• loveyouforever

Måste man ha proffs fotograf?

Vi hade tänkt kolla runt med släkt vänner om nån kan ta bra kort på oss på bröllopet är det dumt av oss?
    Menar måste man anlita en dyr fotograf bara för att ta några kort?
    Hur har ni gjort på era bröllop?
    Har en gift kompis som säger att vi kommer ångra oss om vi inte anlitar en fotograf kommer vi göra det?

*Bröllopsnerverna börjar dyka upp*

• Svar på tråden Måste man ha proffs fotograf?
  • GnuGS

Jag tycker att ni som har råd och vill kosta på er det bör anlita en riktig bröllopsfotograf, ett proffs som brinner för att plåta just bröllop. Som t ex Åsa Delau Wikland, som är jätteduktig (har själv låtit ta studiobilder /ej bröllop/ hos henne):
    www.ozdeleau.com

Men, det blir givetvis en rejäl kostnad (som kan variera väldigt mycket mellan olika fotografer och beroende på deras olika paket). Jag är förvånad över att de kan få ut så höga priser!

Jag är själv inte fotograf, men har fotograferat en del vänners bröllop -- tre, fyra stycken -- vilket delvis blivit min present åt dem.

Jag har aldrig sagt till i förväg att jag ska göra detta, för att de inte ska ha några förväntningar, och jag fotograferar bara så mycket jag själv känt för och utan backuputrustning. Men det har blivit hela vigseln plus festen (ej vigselförberedelserna) vilket i regel är mer än vad de flesta kan kosta på en "riktig" fotograf till, och jag har lagt ned mycket mer tid och energi på att fotografera än andra ordinarie bröllopsgäster.

Det har varit oerhört tacksamt att göra detta åt brudparet --  just för att det har varit oväntat och utan förväntningar. Trots att mina bilder tekniskt sett inte varit av proffskvalitet så har jag ibland lyckats ta den bild som de valt att skicka ut med tackkorten. Proffsfotograferna har till exempel haft sämre koll på vilka de andra gästerna och vilka som är viktigast att fotografera är än vad jag har haft, och jag är med under längre tid. Mest tacksam har det såklart varit i de fall ingen annan "fotograf" funnits.

Men eftersom jag själv provat på att fotografera bröllop, och känner många verkliga proffsfotografer, vet jag också vilket oerhört jobb som ofta ligger bakom bröllopsplåtningar... Antar att det är alla Bridezillas med höga krav som motiverar de höga prislapparna många håller.

Undrar verkligen hur mitt eget bröllop ska bli; önskar att någon ville fotografera det på samma informella vis som jag själv gjort åt andra...eller att jag hade råd med en riktig "dusk to dawn"-fotografering..! Tyvärr ser min blivande ingen anledning att alls kosta på fotograf utan vill lägga alla pengarna på festen -– och det vore extremt tråkigt att inte ha de fina minnen som ett vackert album ger.

• rollei
    S2011 skrev 2010-09-21 17:30:19 följande:
    och precis lika många av de där värdelösa bilderna är tagna av "riktiga" fotografer.jag blir lika förvånad och förskräckt varje gång jag ser en sån bild med signatur "proffsfotograf". tyvärr är det inte helt sällan.

Hur kan du avgöra på signaturen om det är en riktig fotograf eller en som vill bli?

• S2011
    rollei skrev 2010-09-22 18:09:25 följande:
    Hur kan du avgöra på signaturen om det är en riktig fotograf eller en som vill bli?  
    Därför att jag råkar ha vetat att det handlar om etablerade ateljéer och fotografer. Det är inte direkt så jag har suttit och gissat.
  • rollei

OK, sånt förekommer ju också tyvärr.

• millimillan

Ett tips kan vara att ta kontakt med en lokal fotoklubb. Där finns folk med oftast bra kunskap, stort intresse och inte sällan riktigt bra utrustning.
    Se bara till att ge dem skäligt betalt för det tar allt några timmar med allt efterarbete...

• MrsT2011

Som ett gott råd till TS vill jag bara tipsa om att ha ett "prioriteringsmöte" på tu man hand där ni verkligen tänker till. För en fashionista är det inga problem att lägga 15000 på en klänning, för en vinkännare är dryckerna till middagen jätteviktiga, etc etc.

Jag och min fästman har inga sådana specialintressen, utan en stor del av vårt fokus ligger på det man har kvar efter bröllopet, alltså ringen och BILDERNA. Därför anlitar vi en proffsfotograf, men vi har turen att bo i en stor stad och kan därför välja och vraka mellan proffs som tar allt mellan 3000-10000 för 1-2 timmars fotografering.

Och när det kommer till antalet timmar man anlitar fotografen kan jag bara utgå från mig själv. Det blir ju alltid några ok bilder med vår egen och gästernas vanliga kameror, så de får utgöra ett komplement till timmarna vi har med proffset. Och i kyrkan tycker jag mest det känns som en presskonferens när brudpar anlitar någon till att cirkulera runt dem. För mig är det viktigare att inte störa den speciella stämningen i kyrkan, men alla är vi olika.

