• loveyouforever

Måste man ha proffs fotograf?

Vi hade tänkt kolla runt med släkt vänner om nån kan ta bra kort på oss på bröllopet är det dumt av oss?
    Menar måste man anlita en dyr fotograf bara för att ta några kort?
    Hur har ni gjort på era bröllop?
    Har en gift kompis som säger att vi kommer ångra oss om vi inte anlitar en fotograf kommer vi göra det?

*Bröllopsnerverna börjar dyka upp*

• Svar på tråden Måste man ha proffs fotograf?
  • KatjaB

vi hade en vän som fotade oss, han är riktigt duktig men aldrig fotat bröllop tidigare.
    Vi blev hur nöjda som helst, och dessutom hade vi några gäster som var riktigt duktiga på att fota på festen, så vi fick med en massa detaljbilder och fina bilder på oss även där.

Visst kan man lägga pengar på att anlita en dyr fotograf om man vill det, men vi visste att han var duktig och skulle kunna fixa bilder i den stilen som vi gillar.

• rollei

Många anlitar ju en kompis eller släkting för att ta bilderna och det är väl därför man ser så många underliga bröllopsbilder i tidningarna: skuggor i ansiktet, dålig kontrast, bearbetat till döds i Photoshop, de mest underliga poseringar, osv, osv.

• JustMeAndMyLove

Man behöver inte, men många vill det för att vara på den säkra sidan.

Fotografering är en konst. En bra fotograf kan knäppa avslappnade bilder på brudparet.

Jag tippsar många att höra av sig till närmaste gymnasium med en estetisk linje. Jag tror många ungdommar som går foto/film skulle vilja testa på att fotografera ett bröllop. Man är ju inget proffs men någon som läraren rekomenderar i årskurs 3 akulle jag deffenetivt lite på :)

Sen kan man be familj och vänner knäppa back-up kort ;)

• Midvinterflicka

FotografLj skrev 2010-09-20 14:31:19 följande:
    Jag kan göra ett bröllopsjobb typ gratis:)jag gör de för det är skoj:)FOTOGRAF LJ

Jag menar inte att vara elak men jag tycker att man bör hålla en viss grundkvalitet för att fotografera bröllop, vare sig det är gratis eller inte. Det är bilder som brudparet bär med sig hela livet. Jag skulle akta mig för att kalla mig fotograf (antar att det inte finns någon auktorisering i detta yrke) om jag inte hade den kompetens eller erfarenhet som krävs för att vara bröllopsfotograf, det räcker inte med att ha en bra kamera. Annars kan ju vem som helst knäppa några bilder, men det är ju upp till varje brudpar förstås. Jag skulle inte välja en sådan "fotograf" i allafall.

• mjlove
    moonlightgirl skrev 2010-09-14 11:29:27 följande:
    Hej hejJag har ingen aning om hur vi kommer att göra. En fråga till alla här. Jag undrar kommer ni som har profsfotograf att ha fotografen att fota hela bröllopet i kyrkan, de traditionella bröllopskorten man vill ha och på festen eller hur gör ni???Jag har inte varit på så många bröllop så jag har ingen aning om hur man gör.  
    Jag ska anlita en proffsfotograf som är med hela dagen. Alltså från förberedelserna till tårtuppskärningen. Ett s.k. "Dusk til Dawn" paket.
  • ChH

Vill dela med mig lite av vad jag tycker. Jag har fotografering och bildredigering som hobbyverksamhet vid sidan om mina studier på KTH. Tre bröllop har jag fotograferat hittills och det har gått jättebra! Mina priser är betydligt lägre än de flesta professionella fotografers, men det betyder inte att bilderna blir sämre. Jag kan helt enkelt inte ta samma priser som fotografer med företag (som tex måste inkludera moms) och dessutom är det just en hobby, dvs inget jag försörjer mig på.

Jag känner till några "riktiga" bröllopsfotografer vars bilder enligt mitt tycke är väldigt tråkiga och känslolösa. Dyrt är inte alltid bäst.

En bild säger mer än tusen ord! Se till att titta ordentligt i fotografens portfolio innan ni anlitar honom/henne.

• S2011
    rollei skrev 2010-09-14 13:41:40 följande:
    Många anlitar ju en kompis eller släkting för att ta bilderna och det är väl därför man ser så många underliga bröllopsbilder i tidningarna: skuggor i ansiktet, dålig kontrast, bearbetat till döds i Photoshop, de mest underliga poseringar, osv, osv.
    och precis lika många av de där värdelösa bilderna är tagna av "riktiga" fotografer.
    jag blir lika förvånad och förskräckt varje gång jag ser en sån bild med signatur "proffsfotograf". tyvärr är det inte helt sällan.
  • zunzilk

Min bror är frilansfotograf och han kommer fota oss. Men jag har bekanta som bara haft vänner som fotat och de har varit jättenöjda med bilderna.
    Visst får du det du betlar för. Anlitar du en fotograf så har du väl ngn sorts garanti för att bilderna ska bli bra men vi har valt att spara på en del utgifter och därför frågade jag min bror som gärna ställer upp!

• Sörön10

Vi hade en ung tjej som fotade oss. En glad amatör med brinnande fotointresse! H-vete vilka fina bilder hon tog!!! =)

Hade dock spanat på hennes blogg etc innan så jag visste att hon hade ett öga! Hon hade backup-utrustning också, som många varnar för att de inte har! =) Är supernöjd! 

• zunzilk

ChH skrev 2010-09-21 16:50:37 följande:
    Vill dela med mig lite av vad jag tycker. Jag har fotografering och bildredigering som hobbyverksamhet vid sidan om mina studier på KTH. Tre bröllop har jag fotograferat hittills och det har gått jättebra! Mina priser är betydligt lägre än de flesta professionella fotografers, men det betyder inte att bilderna blir sämre. Jag kan helt enkelt inte ta samma priser som fotografer med företag (som tex måste inkludera moms) och dessutom är det just en hobby, dvs inget jag försörjer mig på. Jag känner till några "riktiga" bröllopsfotografer vars bilder enligt mitt tycke är väldigt tråkiga och känslolösa. Dyrt är inte alltid bäst. En bild säger mer än tusen ord! Se till att titta ordentligt i fotografens portfolio innan ni anlitar honom/henne.

håller med till 100%
    Fotografen vi har här jag bor är just en sådan tråkig fotograf, bara studio bilder aldrig att han skulle ta bilder i utomhusmiljö. Han vill bara få det undanstökat , därför valde vi min bror, som förvisso aldrig fotat bröllop men han är duktig. Så skulle det bli pannkaka så får vi väl hoppas att ngn annan oxå fotat oxå.

Svar på tråden Måste man ha proffs fotograf?