• rollei

Måste man ha proffs fotograf?

Sorry, men påståendet att det är kameran som tar jättefina bilder går vi inte på!

Tvärtom brukar "amatörer" få sämre bilder med en digital systemkamera än om dom hade använt en vanlig pocketkamera eftersom det finns så många inställningar att klanta till det med: ISO-tal, bländare, slutartid, exponeringskompensation, skärpedjup, vitbalans, JPG vs RAW, blixt eller inte, etc. 

Vad händer om kameran, minneskortet, batteriet, etc inte fungerar?  

• rollei

Många anlitar ju en kompis eller släkting för att ta bilderna och det är väl därför man ser så många underliga bröllopsbilder i tidningarna: skuggor i ansiktet, dålig kontrast, bearbetat till döds i Photoshop, de mest underliga poseringar, osv, osv.

• rollei
    S2011 skrev 2010-09-21 17:30:19 följande:
    och precis lika många av de där värdelösa bilderna är tagna av "riktiga" fotografer.jag blir lika förvånad och förskräckt varje gång jag ser en sån bild med signatur "proffsfotograf". tyvärr är det inte helt sällan.

Hur kan du avgöra på signaturen om det är en riktig fotograf eller en som vill bli?

• rollei

OK, sånt förekommer ju också tyvärr.

• rollei

"Dra alla över en kant"

OK, jag tror nog de flesta förstår att inte alla bilmekaniker är 100% pålitliga och att grannen mycket väl kan veta mer än Bosse Bildoktorn.  

Nu är ju inte fotografering någon exakt vetenskap så det bästa ett brudpar kan göra är att kolla hur många bröllop som fotografen plåtat, hur dessa bilder blev (inte bara de fem bästa bilderna!) och se om fotografens stil överstämmer med ens egen smak. Vad händer om det regnar, om fotografen blir sjuk eller hennes kamera lägger av? 

• rollei

Sol är nästan lika kul som regn för en fotograf.  Men lycka till, den sociala biten med fotografen är också viktig.

Svar på tråden Måste man ha proffs fotograf?