• 090208
    Äldre 16 Jul 16:49
    9013 visningar
    56 svar
    56
    9013

    Hur blir man av med sockerberoendet??

    Hatar det! Och varst ar nar jag ar ensam hemma, jag blir rastlos och kan springa till affaren alla konstiga tider pa dygnet. I nagra veckor var jag jatteduktig och sprang nastan varje dag och at battre, da ar det lattare, som en bra cirkel.


     


    Men sen ger jag upp. Det handlar valdigt mycket om disiplin (stavas??) ocksa, men jag blir helt rastlos och ofokuserad om jag inte har socker nar jag t.ex ser en film.

  • Svar på tråden Hur blir man av med sockerberoendet??
  • mittid
    Äldre 17 Jul 19:11
    #21

     


    Senilia skrev 2010-07-17 18:50:21 följande:
    Tips - vad du än gör - gå inte på GI eller LCHF.. Det är FARLIGT för kroppen om du kör med det längre tid (och ja, jag vet vad jag pratar om - vetenskapligt - inte pr, reklam eller annat tjafs)... Jag får också seriöst sockersug ibland. Jag borstar tänderna, tar ett tuggomi (det är ofta rörelsen man är ute efter) eller frukt. Mörk choklad och nötter är också bra substitut för godis. Men sluta inte helt med socker och kolhydrater - kroppen behöver detta för att fungera ordentligt. Sen är det som många skrivit aldrig bra att sätta upp förbud. Skriv ner varför du VILL sluta med allt socker - inte varför du MÅSTE.. Du måste ha viljan för att det ska gå.Lycka till!

    Socker är "farligt" för kroppen om vi skall vara helt uppriktiga!! Inget konstigt i att man får huvudvärk em tid om man tar bort sockret.... det är abstinensbesvär. Ingen här säger att TS skall mer än att avgifta sig med en alldeles utmärkt medtod som under ett par veckors tid... vilket är helt ofarlig om man för övrigt är frisk... allt annat är nys!!

  • mamabl­ues
    Äldre 17 Jul 21:45
    #22

     


    Senilia skrev 2010-07-17 18:50:21 följande:
    Tips - vad du än gör - gå inte på GI eller LCHF.. Det är FARLIGT för kroppen om du kör med det längre tid (och ja, jag vet vad jag pratar om - vetenskapligt - inte pr, reklam eller annat tjafs)... Jag får också seriöst sockersug ibland. Jag borstar tänderna, tar ett tuggomi (det är ofta rörelsen man är ute efter) eller frukt. Mörk choklad och nötter är också bra substitut för godis. Men sluta inte helt med socker och kolhydrater - kroppen behöver detta för att fungera ordentligt. Sen är det som många skrivit aldrig bra att sätta upp förbud. Skriv ner varför du VILL sluta med allt socker - inte varför du MÅSTE.. Du måste ha viljan för att det ska gå.Lycka till!

    Men varför rekommenderar läkare diabetiker att äta efter GI om det är farligt? Det finns många diabetiker som kunnat sluta med insulin när de äter gi. Det som man inte ska göra däremot är att helt avhålla sig från kolhydrater, för det kan bli farligt. Men om man har läst lite böcker om gi så rekommenderar de att man ska köra fas 1 (helt utan kolhydrater) i max 3 veckor, sen måste man tillföra kolhydrater. Så att säga att det är farligt blir lite missvisande tycker jag. Har du någon artikel man kan läsa om det? Vill ju göra något som är farligt och ingen annan heller tror jag.

  • Ezna
    Äldre 17 Jul 22:35
    #23
    Senilia skrev 2010-07-17 18:50:21 följande:
    Tips - vad du än gör - gå inte på GI eller LCHF.. Det är FARLIGT för kroppen om du kör med det längre tid (och ja, jag vet vad jag pratar om - vetenskapligt - inte pr, reklam eller annat tjafs)... 
    Det är absolut inte farligt!!!
    Vart har du fått det ifrån?! Vem är det som har de vetenskapliga bevisen?!
    Oavsett metod så är det väl ingen som sagt att ts ska köra den hur länge som helst!!
    Det handlar ju bara om sockerbehovet...

    Tips - läs lite om metoderna så du vet vad det handlar om..
    Som "mamablues" säger, fas 1 i max tre veckor, och det finns inget farligt i det!

  • mamabl­ues
    Äldre 17 Jul 23:56
    #24

     


    Ezna skrev 2010-07-17 22:35:45 följande:
    Det är absolut inte farligt!!!Vart har du fått det ifrån?! Vem är det som har de vetenskapliga bevisen?!Oavsett metod så är det väl ingen som sagt att ts ska köra den hur länge som helst!!Det handlar ju bara om sockerbehovet... Tips - läs lite om metoderna så du vet vad det handlar om..Som "mamablues" säger, fas 1 i max tre veckor, och det finns inget farligt i det!

    Tack Ezna! Har ju aldrig hört att det skulle vara farligt

  • shakyn­ose
    Äldre 18 Jul 10:51
    #25

    Vill bara flika in att söt frukt innehåller så mycket socker att det är väldigt dumt att äta under själva avgiftningen eftersom det stimulerar sockerbehovet lika mycket som läsk och godis. Inte för att det är onyttigt (men hur nyttigt det är kan faktiskt diskuteras), utan för att man inte får samma effekt helt enkelt. Det är absolut inte farligt att låta bli frukt i en vecka! Det finns grönsaker som innehåller alla nyttigheter men som innehåller mindre socker.


