• Matildes

Priser på Schalins ringar (Norrskensringarna)??

Har suttit på nätet ett tag och kollat på olika ringar, och jag har som många andra fastnat för serien Norrsken. Den enda sida som har priser utskriva på schalins ringar är ju www.nordstansguld.se så det är mest där jag tittat. Visst kan priserna variera lite mellan olika kedjor och guldsmeder, men man får ju i alla fall en uppfattning.

Är just nu lite inne på Norrsken Himla, som enligt nordstans ska kosta 14729 kr. Sprang in i butiken Guld idag och såg en som liknande Himla, priset var 17900 kr. Tänkte att det måste ju vara den, dom har säkert lagt till lite. När jag bad att få prova så visade det sig att det var Gnistra dom hade där! Enligt nordstans så kostar den 34040 kr! För Himla skulle jag få betala 9000-nånting, kommer inte ihåg exakt. Sen har Guld 50% rabatt också.

Men så nu blir jag ju självklart nyfiken på vad ni andra har fått för priser på Schalins ringar, och gärna då Norrskensringarna. Så om ni ville informera om det skulle det vara kanon =)

• Svar på tråden Priser på Schalins ringar (Norrskensringarna)??
  • Skuggan

OJ, med ett sådant pris skulle jag först vilja försäkra mig om att de inte förändrat kvalitén. Gnistra är ju på 0,80 karat varav en sten är på 0,50, bara stenen skulle lätt kunna landa kring det priset i den kvalitén som schalins anger att det ska vara.

Men i övrigt så håller jag med, det lönar sig att kolla runt men man får fråga och försäkra sig om vad man får.

• Matildes

Skugga: Jaa så kanske det är! Läste nånstans här på BT att Schalins ringar hos Guldfynd hade mindre guld och sämre diamanter eller liknande.. Kanske samma sak hos Guld då..?

Jag reagerade ju självklart på det låga priset, men det enda tjejen i affären sa var "Vi har väldigt bra priser" men om priserna ligger nästan hälften under vad de flesta andra verkar sälja, iaf Gnistra, för så verkar det ju onekligen lite skumt!

• Cherrygirl

Tänk på att det kan skilja sig på samma ring hos olika leverantörer.

Som de schalinsringar som guldfynd har, som är billigare än på många andra ställen.

De har iaf mindra guld i sig, ringen en tunnare, samt att de har sämre kvalité på diamanterna. All för att få ner priset så mycket som möjligt! Och det är ju sådant folk kanske inte tänker på, utan de jämför oftast bara priserna.

• Skuggan

Matildes skrev 2010-06-08 10:47:14 följande:
    Skugga: Jaa så kanske det är! Läste nånstans här på BT att Schalins ringar hos Guldfynd hade mindre guld och sämre diamanter eller liknande.. Kanske samma sak hos Guld då..?Jag reagerade ju självklart på det låga priset, men det enda tjejen i affären sa var "Vi har väldigt bra priser" men om priserna ligger nästan hälften under vad de flesta andra verkar sälja, iaf Gnistra, för så verkar det ju onekligen lite skumt!

När något låter för bra för att vara sant så är det ofta det.

Men det kan ju vara ett fynd också. Men kolla upp noga vad du får för pengarna om du handlar därifrån, garantibevis, stenkvalité osv.

• Matildes

Ja du har rätt Skuggan, låter för bra för att vara sant.. Jag ska gå dit igen och kolla upp det där minsann!

• Lina Lina

Jag har också läst ett inlägg på Bröllopstorget om att Schalins skapar två uppsättningar av samma ring där den ena säljs till lågpriskedjorna (Hallbergs, Guldfynd och Albrekts Guld, de har alla samma ägare) och den andra till de privata smyckesbutikerna.

Men igår besökte jag en av dessa mindre, privata smyckesbutikerna i Malmö innerstad (NK Juvel). Efter en mycket trevlig konsultation frågade jag den "förbjudna frågan"; Hur kommer det sig att samma ring kostar nästan det dubbla hos er jämfört med hos Hallbergs eller Guldfynd? Och så berättade jag det jag läst om att det skulle finnas två uppsättningar av ringarna och att de som säljs på lågpriskedjorna skulle innehålla en sämre blandning eller liknande. Expediten avfärdade det direkt och sa att det måste ha varit något en privat försäljare kommit på för att avskräcka kunder från att handla hos lågprisbutikerna. Hon förklarade vidare att anledningen till att ringarna är billigare hos lågpriskedjorna är att de köper in större partier ringar medan privata butiker köper in ett litet antal och dessutom ofta specialbeställer för att möta kundernas behov. Dessutom är de privata butikerna mer flexibla och kan justera, göra om, sätta i stenar etc. efter kunden önskemål. Det gör aldrig lågpriskedjorna, de kan bara sälja det de har på lager.

