• Lyckligflicka

Hur långt mellan förlovning och bröllop?

Jag undrar om det finns någon bestämd tid efter en förlovning som man ska gifta sig? Ex två år efter förlovningen eller samma år?.
    Någon som vet, eller vill dela med sig hur ni gjorde?

• Svar på tråden Hur långt mellan förlovning och bröllop?
  • Superstarfia

vi gifter oss nästan på dagen 1 år efter förlovningen..

Jag är väldigt konservativ när det gäller sånt.. ;)

• Ne11ie

Vi gifte oss oss exakt ett år efter att vi förlovade oss

Jag tycker inte att det spelar någon roll om man väljer att gifta sig senare, men tycker ändå att förlovningen står för att man tänker gifta sig, någon gång. För förlovningen är väl själva "frieriet", eller?

• Märta81

var på en föreläsning med ribbing, hon pratade om bröllop och allt runt om kring. Ribbing tog även upp det här med förlovning och att många tror att det är korrekt att gifta sig ett år efter förlovning. Tydligen var det inget som stämde och ett påstående som blivit något av en myt. Med andra ord kan man vara förlovad hur länge och hur kort tid man så önskar, finns ingen etikettsregel i dett fall. (Enligt Ribbing då förstås)

• Lyckligflicka

Tack för alla era svar. :)
    Vi gifter oss gärna inom ett år, så nu så ska vi fortsätta spara och planera.

• Kattpoet

6 månader och ett budget bröllop utan någonting extra är vad vi har.

• Fårävvör

Vi kom fram till att vi skulle gifta oss och därmed förlovade vi oss, hade kännts konstigt att vänta med förlovningen när vi faktiskt bestämt oss för att gifta oss. Däremot hade vi en flytt och lite annat ivägen, så bröllopet blir lite drygt 1,5 år efter förlovningen (Vi funderade lite på förlovningsdagen på när det skulle passa att gifta sig, och kom fram till att någon av 2 helger sådär 20 månader bort som skulle funka ... Ibland krockar alltför många saker samtidigt helt enkelt!)

• scarborough81

Jag kanske skulle ha skrivit, vi förlovade oss den 21 Juli 2009 och gifter oss 5 Juni 2010, så mindre än ett år..

• Kattpoet

Och jag skulle nog skriva, vi blev ihop 22 December 2009, förlovade oss den första januari 2010 och gifter den 22 Maj 2010.

• Maxiander

Vi gifter oss också inom ett år.
    Min blivande man friade i december 2009 i Sydafrika och vi gifter oss i augusti 2010 i Stockholm.

Det är ganska mycket att planera om man vill ha det på ett specifikt sätt, och beroende på när man förlovar sig och vilken årstid man kan tänka sig att gifta sig under så kan ett år ibland bli tajt... Det är ju mycket "runt om" som ska passa. Vi bokade inte datum direkt efter förlovningen utan väntade lite för att fundera på årstid och så.

Jag visste ju inte att han skulle fria, om man gemensamt bestämmer förlovningsdatum kan man ju kolla runt lite redan innan...

www.maxiander.se/

• Miu

Vi förlovade oss när vi var 17 och 19. Då hade vi absolut inga planer på att gifta oss den närmsta tiden. Men nu är det bestämt att det blir nästa sommar och då kommer vi ha varit förlovade i 8 år ha ha. Men bättre sent än aldrig :) Vi har tillverkat lite barn under åren som har gått, så det har varit fullt upp

Svar på tråden Hur långt mellan förlovning och bröllop?