• VincitOmnia

Har fotograferna fått hybris? :)

Hej

Ska gifta mig och tittar lite efter fotograf till bröllopet.

Vi vill igentligen bara ha kort kring vigseln och själva bröllopsfotona, detta var vår utgångspunkt.

Jag förbluffast över vilka priser det är, är jag ensam om det?

Det som är lite kul är att det är först nu på de senaste dagarna som jag hittat fotografer som i min mening har fått hybris... 9 timmars fotografering och ett par timmars efterarbete för 65000 kr?!? Säg att det är ca 15 timmar totalt, det gör en timpeng på över 4300 kr... Man skulle blivit fotograf... :)

Passar väl även på att fråga ifall det finns någon fotograf ni kan rekomendera som åtar sig kortare jobb (ca 2 timmar) för inte allt för hutlösa priser?

Tack på förhand!

Hälsningar

Johan

• Svar på tråden Har fotograferna fått hybris? :)
  • Steven och Johanna

iregnet2010, vi ska också ha 2brides tack vare ditt tips! verkar supertrevliga och de är billiga (än så länge iaf)! Ska träffa dem i mars :)

• say yes

Adelle: Right said!! Man väljer själv sina prioriteringar.

Jag är glad att jag slipper betala för fotografen överhuvudtaget! Min mamma jobbar med reklam och hade lite kontakter. så hon vi valt tar otroligt fina bilder, hade en otrolig meritlista och har vart super trevlig när vi träffats.

• Andelle

Det löjliga är väl inte priset som fotografen satt utan att det faktiskt finns de som är villiga att betala så mycket :P

Jag tycker oxå 65 000 är väldigt mycket pengar för en fotografering, precis som det är vansinne att betala flera miljoner för en bil eller 80 000 för en brudklänning som nämns här ovan. Som tur är finns det ju både billigare bilar, klänningar och fotografer.

• SophiaM

Vi har bokat dom till vårat bröllop också och är övertygad om att det blir kanon. Har jobbat på ett bröllop som dom var fotografer på och såg hur proffsiga dom är. Vi kommer dock ta paketet om 4 timmar för 4900:-, det är vad vi har "behov" av...
    TS, kolla med dom!

iregnet2010 skrev 2010-02-12 16:58:32 följande:
    jag betalar 12500 för heldag med två fotografer, bearbetade bilder och en fotobok men phew, de var inte lätta att hitta och är redan fullbokade hela sommaren (har träffade dem de verkar jättemysiga, ordentliga och jag fick ett superbra intryck/känsla). Fina exempelbilder har det också. Se www.2brides.se (kanske ngt om man lyckas pricka in ett av deras fortfarande lediga datum). Oj, nu låter det som att jag gör smygreklam men jag lovar jag är bara en fellow-bridezilla som tror att jag för en gång skull hittat något prisvärt i bröllopsdjungeln.
    [/citat]
    Korallbruden skrev 2010-02-12 17:37:34 följande:
    [citat]
    Jag har bokat henne för vårat bröllop 3/7 2010 i 3,5 timme.
  • jtingstrom
    VincitOmnia skrev 2010-02-13 22:44:40 följande:
    Men så är det ju inte i det här fallet. En burk krossade tomater kostar 6,90 kr på stormarknaden och 9,90 kr inne i stan. Inte 648 kr eller 9000 kr.65000 kr ÄR ett helt sjukt överpris.
    ditt resonemang håller inte riktigt...

det finns nya bilar från ca 100 000kr och det finns bilar som kostar en bra bit över 10 000 000kr, eller du kan köpa en flaska vin för 50kr eller en för flera tusen kr oxå.

det är inte alla somo uppskattar det dyrare vinet och samma kan man säga om de dyrare fotograferna. inte alla som uppskattar deras jobb.
  • iregnet2010

Steven och Johanna skrev 2010-02-13 23:07:15 följande:
    iregnet2010, vi ska också ha 2brides tack vare ditt tips! verkar supertrevliga och de är billiga (än så länge iaf)! Ska träffa dem i mars :)

åh vad bra! vi har redan träffat dem och de var jättegulliga och har superfina bilder också...vi får skvallra vidare om det på träffen på onsdag  (för visst kommer du ?)

