• Etnica

Betalar du din tärnas klänning?

Pratade med min mamma igår o vi började diskutera klänning till min tärna. Jag tog det som en självklarhet att jag skulle stå för den medans min mamma trodde att tärnan stog för sin klänning. Så hur gör ni?

• Svar på tråden Betalar du din tärnas klänning?
  • Mariabridetobe

Vi kommer att betala klänning, hår, smink för vår tärna, sen kommer jag göra mina smycken och tiara själv och då gör jag även till henne.

• Carrosell

Kan även tipsa alla att kolla in klänningarna på bonprix.se. Där köpte jag klänning till min tärna. Bra priser, stort utbud och bra stl.

För nyfikna finns bild i mitt galleri :)

• PalmqvistTiainen

Jag och mina tärnor bestämde klänning tillsammans och den betalar dom själva. Även hår och smink kommer dom stå för själva också. Vi kommer ha så att vi sminkar och fixar håret tillsammans on D-day=)

jag tycker de viktigaste är att man kommer överens med sina tärnor=) då kan de inte annat än bli lyckat^^

• jompen

nix, under förutsättning att deninte är för dyr, annars delar vi... av denna anledning väljer vi en klänning som hon kan ha även senare...

• JWL

I och med att vi valt klänningarna, i samråd med tärnorna självklart, så betalar vi för dom. Jag har pratat med alla tärnorna och har varit väldigt mån om att de ska känna sig fina och bekväma i den klänningsmodell som det blev. Men då klänningarna går i vårt färgtema och att de ser ut så som vi vill ha dem så känns det självklart att vi står för dom. 

Däremot får de fixa hår, make och skor själva. Det hade de ju gjort även om de "bara" hade varit gäster :)

• Jag han

Jag kommer betala hennes. Hon betalade min :) Kommer bli samma sorts klänning.
    Amazon.com har billiga. Där köpte vi. 500 kr.. Superfin!

• jojjo in love

jag har tre tärnor, så vi tänkte beställa klänningarna (typ kina-klänning). då kan de välja modell själv, men få dem i samma färg! blev inte så dyrt heller. erbjöb mig att hjälpa till att betala, detta skrattades bort som trams! Glad de är bara glada att jag har lila som tema! iof jobbar de alla tre, så de tyckte inte att 500-700 för en klänning de själva väljer är så farligt.

• TheD

Jag betalar inte...VI betalar ;) för klännigen och håret. Skor och smycken har hon redan som passar perfekt. Kommer skicka beställning idag för den klänningen och min då vi tog våra mått under helgen :) Vi hade tagit fram olika klänningar som kostade runt 1700:- men sen hittade hon en klänning som varierar otroligt i pris, t.ex. en brittisk sida ville ha £200 för den, en amerikansk sida $154...$300... Mysko. Först skulle dem inhandlas från USA direkt från butiken under mina föräldrars semester men måtten var konstiga så det blir via Anders "Weddingdresses" :)

Så nervositeten med att vänta kommer nog snart...

• Violator

Vi betalar 1000:- och vill hon ha dyrare så får hon lägga till det själv. Den får gärna vara inom färgtemat men det är inte tvunget. Det tror jag dock att hon vill. Buketten betalar vi också. Har inte bestämt med hår och smink. Har ju kompisar som gör både och på mig så hon kan nog också få sitt fixat om hon vill.

• Forever03

Vi har inte haft den diskussionen, men å andra sidan har jag ju just blivit tillfrågad om att vara tärna. En i bekantskapskretsen fick också ett fast belopp (1000 kr) som bas till kläder/smycken mm men brudparet stod för håruppsättning och naturligtvis blommor.

• S2011

nej, min tärna har fått köpa sin klänning själv, det finns helt enkelt inte utrymme ekonomiskt.
    jag hade inga önskemål om hennes klänning, hon fick välja helt själv vad hon ville ha; om hon ville ta något hon redan hade, köpa nytt, knälångt, hellångt, färg, bling, vad hon ville.

• Luohti

Min tärna betalade sin egen klänning. Hon fick själv välja hur den skulle se ut och vi beslutade tillsammans att den skulle vara svart. Jag hade så mycket förtroende för hennes smak och det blev superfint. Hon valde dessutom en klänning som hon kommer att kunna använda vid mer än tillfället för bröllopet. Gällande sminkningen så kommer jag att hjälpa henne med den och håret och så kommer hon att få ett hårsmycke i tärnpresent som hon själv kommer att få välja.
    Det kanske kommer uppröra några men det ses ju faktiskt som en heder att bli vald till tärna och tar man det i samförstånd att de kommer att få betala sina egna kläder så tycker jag att det är ok att de ska betala själva för klänningen, speciellt om man inte har världens krav på vilken klänning det ska vara. 

• BlackWIngedAngel

Vi betalar inte för tärnornas klänningar. Jag vet inte riktigt när folk började betala tärnornas klänningar i Sverige, men det kan inte ha varit så länge sedan. 
    Min syster och en av mina äldsta vänner kommer vara mina tärnor. Ingen av dem har särskilt stora önskemål så när jag föreslog modell och tyg så tyckte båda att det lät bra. Hår och smink gör de efter eget tycke. 

Även marskalkarna kommer att betala för sina egna kläder.

Blommorna betalar vi, för samtliga i brudföljet.

• torildsdotter

Vi var alla överens om att de betalar sin klänning själv. Däremot har vi valt billiga och enkla klänningar i en diskret färg som de kan använda igen och igen :) Hår och smink fixar de själva och så har jag införskaffat varsitt halsband till dem.

• loluna

Vi betalar endast blommor, och jag komemr köpa halsband och sjal till min tärna.
    Vi hade inga krav på kläder/färg osv, allas.

• Mariamilena80

Vi står för klänning och handblomma, hår och skor mm får de fixa själva.

• emzerus83

jag har betalat klänning, skor, uppsättning om jag velat ha det själv båda gångerna när jag varit tärna... Alla gör självklart som de själva vill med detta och vill brudparet stå för det så tror jag säkert inte så många säger emot :) Men att bli tillfrågat att vara tärna ska ju ses som något av en ära, därför är det vad jag hört iaf, vanligt att tärnan själv står för kläder etc. Blombukett står däremot oftast brudparet för ifall tärnan ska ha någon i kyrkan...

Svar på tråden Betalar du din tärnas klänning?