• S2011

Måste man ha proffs fotograf?

vi tänker inte anlita professionell fotograf. har tillräckligt mycket folk omkring oss med bra kameror (som vet hur de fungerar).

och jag är faktiskt skitless på att höra/läsa professionella fotografer som hävdar att de tar "spontana kort som fångar känslan" - jag har inte sett såna kort en gång, heller.

• S2011
    rollei skrev 2010-09-14 13:41:40 följande:
    Många anlitar ju en kompis eller släkting för att ta bilderna och det är väl därför man ser så många underliga bröllopsbilder i tidningarna: skuggor i ansiktet, dålig kontrast, bearbetat till döds i Photoshop, de mest underliga poseringar, osv, osv.
    och precis lika många av de där värdelösa bilderna är tagna av "riktiga" fotografer.
    jag blir lika förvånad och förskräckt varje gång jag ser en sån bild med signatur "proffsfotograf". tyvärr är det inte helt sällan.
  • S2011
    rollei skrev 2010-09-22 18:09:25 följande:
    Hur kan du avgöra på signaturen om det är en riktig fotograf eller en som vill bli?  
    Därför att jag råkar ha vetat att det handlar om etablerade ateljéer och fotografer. Det är inte direkt så jag har suttit och gissat.
Svar på tråden Måste man ha proffs fotograf?