• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • Ore

September: Just nu blir det ingen medicin alls eftersom det inte går att få tag i den flytande...!

AM: Så lång inkubationstid? Hur sjutton har han smittats då, tro? Min starkaste teori var ju att när han började krypa, för 2,5 vecka sedan, så kom han åt t.ex. skor som blivit smittade. Men jag kanske får se upp mer för kusinhänderna, istället?

• Lapinette

Jag vill ha dop i Mariefreds kyrka av "vår" underbara präst. Kollade förresten upp igår om hon jobbar kvar (för jag har inte sett henne i år ... annars brukar vi springa på henne när vi är i Mariefred). Vi behöver ju ett brev från en präst om vi ska adoptera från Korea.

• muggles

Jag reviderar "alla kulturer" till "de flesta kulturer" eftersom jag inte vet hur tex buddhisterna gör...

• viktualia
    Parnassia skrev 2010-08-17 09:42:37 följande:
    Den 8-9/9 i Casa PB låter strålande! Vickan kommer du är välkommen till mig den 7:e om du vill. Är det någon mer som vill komma hit, så är dörren öppen.   Nu ska vi till BVC och väga och mäta, spännande! Vi har inte varit där sen midsommar ungefär. Tjing!
    Taget! Trollet och jag drar till Parnassia den 7:e. Hur jag gör på hemvägen får vi se... 35 mil i ett svep är ju en del.. hm.. ja jag suger vidare på den karamellen!

Mugglan - joo jag hängde väldigt aktivt i den här tråden när vi köpte hus.. men jag bytte jobb i januari 2008 och får inte härja på nätet på arbetstid.. mitt första missfall kom ganska exakt för två år sedan..

• muggles

Lappis: ska ni köra ett dop med ert barn sedan? Hur tänkte ni göra med namnet? Barnet har väl säkert ett namn med sig men sedan väljer ju många att ge dem ett svenskt namn. Ska ni behålla det ursprungliga som andranamn? *nyfiken igen*

• muggles

Vickan: är det så länge sedan du hade ditt första MF???? För det kommer jag ihåg iaf. Men i mitt minne har du haft hus i "evigheter"... El nej vänta, nu  kommer jag ihåg ngt om flytt osv.. *minne som en guldfisk*

Nenne: "ja och det här är vår dotter Bajsa"

• Ore
    Parnassia skrev 2010-08-17 11:06:00 följande:
    Ore - menar du att det inte finns medicin som passar lillkillen? Hur gör man då? Går det att få bukt med det utan medicin?

Jo, flytande Vanquin ska funka. Men det går inte att få tag på. T.o.m. leverantören hänvisar till den receptbelagda medicinen Vermox. Problemet med den är att den inte ska ges till barn under två år...

Den kan tydligen försvinna av sig själv, om man är noga med hygienen och det inte blir återsmitta hela tiden. Så det kommer bli mycket lakantvätt, golvrengöring och liknande. Problemet är att jag inte hann så mycket igår. Siktade in mig på lillkillens säng och så badrummet (det är ju där han ligger utan blöja).

Eftersom små barn har blöja hela tiden, så är det i princip "bara" att hålla undan händerna från rumpan vid blöjbyte. För vår del innebär det att lillkillen får stå upp och banka på fönstret som är ovanför skötbordet Tycker han är jätteskoj. Men det går åt ungefär sju våtservetter, innan jag litar på att det är rent

• viktualia
    muggles skrev 2010-08-17 10:41:32 följande:
    Sept: jajamänsan! Vickan: måste du införa rutiner då om du nu hatar dem så mkt? Är det för att du ser nyttan med dem även om du inte gillar dem el vaddå? Ore: ända sedan jag fick ordning på Moas sovande dagtid så sov hon på rätt bestämda tider, vilket var jätteskönt för då visste man hur man skulle planera dagen. Sedan växer de ju och då ändras det men så hittar man nya "bestämda" tider. Det enda som är konstant annars med barn är förändringen
    Jaa jag ser nyttan av dem även om jag inte gillar grejen.. och efter några veckor av rörig sömn så har faktist Trollet sovit bättre de senaste tre nätterna - dvs sedan vi började satsa på lite ordning på hans tider och stunder.

- läser ikapp som ni märker -

• Ore
    muggles skrev 2010-08-17 11:03:48 följande:
    För mig är barndop ännu en "invigningsrit" i livet, en viktig övergång till en ny fas precis som bröllop och begravning. Alla kulturer firar stora övergångar i livet men man firar på olika sätt. Vi valde dop i kyrkan mest för traditionens skull men vi kunde lika väl ha valt "namngivningsceremoni" bara det att dopet i kyrkan kändes mest naturligt. Jag hade ingen lust att krångla till det. Jag är inte troende kristen (men jag känner att jag har kyrkan med mig i de kristna värderingarna och från uppväxten) men jag valde tex att gifta mig i kyrkan också. Jag gillar de präster som välkomnar även oss icke-troende i kyrkan utan att börja predika.  
    Kunde skrivit det själv, om jag kunnat uttrycka det lika bra. Håller med till fullo!!!
  • viktualia

Springmask - isch.. sånt hade jag när jag var liten... *ryser*

Mugglan - japp det har gått två år sedan mitt första MF... vi köpte huset i april och tokrenoverade hela våren. Drog på semester till Sardinien efter att jag hade plussat och kom sen hem och sen kom missfallet...

Lappis - jaa jag håller med dig om att ofrivillig barnlöshet dyker upp lite varstans.. Jag tror att det handlar om att folk vågar prata om det mer nu. Har diskuterat detta med mamma och hon har ett antal väninnor som haft svårigheter, men de har inte pratat öppet om problemen...

Svar på tråden Livets toppar och dalar