Så produkten är exakt densamma, det är servicen och flexibiliteten man betalar extra för hos en privat smyckesbutik.

• Skuggan

Lina Lina skrev 2010-06-17 08:49:32 följande:
    Jag har också läst ett inlägg på Bröllopstorget om att Schalins skapar två uppsättningar av samma ring där den ena säljs till lågpriskedjorna (Hallbergs, Guldfynd och Albrekts Guld, de har alla samma ägare) och den andra till de privata smyckesbutikerna. Men igår besökte jag en av dessa mindre, privata smyckesbutikerna i Malmö innerstad (NK Juvel). Efter en mycket trevlig konsultation frågade jag den "förbjudna frågan"; Hur kommer det sig att samma ring kostar nästan det dubbla hos er jämfört med hos Hallbergs eller Guldfynd? Och så berättade jag det jag läst om att det skulle finnas två uppsättningar av ringarna och att de som säljs på lågpriskedjorna skulle innehålla en sämre blandning eller liknande. Expediten avfärdade det direkt och sa att det måste ha varit något en privat försäljare kommit på för att avskräcka kunder från att handla hos lågprisbutikerna. Hon förklarade vidare att anledningen till att ringarna är billigare hos lågpriskedjorna är att de köper in större partier ringar medan privata butiker köper in ett litet antal och dessutom ofta specialbeställer för att möta kundernas behov. Dessutom är de privata butikerna mer flexibla och kan justera, göra om, sätta i stenar etc. efter kunden önskemål. Det gör aldrig lågpriskedjorna, de kan bara sälja det de har på lager. Så produkten är exakt densamma, det är servicen och flexibiliteten man betalar extra för hos en privat smyckesbutik.

Fast det är ju inte helt sant heller. Gå in på tex en albrekts butik och fråga om deras stenkvalité. Ofta  (men inte alltid) har de kvalitén P1 i sina ringar vilket förklarar hur de kan ha en solitär på 0,50 carat för typ 13000. Men, sen kan det säkert ligga mycket i det svaret du fick också, självklart lönar det sig att beställa hem mycket av en vara och att inte göra några anpassningar als i produkterna. Sanningen är nog sällan svart eller vit utan det skiljer sig från ställe till ställe och från vara til vara.

Så i grund och botten gäller nog samma sak på alla ställen, kolla vad man får för pengarna, för det kan vara ett fynd men det kan också vara sämre kvalité.

• Kerbaros

Jag var inne på GULD i Kista och i Sollentuna centrum för några dagar sen och tittade på deras erbjudande. Det är Schalins och deras egna ringar som de säljer ut till ett bra pris. 50% på alla vigsel och förlovningsringar fram t. o. m. sista juni.

Där gör de även specialbeställningar på ringarna så jag som ville ha en schalinsring med fler stenar och en annan skena fick ett bra pris på det oxå.

Hoppas det inte låter för mycket som reklam, inte meningen isf =)

• Fröken Kumla

Jag var in på Guldfynd idag och frågade om Scahlins Himla. De har den inte i ordinarie sortimant men kunde ta in den för 14 840:-. Vill såå gärna ha den! 

• Matildes

Fröken Kumla: Hmm 14840 kr på Guldfynd och ca 9000 kr på Guld? Vill du jättegärna ha den så tycker jag nog du ska ta dig in på Guld innan junis slut, och köpa den för 9000 kr plus med 50 % rabatt ;)

Men kolla att det verkligen är samma ring med diamanter och allt! Jag tycker ändå det låter helskumt att det skiljer så mycket bara på att privata butiker ger mer service..

Jag var inne på Himla först också, men hittade min ring inne på Smycka i helgen! Inte lika vacker som Himla, men den kändes mer som mig =)

Svar på tråden Priser på Schalins ringar (Norrskensringarna)??