Hoppas att detta tips hjälper!

• Sara och Micke 2010

Mitt råd, anlita en "riktig" fotograf. Det är värt varenda öre! Det viktigaste är dock att Du gillar han eller hennes bilder. Kolla runt på olika sidor för att hitta en bra en! :)

S

• zunzilk

MrsT2011 skrev 2010-09-23 14:59:37 följande:
    Som ett gott råd till TS vill jag bara tipsa om att ha ett "prioriteringsmöte" på tu man hand där ni verkligen tänker till. För en fashionista är det inga problem att lägga 15000 på en klänning, för en vinkännare är dryckerna till middagen jätteviktiga, etc etc.Jag och min fästman har inga sådana specialintressen, utan en stor del av vårt fokus ligger på det man har kvar efter bröllopet, alltså ringen och BILDERNA. Därför anlitar vi en proffsfotograf, men vi har turen att bo i en stor stad och kan därför välja och vraka mellan proffs som tar allt mellan 3000-10000 för 1-2 timmars fotografering. Och när det kommer till antalet timmar man anlitar fotografen kan jag bara utgå från mig själv. Det blir ju alltid några ok bilder med vår egen och gästernas vanliga kameror, så de får utgöra ett komplement till timmarna vi har med proffset. Och i kyrkan tycker jag mest det känns som en presskonferens när brudpar anlitar någon till att cirkulera runt dem. För mig är det viktigare att inte störa den speciella stämningen i kyrkan, men alla är vi olika.Hoppas att detta tips hjälper!

Det var det bästa rådet hittills!
    Var och en är ju olika.
    Ibland känns det som ngn sorts tävling att allt måste vara så perfekt men jag tror man gör det onödigt svårt för sig.
    Om man bara lutar sig tillbaka och funderar över vad som är viktigt för var och en så sparar man nog både pengar och vansinnes utbrott. ;)
    för vår del är festen och umgänget med vännerna det viktigaste, DE ska känna att det är vår gåva till dem.
    Resten är inte så viktigt för oss.
    Visst vill vi att bröllopet som helhet ska bli bra och fina bilder osv men för oss är som sagt festen det viktiga så det är på den vi sätter vårt krut.
    Min bror kommer fota en stor del av kvällen mest i början förståss, sedan kommer vi efter bröllopet tillsammans med tack korten skicka  ut en liten fotobok till var och en från festen.

• Fenixx

jag kan säga att det var värt varenda krona att ha en proffsfotograf! nog för vänner hade systemkameror och tog fina kort...men dem från våran fotograf var sååå underbart vackra, man blev hel till sig. så jag rekommenderar varmt det iallafall.

vi kollade runt och såg ut några fotografer vi gillade och sen kollade med pris och vad som ingick i deras fotopaket då vi både ville ha papperskort och på skiva.

• eigollet

Jag har precis varit och tittat på våra kort. De är tagna av min kompis som inte arbetar som proffs, men som har både utbildning och bra utrustning.
    Så superfina bilder att jag blev helt rörd! Jag tror det blev så bra eftersom hon känner oss och direkt fattade vad vi var ute efter.
    Vi får bilderna i bröllopspresent!

• Emblas Mamma

Många har ju bra tips här, och som någon säger är det ju lite att prioritera,

MEN...

Vissa har ganska dåliga saker att säga om s.k amatörfotografer, och det kan man ju inte göra eftersom man inte ska dra alla över en kant.

SJÄLVKLART så blir det svårt att bara ge någon en systemkamera och tro att det ska bli perfekt för det:)

För mig så behövs det inte ens prioriteras, jag kommer anlita en i min klass som jag kommer ge 1500 kr för jobbet.

Hon tar helt underbara bilder (med systemkamera) och hon fixerar sig gärna vid små detaljer på fotografier, hon skulle aldrig låta en grej vara fel i bakgrunden. Själv tycker jag hon tar riktiga proffsfotografier..

Hon har kommit på riktigt många poser som vi ska ha, att ta några exempel

- gå på en äng fullt av blommor och högt gräs, fixa med färger i photoshop (som hon kan utantill och innantill), fixa svartvita fotografier med färg på vissa ställen

- jag ska rida på min häst när min m2b leder mig

- vi ska vara i bokskogen precis intill och jag ska gärna gå barfota på en trädstam och sen får vi se hur vi utvecklar det.

- vi ska vada i vattnet vid strandkanten

- leka tittut bakom vårt vackra ekträd vid vattnet

ja.. hon har kommit på hundratalt underbara grejer som kommer rakt från hjärtat.

Jag är riktigt rörd av alla hennes bilder och jag tycker det är helt fel att kalla alla amatörfotorafer för dåligare än proffs.

för jag vet att det inte är så.

