• Snigel Bee

Varför e de så dyrt me slöjor och underkjolar??

Köpte min klänning ida och underkjol och slöja e ju sååååååååå dyrt!! Jag förstår det seriöst inte! Hur kan en enkel slöja utan något på som dessutom inte ens e lång kosta 1000 nåt! O samma me underkjolen, varför så dyrt??? Vill ha en rätt stor underkjol, har ni erfarenhet av att sy era egna? Blev det bra? Dyrt?
    Funderar på om man inte kan få d uppsytt så att d blir billigare! Va tror ni?

• Svar på tråden Varför e de så dyrt me slöjor och underkjolar??
  • Ilys2

Den första är 39 - 40 inches lång vilket är 99 - 101 cm lång och den andra står det visst inget på...

• Sebastiána
    mamablues skrev 2010-07-14 23:38:40 följande:
    Hej hopp!Jag ger mig in i den här tråden! Om ni vill komma riktigt billigt undan med slöja så föreslår jag att ni syr om det är en enkel ni ska ha. Man köper brudtyll och den som ligger på 300 sm bredd och sen klipper man till en oval form, rynkar ihop där man vill ha kammen och syr fast tyllen med kammen (kan förklara mer ingående om någon vill veta). Brutyllen ligger runt 80:- per meter så för en hellång blir det ca 160:- plus kam och om man vill ha stenar på. Det är nog det billigaste alternativet! Jag ska gifta mig i oktober och har velat runt och nog provat alla klänningar som finns, hehe och slöjor. Men insett att inget är som jag vill ha. Så nu ska jg sy min egen klänning, slöja och brudnäbbarnas klänningar (jag är sömmerska). Är lite nervös för det är ens egen men det känns hel rätt! Kolla på stoffochstil.se efter brudtyll!
    Jag har också tänkt sy en egen - på Panduro kostar brudtyll 49:- metern.
  • mamablues

Sebastiána skrev 2010-07-16 23:30:20 följande:
    Jag har också tänkt sy en egen - på Panduro kostar brudtyll 49:- metern.

Ahh...ska kolla där! Men vet du om den är mjuk och småhålig?

• Snigel Bee

mamablues skrev 2010-07-14 23:38:40 följande:
    Hej hopp!Jag ger mig in i den här tråden! Om ni vill komma riktigt billigt undan med slöja så föreslår jag att ni syr om det är en enkel ni ska ha. Man köper brudtyll och den som ligger på 300 sm bredd och sen klipper man till en oval form, rynkar ihop där man vill ha kammen och syr fast tyllen med kammen (kan förklara mer ingående om någon vill veta). Brutyllen ligger runt 80:- per meter så för en hellång blir det ca 160:- plus kam och om man vill ha stenar på. Det är nog det billigaste alternativet! Jag ska gifta mig i oktober och har velat runt och nog provat alla klänningar som finns, hehe och slöjor. Men insett att inget är som jag vill ha. Så nu ska jg sy min egen klänning, slöja och brudnäbbarnas klänningar (jag är sömmerska). Är lite nervös för det är ens egen men det känns hel rätt! Kolla på stoffochstil.se efter brudtyll!

Ja ska nog testa o sy sj! Tacksam om du vill berätta mer om hur man ska göra! =)

• mittid

De är dyra för att klänningar går att köpa så billigt, något ska de ju tjäna pengar på!

• Snigel Bee

Vad menar du att klänningarna går att köpa billigt??? Min klänning var långt ifrån billig!

mittid skrev 2010-07-27 14:14:18 följande:
    De är dyra för att klänningar går att köpa så billigt, något ska de ju tjäna pengar på!

• Mymlan16

Om du inte har något emot att bära begagnat så kan jag tipsa om att där finns det fynd att komma över. Hittade min slöja på Beyond Retro i Stockholm (de hade myånga att välja på), 200kr för en som med all säkerhet, med tanke på längd och kvalitet, säkert skulle ha kostat ett 2000-4000kr hos återförsäljare. Se även Tradera, Blocket, Ebay. Är du i närheten av Göteborg finns där en butik med bagagnade brudkläder i Vasastan, också mycket billigare än "vanliga" affärer!

Tyll kan man komma över för 10-20kr/m i vissa tygaffärer; Panduro är ganska dyra med sitt sortiment. (Denna billiga tyll är dock inte finmaskig utan mer "vippig" och stel)

• mittid

Snigel Bee skrev 2010-07-27 14:15:54 följande:
    Vad menar du att klänningarna går att köpa billigt??? Min klänning var långt ifrån billig!  

Om du valde att köpa en dyr klänning betyder det inte att det inte går att köpa en billigt... Kinaklänningar som är kopior av designklänningar tex.... har du väll inte missat eller...

• Snigel Bee

Nej har itne något emot det bara d är i bra skick! Ja bor i göteborg, vilken affär menar du då finns i vasastan?
    Att bestäla på nätet vet ja inte om ja hinner, gifter mig 11e sep!

