andbeyond skrev 2010-07-29 16:13:28 följande:
Grattis Aleta också!! Har hittat magdans här i sthlm, man kanske ska testa? Fru E: Du drar inte ned! Jag önskar dig sååå ett plus och vet att du är glad för mitt fastän du självklart vill ha ett också! Aldrig känna att du inte kan skriva av dig!
Tack, och vad härligt att allt såg bra ut, grattis till dig också!
Tycker absolut att du ska kolla upp orientalisk dans. Speciellt med tanke på att ursprungligen så var det ett sätt att träna upp kvinnor så att de fixade att föda barn (och även att fira hur fantastisk kvinnokroppen är). Jag läste precis en underbar artikel av en tant som jag har gått kurs för en gång. Hon lyckades på 60-talet få vara med under en förlossning i Marocko. (Hon smugglades in av en väninna som påstod att det var hennes nya tjänarinna som tyvärr var döv och stum och som hon tyckte så synd om att hon ville ha henne med överallt.
)
Alla dansade tillsammans i flera dagar. Inga män fick komma närmare tältet än 30 meter (detta var givetvis i någon liten ökenstad). När det var dags så satt barnaföderskan på huk över en liten grop som hade grävts i marken och alla kvinnor bildade flera ringar runt henne och dansade och sjöng. Ibland reste hon sig upp och dansade med i rörelserna (samma om och om igen) och sedan satte hukade hon sig igen. Detta höll på i flera timmar och tillslut kom det ut två bebisar med en kvarts mellanrum som föll ner i gropen. de tvättades, när efterbörden hade kommit klipptes navelsträngarna (barnen var redan tvättade vid det laget) och allt sådant begravdes i gropen där barnen hade fötts. Sedan blev det party!
Inte verkade hon ha speciellt ont heller, fantastiskt eller hur?
http://www.casbahdance.org/