Själv har jag sett proffsbilder som jag tycker är ganska dåliga och ibland mycket dåliga...

Mitt tips är att tänka efter om ni har någon som är duktig, och kan sköta en kamera. Annars kan ni som sagt hyra en fotograf för någon timme och ta de riktiga bröllopsbilderna medan ni har många som tar under resten av dagen. Kan bli många vackra kort av det ändå!

Man behöver verkligen inte slänga ut tiotusentals kronor på en proffsfotograf en hel dag för att få fina kort. Det kan man fixa så bra själv hos en s.k "amatör"..

och många amatörfotografer känner sin kamera mycket väl, och många amatörfotografer klarar av photoshop på ett utomordentligt sätt..

dra inte alla över en kant och tro inte att alla proffs gör finare bilder än amatörer.

;)

• rollei

"Dra alla över en kant"

OK, jag tror nog de flesta förstår att inte alla bilmekaniker är 100% pålitliga och att grannen mycket väl kan veta mer än Bosse Bildoktorn.  

Nu är ju inte fotografering någon exakt vetenskap så det bästa ett brudpar kan göra är att kolla hur många bröllop som fotografen plåtat, hur dessa bilder blev (inte bara de fem bästa bilderna!) och se om fotografens stil överstämmer med ens egen smak. Vad händer om det regnar, om fotografen blir sjuk eller hennes kamera lägger av? 

• Joklo

PÅ mitt bröllop ska en vän med systemkamera ta kortet. Kan tänka mig att de blir lite mer avslappnade bilder! Lägg dom pengarna på något annat roligt istället! :)

• Sebastiána

Amatörer kan ta jättebra bilder, men man blir inte automatiskt en bra fotograf för att man har en systemkamera. En duktig fotograf skulle få fram bättre bilder med en enkel digitalkamera än en dunderamatör skulle få med en systemkamera. Man ska inte bara kunna hantera kameran utan ha ett sinne för bildkomposition, ljus, detaljer mm.

Det finns en hel del yrkesfotografer som jag inte alls tycker tar bra bilder. Det är till största delen en fråga om stil. En del som jag har stött på är säkert duktiga tekniskt, men tar enligt min mening stela och tråkiga bilder. Andra gillar den stilen och väljer den fotografen framför någon jag tycker är bra.

• Emblas Mamma
    rollei skrev 2010-10-04 21:08:34 följande:
    "Dra alla över en kant" OK, jag tror nog de flesta förstår att inte alla bilmekaniker är 100% pålitliga och att grannen mycket väl kan veta mer än Bosse Bildoktorn.   Nu är ju inte fotografering någon exakt vetenskap så det bästa ett brudpar kan göra är att kolla hur många bröllop som fotografen plåtat, hur dessa bilder blev (inte bara de fem bästa bilderna!) och se om fotografens stil överstämmer med ens egen smak. Vad händer om det regnar, om fotografen blir sjuk eller hennes kamera lägger av?   
    Om det regnar så tänker minsann inte jag förstöra klänningen genom att fota våra fantastiska bilder,

jag betalar helt enkelt 1000 kr extra hos frissan och gör det en solig dag.

detta är vad JAG kommer göra, detta är MIN åsikt och jag bryr mig inte om bilderna är tagna på bröllopsdagen eller två dagar efter.

Jag måste då påpeka att detta är mitt beslut och inte fotografens.

Många fotografer har mer än en kamera, man behöver ju inte alltid tro det värsta hela tiden..

• Emblas Mamma
    Joklo skrev 2010-10-04 21:10:48 följande:
    PÅ mitt bröllop ska en vän med systemkamera ta kortet. Kan tänka mig att de blir lite mer avslappnade bilder! Lägg dom pengarna på något annat roligt istället! :)
    håller med :)
    Finns mycket roligare att lägga pengarna på. Och avslappnande bilder tror jag absolut det blir!

Lycka till!

• rollei

Sol är nästan lika kul som regn för en fotograf.  Men lycka till, den sociala biten med fotografen är också viktig.

• Mariabridetobe

Vi kommer att använda en "amatör" fotograf som kommer att ta våra bröllops bilder, det viktiga är att bestäma i förväg vad man vill ha och hur mycket pengar men har till just fotograferingen. Och att man kollar vad fotografen tagit för bilder och att kemin stämmer, så man är på samma sida om vad som är viktigt. (Vi känner vår fotograf och vet att han fotar bättre än många proffs, så det var ett självklart val. ) Lycka till!!

• Emblas Mamma
    rollei skrev 2010-10-05 13:58:45 följande:
    Sol är nästan lika kul som regn för en fotograf.  Men lycka till, den sociala biten med fotografen är också viktig.  
    okej. vi får väl beställa väder utan sol och regn då.

det verkar ju inte gå hem hos någon fotograf ;)

men jag har hellre sol än ösregn - that's it..

Svar på tråden Måste man ha proffs fotograf?