Mymlan16 skrev 2010-07-27 14:31:10 följande:

Om du inte har något emot att bära begagnat så kan jag tipsa om att där finns det fynd att komma över. Hittade min slöja på Beyond Retro i Stockholm (de hade myånga att välja på), 200kr för en som med all säkerhet, med tanke på längd och kvalitet, säkert skulle ha kostat ett 2000-4000kr hos återförsäljare. Se även Tradera, Blocket, Ebay. Är du i närheten av Göteborg finns där en butik med bagagnade brudkläder i Vasastan, också mycket billigare än "vanliga" affärer!Tyll kan man komma över för 10-20kr/m i vissa tygaffärer; Panduro är ganska dyra med sitt sortiment. (Denna billiga tyll är dock inte finmaskig utan mer "vippig" och stel)

• Snigel Bee

Nej men inte många som beställer från Kina heller ju!

mittid skrev 2010-07-27 14:36:26 följande:
      Om du valde att köpa en dyr klänning betyder det inte att det inte går att köpa en billigt... Kinaklänningar som är kopior av designklänningar tex.... har du väll inte missat eller...

• mittid

Snigel Bee skrev 2010-07-27 14:45:27 följande:
    Nej men inte många som beställer från Kina heller ju!  

Jo visst är det de... Det finns ju butiker som säljer Kinaklänninga och då behöver man ju inte riskera att förlora pengarna genom "nätköp". De "vanliga" brudklädesbutikerna har fått stenhård konkurens. De rear ju också ut klänningar vilket ger tillfälle till att handla originalklänningar billigt.

• Snigel Bee

Tycker ändå att det är löjligt! Den jag ville ha i butiken va en ENKEL utan nåt sytt åp den alls, inte ens lång och kostade 1600!! Klänningen kan ja förstå lite mer att d kostar, mkt jobb mkt tyg! Men slöjan!?!?

mittid skrev 2010-07-27 14:49:44 följande:
      Jo visst är det de... Det finns ju butiker som säljer Kinaklänninga och då behöver man ju inte riskera att förlora pengarna genom "nätköp". De "vanliga" brudklädesbutikerna har fått stenhård konkurens. De rear ju också ut klänningar vilket ger tillfälle till att handla originalklänningar billigt.

• mittid

Jo visst är det "löjligt dyrt"... håller med... men de tar igen på gungorna vad de förlorar på karusellerna.

• Mymlan16

Snigel Bee skrev 2010-07-27 14:37:17 följande:
    Nej har itne något emot det bara d är i bra skick! Ja bor i göteborg, vilken affär menar du då finns i vasastan?Att bestäla på nätet vet ja inte om ja hinner, gifter mig 11e sep! Mymlan16 skrev 2010-07-27 14:31:10 följande:  

Affären heter Wedding by Camilli, hade lite svårt för att hitta den först men gick bra till slut. Gå in på: http://www.weddingbycamilli.se där finns lite mer info samt adress m.m.! De får in nya saker hela tiden. Hittade en fin och lite ovanlig slöja där för 400kr, men fastnade till slut för en annan, men ja, som sagt man kan komma över godbitar!

• Nightrose83

Hejsan. Jag har en slöja som bara ligger för jag ska inte ha den jag vill ju  visa frisyren. Den kostdae mig 750 kr och aldrig använd. det är små gnistrande stenar på den och den är ivory färgad. Du kan få köpa den för 500 kr och då ingår frakt. bilder finns. :)
    Mvh Åsa

• Snigel Bee

Hmm ja vill egentligen ha en helt utan nåt på men tittar gärna på bild! Vem vet kanske fastnar för den! Vill du så får du gärna skicka bild! =)

Nightrose83 skrev 2010-07-27 19:24:21 följande:
    Hejsan. Jag har en slöja som bara ligger för jag ska inte ha den jag vill ju  visa frisyren. Den kostdae mig 750 kr och aldrig använd. det är små gnistrande stenar på den och den är ivory färgad. Du kan få köpa den för 500 kr och då ingår frakt. bilder finns. :)Mvh Åsa

• Snigel Bee

Denna affär ska ja försöka hitta nu i helgen! =) Tack så mycket för tipset!

Mymlan16 skrev 2010-07-27 17:32:55 följande:
      Affären heter Wedding by Camilli, hade lite svårt för att hitta den först men gick bra till slut. Gå in på: www.weddingbycamilli.se där finns lite mer info samt adress m.m.! De får in nya saker hela tiden. Hittade en fin och lite ovanlig slöja där för 400kr, men fastnade till slut för en annan, men ja, som sagt man kan komma över godbitar!

• Mimsa

Jag har valt att göra min slöja själv, köpte tyll på Stoff o Stil i Malmö. De har två sorters tyll, en som heter "brudtyll" och som är lite styvare, och en som heter "mjuk tyll" tror jag och som är den jag tänker använda. Den kostade 29 kr metern och jag tycker nästan det är en snyggare sort än de som finns i de färdiga slöjorna för flera hundra kronor. Lycka till :)

• Snigel Bee

Har du nån klippmall (vet inte va d kallas) som du klipper efter? Eller klipper du bara? :P

Mimsa skrev 2010-07-28 10:33:00 följande:
    Jag har valt att göra min slöja själv, köpte tyll på Stoff o Stil i Malmö. De har två sorters tyll, en som heter "brudtyll" och som är lite styvare, och en som heter "mjuk tyll" tror jag och som är den jag tänker använda. Den kostade 29 kr metern och jag tycker nästan det är en snyggare sort än de som finns i de färdiga slöjorna för flera hundra kronor. Lycka till :)

Svar på tråden Varför e de så dyrt me slöjor och underkjolar??