• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • Liten med Mindre

Luna- lilleman har haft korg bredvid vår säng, alternativt liggvagn med stor korg  när vi skulle få honom att sova mer, eller på resa. Nu ställer vi in spjälsängen som vi haft som lekhage. Föräldrarna köpte billig gammal säng på Läkarmissionen. Funkar nog fint. Nästa steg blir att flytta sängen till Mindres rum.

Fast det jobbiga när de växer är ju att vi måste släpa med resesängen igen, för farmor har i alla fall bara en spjälsäng. Och skulle Mindre läggas i nåt annat än spjälsäng så blir det inget sova är jag nästan säker på. Behåller den så länge hon får plats i den.

BS - krya på Astrid! Är det "åter på dagis"-baciller som härjar? Sälen låter förresten mysigt. Maken yrade om att vi skulle få en vecka av någon som kompensation för något arbete. men jag undrar hur det blev med det.

• start september

Luna, vi hade  sådan, Babybay heter de. Rätt dyra men bra tyckte jag. Funkade upp till ca 7 månader, sedan var hon för stor. Har man vanligt spjälsäng och tar bort en sida kan det funka också. Sen sov hon väl 70%  av tiden i vår säng ändå, men det var skönt att kunna lägga ner henne där när hon väl somnat.

• BrudSommar2006

Antar att det är någon dagis-bacill hon smittats av även om Iris inte blivit sjuk.

Om man ska ha vanlig spjälsäng med avtagbar sida bredvid sin egen säng gäller det att de är lika höga väl. I alla fall vår har inte justerbara ben.

• BrudSommar2006

Ore, vad värdelöst att medicinen är slut, när det bara finns ett alternativ borde den ju bara inte få ta slut tycker man. Hoppas det inte kliar på honom, stackarn.

• lunagarden

September - ibland kan det ju räcka med att man lägger en hand på bebisen och vaggar lite så somnar de om. Verkar praktiskt med en Babybay, då slipper man stiga upp.

men visst är de dyra, hittade en på Blocket nu för 1700, ska fundera lite

• Klockarbol

Min äldsta hade både springmask och huvudlöss stup i kvarten  Synd om både henne och oss!

Den lilla har haft springmask nån enstaka gång när hon gick på dagis men har sluppit huvudlöss helt

Så tydligen är vissa personer mer attraktiva för otygen!

Om springmask fick jag lära mig att äggen yr runt som damm och fastnar på allt så det är därför det är så lätt att bli smittad (blörk, jag vet jag sov dåligt i flera dagar efter det!) men tydligen "jobbar" kroppen angreppet på egen hand efter ett tag.
    På apoteket förkunnade en liten skrift att det räckte med god handhygien och om man prompt ville, våttorka golv. Själv hade jag alltid frysboxen full med kuddar, täcken och mjukdjur under den perioden...

När den stora dottern fick löss igen och igen och igen (ni förstår i hennes skola fanns det föräldrar vars barn aldrig kunde få löss så de behövde inte ens kolla...) så ledsnade jag på att hälla gift i huvudet på ungen och skaffade i stället en elektrisk luskam!

Robi Comb Pro heter den och är helt fantastisk! Ligger behagligt i handen på den som kammar, klarar även tjockt hår utan problem och dödar lössen med en liten elimpuls. Kammar man ett öra så kan det zappas lite men ändå helt ok enligt barnen.
    Bäst av allt är att det går fort att kamma igenom håret - vilket är en gudagåva när det handlar om små barn som inte alls vill sitta still

Kostar lite grann men är en marginell kostnad jämfört med att köpa lusmedel på apoteket stup i kvarten!

http://www.babyland.se/luskam-elektrisk-robi-comb-pro_x_13EV001.aspx

Glädjande nog har attityden förändrats på vår lilla byskola så numer så kammas alla barn en gång varje terminstart på skoltid

• fru AM

Klockarbol: tack för länk till luskam! Vi (Storsonen och jag) har haft löss en gång - men det räckte för att jag ska hamstra anti-lus-prylar i preventivt syfte ...

Svar på tråden Livets toppar och dalar