• Etnica

Betalar du din tärnas klänning?

Pratade med min mamma igår o vi började diskutera klänning till min tärna. Jag tog det som en självklarhet att jag skulle stå för den medans min mamma trodde att tärnan stog för sin klänning. Så hur gör ni?

• Svar på tråden Betalar du din tärnas klänning?
  • Ingvarsson

jag betalar klänningen åt tärnan & kommer även att betala hår + smink åt henne. Men det kostar ju inte så mycket. Hår + smink hittade jag en billig frisör i skara & klänningen kostar heller inte så mycket.

• blikarlsson

Motorbruttan skrev 2010-08-03 20:16:44 följande:
    ok, är din mamma duktig? Jag letar nämligen en som är duktig och inte är för dyr att sy upp min klänning fram till. min mamma kan iof sy, men vet inte om jag vill att hon ska ge sig på min brudklänning.  Sj bor jag i partille utanför gbg.

Ja, mamma är duktig, men ingen sömmerska. Däremot har hon precis blivit verksamhetschef på sitt jobb, så även om hon skulle vilja sy den, är jag rädd för att hon inte skulle göra dig eller din klänning rättvisa, då hon reser mycket i jobbet..... tyvärr.

• Motorbruttan
    blikarlsson skrev 2010-08-09 15:23:37 följande:
      Ja, mamma är duktig, men ingen sömmerska. Däremot har hon precis blivit verksamhetschef på sitt jobb, så även om hon skulle vilja sy den, är jag rädd för att hon inte skulle göra dig eller din klänning rättvisa, då hon reser mycket i jobbet..... tyvärr.
    Ok, förhoppningsvis så klarar jag mig utan att sy upp den. Bytte skorna jag hade till ett par som är 2cm högre och ska även testa den med underkjol, hoppas det räcker :)
  • Carrosell

Jag betalar klänningen till min tärna, hennes present för att hon ställer upp. Hon kommer även få en liten grej senare men klänningen är den stora presenten. Vi har ännu inte hittat rätt klänningen men vi håller utkik :)

• Karolina1980

Hej Ts,

Vi betalade våra 2 tärnors klänningar, beställde dem måttbeställda från Kina och sydde skjalar till dem. På så vis fick vi det precis så som vi ville ha dem. Det blev JÄTTE fint på bild, om du förstår min poäng. Men för övrigt.. tycker jag nog ändå att de inte fyllde sin funktion så värst bra. Det blev liksom en extra grej att tänka på och stundtals var det riktigt jobbigt att ha "tärnor" att tänka på. Jag tycker heller inte att jag fick den hjälp som jag trodde att en/mina tänor skulle ge mig.

Ett tips, är att speciifera vad du vill att din tärna skall utföra för dig och sen förklara/redogöra vad du vill och kan erbjuda tillbaka. För då är det värt vartenda öre och ansträgning enligt min mening. På så vis.. är allt tydligt och klart för båda och ingen åker snålskjuts på den andre.

En annan grej.. som är värd att nämna är att nu när det har gått snart 4 månader sedan vi gifte oss så hade jag en Möhippa-tack-middag med mina tärnor, närmsta vänner och systrar. Det blev en JÄTTE lyckad middag. Det var roligt att lämna över fina fotografier i tavlor till de bjudna, mysa av alla gemensamma minne och prata tjejsnack.

Den saken hade ju aldrig hänt eller kunnat göra om det inte var för att vi just valde att "ha tärnor vid vårt bröllop".

En kul sak att nämna bara...

Lycka till TS!

• blikarlsson

Motorbruttan skrev 2010-08-09 16:28:11 följande:
    Ok, förhoppningsvis så klarar jag mig utan att sy upp den. Bytte skorna jag hade till ett par som är 2cm högre och ska även testa den med underkjol, hoppas det räcker :)

Har gjort precis likadant... köpt ett par riktigt högklackade skor för att slippa lägga upp klänningen, det förtar lite av släpets utseende, med brodyr o dyl. Och jag är en gammal, osmidig fotbollsspelare..... Har också tänkt köpa ett par bekväma ballerinaskor att ha när allt det formella är över, så man kan röra sig!

• Etnica

Karolina1980 skrev 2010-08-09 18:09:00 följande:
    Hej Ts, Vi betalade våra 2 tärnors klänningar, beställde dem måttbeställda från Kina och sydde skjalar till dem. På så vis fick vi det precis så som vi ville ha dem. Det blev JÄTTE fint på bild, om du förstår min poäng. Men för övrigt.. tycker jag nog ändå att de inte fyllde sin funktion så värst bra. Det blev liksom en extra grej att tänka på och stundtals var det riktigt jobbigt att ha "tärnor" att tänka på. Jag tycker heller inte att jag fick den hjälp som jag trodde att en/mina tänor skulle ge mig. Ett tips, är att speciifera vad du vill att din tärna skall utföra för dig och sen förklara/redogöra vad du vill och kan erbjuda tillbaka. För då är det värt vartenda öre och ansträgning enligt min mening. På så vis.. är allt tydligt och klart för båda och ingen åker snålskjuts på den andre. En annan grej.. som är värd att nämna är att nu när det har gått snart 4 månader sedan vi gifte oss så hade jag en Möhippa-tack-middag med mina tärnor, närmsta vänner och systrar. Det blev en JÄTTE lyckad middag. Det var roligt att lämna över fina fotografier i tavlor till de bjudna, mysa av alla gemensamma minne och prata tjejsnack. Den saken hade ju aldrig hänt eller kunnat göra om det inte var för att vi just valde att "ha tärnor vid vårt bröllop". En kul sak att nämna bara... Lycka till TS!  

Min tärna bor i Hong Kong så hon kommer nog hem en eller två veckor innan bröllopet så någon vidare hjälp kommer jag inte få av henne o det är inget jag tänkte på när jag valde henne heller. Valde henne för att hon är min bästa vän o jag skulle aldrig vilja uppleva denna dag utan henne. Funderar på om jag ska stå för hår o smink o hon betalar klänningen. Jag kommer inte ha några åsikter om hur den ska se ut. Hon kanske kan sy upp en klänning i Kina för där är hon titt som tätt.

• lunagarden

blikarlsson skrev 2010-08-09 19:24:52 följande:
      Har gjort precis likadant... köpt ett par riktigt högklackade skor för att slippa lägga upp klänningen, det förtar lite av släpets utseende, med brodyr o dyl. Och jag är en gammal, osmidig fotbollsspelare..... Har också tänkt köpa ett par bekväma ballerinaskor att ha när allt det formella är över, så man kan röra sig!

Men kommer du inte att snubbla över klänningen då du har bytt skor?

• uppochhoppa

jag har sagt att vi betalar mina tre tärnors klänningar, men det var när jag trodde att vi skulel kunan bestälal billigt från nätet, nu har jag satt en gräns på typ 1000 kr per klänning, annars blir det lite väl mkt pengar då jag redan köpt deras skor också...

• Mariamilena80

Jag har köpt mina 2 tärnors klänningar, vi har bestämt tillsammans vilken klänning.

Och sen står vi för blombuketterna.

Men det får ordna med skor och hår själva.

Kan tillägga att klänningarna kostade dryga 500kr. Så det blev billigt.

www.bubbleroom.se/tjej/vila/klanningar/senses-tube-dress-sand-shell

Sen får bestmannen fixa med kostym, så står vi för slipsen och corsagen. Och kan tänka mig att slipsen kostar mer än en av klänningarna.

Svar på tråden Betalar du din tärnas klänning?