Många har ju bra tips här, och som någon säger är det ju lite att prioritera,
MEN...
Vissa har ganska dåliga saker att säga om s.k amatörfotografer, och det kan man ju inte göra eftersom man inte ska dra alla över en kant.
SJÄLVKLART så blir det svårt att bara ge någon en systemkamera och tro att det ska bli perfekt för det:)
För mig så behövs det inte ens prioriteras, jag kommer anlita en i min klass som jag kommer ge 1500 kr för jobbet.
Hon tar helt underbara bilder (med systemkamera) och hon fixerar sig gärna vid små detaljer på fotografier, hon skulle aldrig låta en grej vara fel i bakgrunden. Själv tycker jag hon tar riktiga proffsfotografier..
Hon har kommit på riktigt många poser som vi ska ha, att ta några exempel
- gå på en äng fullt av blommor och högt gräs, fixa med färger i photoshop (som hon kan utantill och innantill), fixa svartvita fotografier med färg på vissa ställen
- jag ska rida på min häst när min m2b leder mig
- vi ska vara i bokskogen precis intill och jag ska gärna gå barfota på en trädstam och sen får vi se hur vi utvecklar det.
- vi ska vada i vattnet vid strandkanten
- leka tittut bakom vårt vackra ekträd vid vattnet
ja.. hon har kommit på hundratalt underbara grejer som kommer rakt från hjärtat.
Jag är riktigt rörd av alla hennes bilder och jag tycker det är helt fel att kalla alla amatörfotorafer för dåligare än proffs.
för jag vet att det inte är så.
Själv har jag sett proffsbilder som jag tycker är ganska dåliga och ibland mycket dåliga...
Mitt tips är att tänka efter om ni har någon som är duktig, och kan sköta en kamera. Annars kan ni som sagt hyra en fotograf för någon timme och ta de riktiga bröllopsbilderna medan ni har många som tar under resten av dagen. Kan bli många vackra kort av det ändå!
Man behöver verkligen inte slänga ut tiotusentals kronor på en proffsfotograf en hel dag för att få fina kort. Det kan man fixa så bra själv hos en s.k "amatör"..
och många amatörfotografer känner sin kamera mycket väl, och många amatörfotografer klarar av photoshop på ett utomordentligt sätt..
dra inte alla över en kant och tro inte att alla proffs gör finare bilder än amatörer.
;)