• iregnet2010

SophiaM skrev 2010-02-13 23:55:01 följande:
    Vi har bokat dom till vårat bröllop också och är övertygad om att det blir kanon. Har jobbat på ett bröllop som dom var fotografer på och såg hur proffsiga dom är. Vi kommer dock ta paketet om 4 timmar för 4900:-, det är vad vi har "behov" av...TS, kolla med dom!

vad skönt att du har sett dem "in action" och också gillar dem. Jag har ju bara sett bilder och pratat med dem. Ja 4 timmars paketet är också bra (och väldigt bra pris) Min M2B blev bara så kär i fotoboken +att de fixar till bilderna så även om vi inte "behöver" mer så lyxade vi till det med lite fler timmar också (fotograf var försövrigt en grej som jag till en början hade budgeterat max 5000 till men som allt annat fick man tänja liiiite på budgeten där )

• 091205

Vi betalade 8000 för 7 h fotografering där hon följde vår dag och 45 redigerade bilder. I sthlm Mycket nöjda!!

• Korallbruden
    jtingstrom skrev 2010-02-14 07:46:49 följande:
    ditt resonemang håller inte riktigt...det finns nya bilar från ca 100 000kr och det finns bilar som kostar en bra bit över 10 000 000kr, eller du kan köpa en flaska vin för 50kr eller en för flera tusen kr oxå.det är inte alla somo uppskattar det dyrare vinet och samma kan man säga om de dyrare fotograferna. inte alla som uppskattar deras jobb.
    Exakt av jag har suttit här och tänkt också! Bra skrivet...

Klart är att visst uppskattar jag att flyga en en av USA´s bästa fotografer till vårt bröllop men jag har inte råd... däremot så vågar jag glädja jag mig med dom som gör det och njuter av vackra bilder samt bokar en fotograf jag har råd med...
  • jtingstrom
    Korallbruden skrev 2010-02-14 08:39:39 följande:
    Exakt av jag har suttit här och tänkt också! Bra skrivet...Klart är att visst uppskattar jag att flyga en en av USA´s bästa fotografer till vårt bröllop men jag har inte råd... däremot så vågar jag glädja jag mig med dom som gör det och njuter av vackra bilder samt bokar en fotograf jag har råd med...
    Kan bara gratulera till att ni valt vad jag tycker en av sveriges bästa brölopsofotgrafer. :)
  • Korallbruden

Tack så mycket Det finns de som tar ännu bättre bilder Detta var vad så långt vi hade råd.

• Optimia
    jtingstrom skrev 2010-02-14 07:46:49 följande:
    ditt resonemang håller inte riktigt...det finns nya bilar från ca 100 000kr och det finns bilar som kostar en bra bit över 10 000 000kr, eller du kan köpa en flaska vin för 50kr eller en för flera tusen kr oxå.det är inte alla somo uppskattar det dyrare vinet och samma kan man säga om de dyrare fotograferna. inte alla som uppskattar deras jobb.
    Håller med dig till 100 %. Vissa uppskattar att bo i en lägenhet på 100 kvadrat i Östermalm, och betalar glatt de miljoner det krävs för att få en sådan bostad. Andra vill bo i ett torp på landet och betalar kanske en halv miljon. Allt handlar om preferenser.

65 000 kr ÄR mycket för en fotograf, men de som kan ta de priserna står verkligen inte utan jobb, utan de har gjort sig kända som riktigt duktiga fotografer som verkligen kan sin sak, och är därför eftertraktade.

Visst, är budgeten begränsad kan det kännas knäppt att lägga stora summor pengar på bilderna, men tänk er t.ex. de förestående prinsessbröllopen; tror ni Victoria och Madeleine kommer att "nöja" sig med en fotograf som tar 500 kr för att han/hon vill ha bilder till sin portfolio? Knappast.

