• Matildes

Priser på Schalins ringar (Norrskensringarna)??

Har suttit på nätet ett tag och kollat på olika ringar, och jag har som många andra fastnat för serien Norrsken. Den enda sida som har priser utskriva på schalins ringar är ju www.nordstansguld.se så det är mest där jag tittat. Visst kan priserna variera lite mellan olika kedjor och guldsmeder, men man får ju i alla fall en uppfattning.

Är just nu lite inne på Norrsken Himla, som enligt nordstans ska kosta 14729 kr. Sprang in i butiken Guld idag och såg en som liknande Himla, priset var 17900 kr. Tänkte att det måste ju vara den, dom har säkert lagt till lite. När jag bad att få prova så visade det sig att det var Gnistra dom hade där! Enligt nordstans så kostar den 34040 kr! För Himla skulle jag få betala 9000-nånting, kommer inte ihåg exakt. Sen har Guld 50% rabatt också.

Men så nu blir jag ju självklart nyfiken på vad ni andra har fått för priser på Schalins ringar, och gärna då Norrskensringarna. Så om ni ville informera om det skulle det vara kanon =)

• Svar på tråden Priser på Schalins ringar (Norrskensringarna)??
  • Cherrygirl
    Lina Lina skrev 2010-06-17 08:49:32 följande:
    Jag har också läst ett inlägg på Bröllopstorget om att Schalins skapar två uppsättningar av samma ring där den ena säljs till lågpriskedjorna (Hallbergs, Guldfynd och Albrekts Guld, de har alla samma ägare) och den andra till de privata smyckesbutikerna. Men igår besökte jag en av dessa mindre, privata smyckesbutikerna i Malmö innerstad (NK Juvel). Efter en mycket trevlig konsultation frågade jag den "förbjudna frågan"; Hur kommer det sig att samma ring kostar nästan det dubbla hos er jämfört med hos Hallbergs eller Guldfynd? Och så berättade jag det jag läst om att det skulle finnas två uppsättningar av ringarna och att de som säljs på lågpriskedjorna skulle innehålla en sämre blandning eller liknande. Expediten avfärdade det direkt och sa att det måste ha varit något en privat försäljare kommit på för att avskräcka kunder från att handla hos lågprisbutikerna. Hon förklarade vidare att anledningen till att ringarna är billigare hos lågpriskedjorna är att de köper in större partier ringar medan privata butiker köper in ett litet antal och dessutom ofta specialbeställer för att möta kundernas behov. Dessutom är de privata butikerna mer flexibla och kan justera, göra om, sätta i stenar etc. efter kunden önskemål. Det gör aldrig lågpriskedjorna, de kan bara sälja det de har på lager. Så produkten är exakt densamma, det är servicen och flexibiliteten man betalar extra för hos en privat smyckesbutik.

Det stämmer inte riktigt..

Jag har talat med det på schalins och de sa att fallet var så att de har två led av sina ringar..
    En till de billiga lågpris butikerna och ett till guldsmederna.
    Om du jämför tjockleken på en "standardring" som schalins har på två olika ställen som guldfynd och en lokal guldsmed så ser du skillnaden med blotta ögat och framförallt om de vägs så ser man skillnaden.

Samt att de billiga ställena faktiskt har sämre kvalité på sina diamanter, och de säger de ju själva om man ifrågasätter det på guldfynd.

• Skuggan

Cherrygirl skrev 2010-06-19 01:25:12 följande:
    Samt att de billiga ställena faktiskt har sämre kvalité på sina diamanter, och de säger de ju själva om man ifrågasätter det på guldfynd.

Håller helt med!

Men egentligen är det ju inte mycket att ifrågasätta, så länge de är tydliga med att tex guldet är tunnare eller att stenkvalitén är sämre så är det ju bara bra att det finns olika prisvarianter. Jag menar, om man aldrig tänker titta på sin sten i lupp eller inte bryr sig i om den har minskad lyster pga inneslutningar (eller tom synliga inneslutningar) så är ju en sämre kvalité och ett lägre pris inte nödvändigtvis dåligt. Allt handlar ju om vad man vill betala för.

Men, det blir illa om de försöker marknadsföra sina varor som något annat än vad det är.

• Cherrygirl
    Skuggan skrev 2010-06-19 09:20:28 följande:
      Håller helt med!Men egentligen är det ju inte mycket att ifrågasätta, så länge de är tydliga med att tex guldet är tunnare eller att stenkvalitén är sämre så är det ju bara bra att det finns olika prisvarianter. Jag menar, om man aldrig tänker titta på sin sten i lupp eller inte bryr sig i om den har minskad lyster pga inneslutningar (eller tom synliga inneslutningar) så är ju en sämre kvalité och ett lägre pris inte nödvändigtvis dåligt. Allt handlar ju om vad man vill betala för.Men, det blir illa om de försöker marknadsföra sina varor som något annat än vad det är.
    Håller precis med om vad du skriver.

Tycker dock att det är tråkigt att iaf de två guldfynd jag varit inne på (Skövde, örebro) har sagt att de ringarna är schalinsringar och samma som hos övriga affärer..

Snacka om att luras..

• Skuggan

Cherrygirl skrev 2010-06-19 11:50:50 följande:
    Håller precis med om vad du skriver. Tycker dock att det är tråkigt att iaf de två guldfynd jag varit inne på (Skövde, örebro) har sagt att de ringarna är schalinsringar och samma som hos övriga affärer.. Snacka om att luras..

Ja det är fult. Till och med på gränsen till vad som borde vara tillåtet. Visst Schalins är det ju om det är schalins som tillverkat dem men om de inte är samma som i ordinarie sortimentet så får de ju inte säga det!

• MsRW

Jag var inne i dag och provade just Himla och Gnistra på en privat guldsmed i Örebro. De tog 14 422 kr för Himla i vitguld och 33 674 kr för Gnistra i vitguld.

• Matildes

Låter ju mer rimligt.. Undrar vad det var för fel på ringarna på Guld :P
    Har inte orkat ta mig dit och kolla, råkade ramla över "min" ring på Smycka :)

• elefi

Jag köpte min norrsken skimra vitt guld på jempguld gav 7890kr ca kostar 10 000kr ca, 30% på deras priser väldigt bra servise oxå!!!

• Matildes

Det blev en Ronja! Ser ut såhär:
    http://www.smycka.se/items_info.php?oID=14

Inte riktigt lika tjusig som Himla och Gnistra, men mer mig. Och passade till förlovningsringen. Den liksom hörde hemma på mitt finger :)

Himla och Gnistra är egentligen inte min stil alls, men jag föll för deras skönhet där ett tag ;)

• Kerbaros

Jag var inne och beställde min ring på GULD idag. Hoppas nu att allt går bra och att den blir som jag har tänkt mig. Jag var oxå inne på en himla eller solving förut men efter att ha provat en helallians med min vigselring var jag såld. De passade så otroligt bra ihop så jag kunde inte välja någonting annat :).

Ringen ska vara klar om ca 2 veckor så jag kommer vara spänd till dess :)

Svar på tråden Priser på Schalins ringar (Norrskensringarna)??