• loveyouforever

Måste man ha proffs fotograf?

Vi hade tänkt kolla runt med släkt vänner om nån kan ta bra kort på oss på bröllopet är det dumt av oss?
    Menar måste man anlita en dyr fotograf bara för att ta några kort?
    Hur har ni gjort på era bröllop?
    Har en gift kompis som säger att vi kommer ångra oss om vi inte anlitar en fotograf kommer vi göra det?

*Bröllopsnerverna börjar dyka upp*

• Svar på tråden Måste man ha proffs fotograf?
  • BrideBecks

Det är rätt svårt det här med fotograf. Tänk på att ni säkert vill ha bilderna "tills döden sklijer er åt" och man tar ju inte direkt om bröllopsbilder.

Vi anlitade en hobbyfotograft som vi är såååå nöjda med och sparade oss en hel del pengar jämfört om vi anlitat ett "proffs". Innan vi bokade henne fick vi se hennes "portfolio" vilket visade att hon var en fantastiskt duktig fotograf. Så mitt tips är att se tidigare bilder som vänner/släkt tagit för att se vad de går för samt att de är införstådda med vad det krävs för att fota en hel bröllopsdag.

• Semlorna

Självklart måste du inte anlita proffsfotograf. Men det är bra att fundera på om foton är en prioritet eller inte och om man vill riskera att inte ha helt perfekta kort.

Då jag har en kompis som gått många fotokurser men inte jobbar som fotograf tänker vi låta henne ta kort istället. Sen har vi fler i släkten med bra kameror som tar riktigt fina foton så får inte hon bra kort får andra det troligtvis.

• Optimia

Nej, man måste ingenting. Men som flera skrivit, att sätta en systemkamera i handen ovan person och hoppas på det bästa, är kanske inte en så värst bra idé.

Jag har en systemkamera och tar hyfsade bilder med den. De gånger jag gett kameran till sambon och bett honom ta en bild (utan att jag ställt in kameran) har det slutat med mer eller mindre dåliga bilder.

Ett tips kan ju vara att anlita en professionell fotograf för en timme eller två för att få ett "riktigt" album med bilder, och sedan låta en bekant ta mingel- och festbilder.

Tänk dock på att den som får den (ganska otacksamma) uppgiften att agera fotograf inte kommer att hinna njuta av festen som övriga gäster. Som fotograf ska man smyga omkring och fånga stämningen, ta bilder av gäster, brudpar, presenter, blommor, folk som håller tal osv. Det blir inte mycket tid att prata med bordsgrannarna och slappna av.

Om ni låter en bekant ta bilderna, se till så han/hon har tillräckligt ljusstarka objektiv, en extern blixt och att han/hon behärskar olika ljussättningar. Inomhusbilder ställer helt andra krav än bilder utomhus i dagsljus.

• Evillina

Hmm Jag är hobbyfotograf och min syster är fotograf. Visserligen har vi bra kameror och grejer men innan jag skaffade min proffskamera tycker jag att jag tog bättre bilder med min gamla som inte alls var speciellt bra. Det ni bör titta på är hur personen tar bilder på /på vilket sätt och visst sedan är det ju bra om kameran är bra men då måste personen i fråga också kunna hantera kameran. Vilken kan vara svårt.  Hoppas ni hittar någon. =)

• queen eileen

Vi har tänkt likadant - att alla tusenlappar folk lägger på fotografer kanske kan användas bättre. Vi ska leta på nätet efter bilder vi gillar, omgivningar, bildupplägg, poseringar etc sen ska vi fråga mina bröder som är hobbyfotografer. På det sättet får de en bra uppfattning om vilka typer av bilder vi vill ha samtidigt som vi inte är så mycket för "arrangerade" bilder vilket jag väldigt ofta kan tycka att det blir när det är proffsfotografer. Känns som att det är lättare att vara naturlig om någon man känner håller i kameran. 

• shakynose

Jag kommer nog inte att anlita fotograf. Min erfarenhet är att folk tar bilder ändå på festen, och porträtt kommer jag att be min mamma eller pappa ta. Båda är duktiga amatörfotografer.

Jag är inte intresserad av den typen av reportagebilder som man oftast ser från bröllop, så jag vill inte ha nån som glider runt oss med kamera hela dygnet. Även om man som jag har duktiga amatörfotografer bland släkt o vänner, så tycker jag inte att jag vill ställa de förväntningarna på mina gäster. Däremot så kan man ju be att få ev bilder som de tar på festen. Även om de inte är av högsta kvalitet, så kommer jag säkert att bli lika glad när jag tittar på dom som jag blir när jag tittar på amatörfoton från andra fester och kalas.

• bruden i skogen
    Amor in aeternum skrev 2010-09-13 23:36:47 följande:
     Om ni har en tillräckligt bra kamera.. antingen köpa eller låna från någon.. så kan ni få hur fina bilder som helst. Kamerorna idag är såpass bra att ni skulle kunna få vackra foton med dem med. Speciellt om ni överlåter korttagningen till någon ni trivs med och känner väl, då kan ni få väldigt personliga och betydelsefulla kort istället för "höger arm fram.. vänster ben bak" :D
    Jag kan inte hållla med, för att lära sig en kamera tar det lång tid. Det är itne bara att ha en kamera och trycka av
  • eigollet

Jag kommer ha en av mina bästa vänner som gått utbildning att ta våra kort. Hon har två olika systemkameror och min blivande har en, som vi kommer ha laddad med svartvit film.

Även om hon inte är proffs så har hon ett kärleksförhållande till sina kameror :). Dvs full koll på hur hon ska hantera sin utrustning. Jag tror hon kommer greja det hela på ett fint sätt, vi är heller inte nitiska med hur korten blir, bara vi har minnen. 

Vi får fotograferingen i bröllopspresent från henne och hennes sambo :)!

• sandviken

Jag tror det finns många amatörer som kan göra ett riktigt bra resultat, MEN det betyder definitivt inte att vem som helst kan ta bra bilder om man har en bra kamera.

Att man har blicken som kan se en bra bild, känns mycket viktigare än en bra kamera, men självklart så är det bäst om nån som både har blicken och en bra kamera tar bilderna.

Så om ni känner någon som ni vet är en duktig amatörfotograf och som gärna också är duktig i photoshop, så skulle jag köra på det. Annars så skulle jag låta ett proffs föreviga den stora dagen, för att vara säker på att få ett härligt minne för livet.

• moonlightgirl

Hej hej
    Jag har ingen aning om hur vi kommer att göra. En fråga till alla här. Jag undrar kommer ni som har profsfotograf att ha fotografen att fota hela bröllopet i kyrkan, de traditionella bröllopskorten man vill ha och på festen eller hur gör ni???

Jag har inte varit på så många bröllop så jag har ingen aning om hur man gör.  

Svar på tråden Måste man ha proffs fotograf?