De som har råd kommer alltid att betala vad det kostar att få det bästa, oavsett om det handlar om brudklänning från Dior, ring från Tiffany's eller fotografier för tiotusentals kronor.
  • Red Scarlet

Jag har inte läst alla inläggen men min kommentar till TS är att 65.000:- är väldigt mycket pengar, även om jag förstår att det är mer jobb än de 9timmar som man är på plats. Är man med ett brudpar i 9timmar måste man ju ta mellan 300-1000kort under den tiden, av dessa ska kort sållas ut och efterredigeras. Tid till och från fotograferingsplatsen måste räknas in, också att fotografen oavsett tid på fotograferingen kanske måste boka upp sig för en hel dag och inte kan ta andra fotograferingar då. Man kanske måste ha med sig en assistent som också ska ha lön osv. Även utrustningen kostar en hel del och måste uppdateras kontinuerligt.

Men som sagt, jag hade aldrig haft råd med den summan själv, även om jag förstår att vissa med mer fri budget till sitt bröllop kan välja ett sådant alternativ.

FÖr oss var ändå bröllopsfotona väldigt viktiga och kostnaden på vår fotograf låg på runt 8.500-10.000:- för 1.5timmes fotografering, ett 100tal kort att välja mellan (lågupplösta på skiva) och ett 20tal färdigredigerade kort i coffeetablebok och högupplösta på CD-skiva. Det var en ganska hög summa men hon tar fantastiska kort så det var värt varje öre.

• Red Scarlet

Nu har jag ingen aning om hur mycket vinst de fotografer får som tar 65.000:- för 9timmars fotografering, det ser säkert väldigt olika ut för alla. men jag räknade lite bara på kul för att se hur det kunde se ut.

Av de 65.000kr brudparet betalar går ca 50% i skatt för en person med eget företag, kvar = 32500kr.

Måste fotografen ha med en assistent (som vår fotograf hade) kanske assistenten har en lön på kanske ca 200kr/tim + reseersättning. Alltså runt 2400kr, kvar = 30100kr.

Kostnader för material till framkallning, album m.m kan man kanske räkna på går på ca 500kr per kund för en så stor beställning. Kvar = 29600kr.

Genomsnittliga kostnader för kameror, tillbehör, backupkameror, reparationer (fuktskador etc), bildredigeringsprogram och datorer med bra prestanda kanske snittar på en 1000kr per kund om man inte hinner göra så många bröllop per år. (Bara kamerautrustning kan ju kosta allt mellan tusenlappar till hundratusenkronorsklassen) Kvar ca = 28600kr.

Måste man bekosta resa till och från fotograferingstillfället kan man ju räkna med att en bil kostar runt 20kr/milen med underhåll inkluderat. Kanske ca 400kr totalt, kvar = 28200kr.

Räknar man med att det kanske blir ca 6timmars efterarbete för jobbet och att detta med restid blir ungefär två arbetsdagar sammanlagt blir resultatet knappa 1900kr/timmen efter skatt.

En rätt okej timlön måste jag också säga, men något mindre än dryga 4000kr/tim. Men allt beror ju givetvis på hur man räknar, man kan göra utgiftslistan längre eller mycket kortare beroende på vilken fotograf det gäller! Jag tror att de flesta fotografer tar bra mycket mindre betalt för just 9 timmars fotografering(Det vanliga brukar väl ligga på ca 8.000-30.000 ), och då ser man på min hastiga uppskattning att de sitter kvar med markant mindre pengar i handen när allt är över.

• JessicaJnsson

Jag känner att jag inte alls lagt något fokus på bilder och fotograf.
    Vi vill inte ha studio bilder, känns så opersonligt och uppstyltat, inte alls vi.
    Men vi känner några som fotar mycket för nöjesskull som vi tänkt be.
    När min syster gifte sig var vi (följet) också med under fotograferingen och det kändes konstigt...

Men en skön ersättning ska dom naturligtvis få.

• JessicaJnsson

Dom tackar säkert nej, så det slutar med att vi får hoppa in i något fotobås eller ta mobilbilder. Viss charm i det också...
    (...ta i trä!)

• JessicaJnsson

Oh!
    Och så undrar jag om du utöver 65000kr skulle betala för bilderna eller var det ett paketpris, liksom "al inklusive"!? Och förväntas man ändå bjuda på mat om dom hänger med hela dagen?

(kanske redan svarat på det, har inte läst hela tråden)

Svar på tråden Har fotograferna fått hybris? :)