     


    Jag äter både godis och frukt nu, men med måtta, och jag tycker att en sådan här hard core-avgiftning var det mest effektiva sättet att bli av med sötsuget. Tror inte på några dieter i längden förutom min egen (äta det jag tror att jag behöver) men som avgiftning under en vecka eller två kan det vara toppen. Det är inte farligt på något sätt att banta, fasta eller späka sig rent allmänt i två veckor! Tråkigt, absolut, och man kan bli trött och matt av sockerabstinens. Men den som säger att det är farligt att tillfälligt ta bort socker och snabba kolhydrater från sin kost snackar skit. Insulinnivåerna stabiliseras efter en kort tid hos en frisk person, och man upplever ett mer normalt sockerbehov om man håller intaget av socker på en normal nivå i fortsättningen.

  • shakyn­ose
    Äldre 18 Jul 10:53
    #26
    Astro skrev 2010-07-17 12:32:22 följande:
    Man kan ju oxå sluta fokusera på själva ätandet och börja träna lite mer istället. Min egen erfarenhet är att jag har absolut mest sötsug de dagar jag mest suttit still. Efter ett schysst gympass eller en 20-30 minuters jogging/löptur är man full av endorfiner och inte så sötsugen alls!Utöver träning försöker jag hålla nere sötsaksnivån i veckorna och tillåta mig lite mer på helgen. Och framförallt inte göra det till ett tvång. Jag vill inte istället för jag får inte är bra.
    Mycket bra tips! Upplever också att suget efter onyttigheter försvinner när man tränar regelbundet.
  • MrsMuf­fin
    Äldre 18 Jul 13:06
    #27

    Jag har absolut noll sötsug dagtid. Det är på kvällen jag liksom bara MÅSTE ha nåt framför TV:n...jätteskumt. På dagarna äter jag aldrig godis eller kakor, det är som sagt kvällstid. Tror det handlar om dels ett slags beroende och dels en dålig vana som måste brytas. Om ngn har tips på annat man kan stoppa i sig om kvällarna vore jag tacksam.


  • Ezna
    Äldre 18 Jul 13:39
    #28
    MrsMuffin skrev 2010-07-18 13:06:03 följande:
    Jag har absolut noll sötsug dagtid. Det är på kvällen jag liksom bara MÅSTE ha nåt framför TV:n...jätteskumt. På dagarna äter jag aldrig godis eller kakor, det är som sagt kvällstid. Tror det handlar om dels ett slags beroende och dels en dålig vana som måste brytas. Om ngn har tips på annat man kan stoppa i sig om kvällarna vore jag tacksam.
    Cashewnötter och alla andra nötter och fröer för den delen!
    Morötter med dipp..
    Stekt halloumi med tomater, rödlök och finhackad röd chili..
    Räkor..

    Iaf lite tips till dig.. 
    Morötter har en förmåga att stoppa sockersuget! Det funkar på mig -en "stor" smågodisätare- iaf!

    Lycka till!

  • Astro
    Äldre 18 Jul 13:50
    #29

     


    Ezna skrev 2010-07-18 13:39:41 följande:
    Cashewnötter och alla andra nötter och fröer för den delen!Morötter med dipp..Stekt halloumi med tomater, rödlök och finhackad röd chili..Räkor..Iaf lite tips till dig.. Morötter har en förmåga att stoppa sockersuget! Det funkar på mig -en "stor" smågodisätare- iaf! Lycka till!

    Morötter är ju söta utan att vara sockriga, så det borde ju vara effektivt just därför, plus att de ju är mättande pga alla fibrer.

    Jag skulle kanske inte rekomendera att sitta och äta Halloumi framför tv:n med tanke på att det är ganska rejält fett...
    Nötter däremot är ju jättebra, mättande, proteinrikt och bra fetter! Räkor är ju oxå kanon.

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 18 Jul 16:51
    #30

    Jag gör tvärt om och ersätter godis med frukt och grönsaker. Funkar kanon och jag blir friskare har jag märkt.


    Och känner jag för att frossa äter jag grymt med grönsaker, speciellt broccoli, funkar också bra :)


     


    Men jag tror alla måste hitta "sin" metod.


    Ingen metod är direkt farlig om man bara fortsätter lyssna på kroppen.


    shakynose skrev 2010-07-18 10:51:56 följande:
    Vill bara flika in att söt frukt innehåller så mycket socker att det är väldigt dumt att äta under själva avgiftningen eftersom det stimulerar sockerbehovet lika mycket som läsk och godis. Inte för att det är onyttigt (men hur nyttigt det är kan faktiskt diskuteras), utan för att man inte får samma effekt helt enkelt. Det är absolut inte farligt att låta bli frukt i en vecka! Det finns grönsaker som innehåller alla nyttigheter men som innehåller mindre socker.   Jag äter både godis och frukt nu, men med måtta, och jag tycker att en sådan här hard core-avgiftning var det mest effektiva sättet att bli av med sötsuget. Tror inte på några dieter i längden förutom min egen (äta det jag tror att jag behöver) men som avgiftning under en vecka eller två kan det vara toppen. Det är inte farligt på något sätt att banta, fasta eller späka sig rent allmänt i två veckor! Tråkigt, absolut, och man kan bli trött och matt av sockerabstinens. Men den som säger att det är farligt att tillfälligt ta bort socker och snabba kolhydrater från sin kost snackar skit. Insulinnivåerna stabiliseras efter en kort tid hos en frisk person, och man upplever ett mer normalt sockerbehov om man håller intaget av socker på en normal nivå i fortsättningen.
Svar på tråden Hur blir man av med sockerberoendet??