• VincitOmnia

Har fotograferna fått hybris? :)

Hej

Ska gifta mig och tittar lite efter fotograf till bröllopet.

Vi vill igentligen bara ha kort kring vigseln och själva bröllopsfotona, detta var vår utgångspunkt.

Jag förbluffast över vilka priser det är, är jag ensam om det?

Det som är lite kul är att det är först nu på de senaste dagarna som jag hittat fotografer som i min mening har fått hybris... 9 timmars fotografering och ett par timmars efterarbete för 65000 kr?!? Säg att det är ca 15 timmar totalt, det gör en timpeng på över 4300 kr... Man skulle blivit fotograf... :)

Passar väl även på att fråga ifall det finns någon fotograf ni kan rekomendera som åtar sig kortare jobb (ca 2 timmar) för inte allt för hutlösa priser?

Tack på förhand!

Hälsningar

Johan

• Svar på tråden Har fotograferna fått hybris? :)
  • KatjaB

Men nu är det väl ändå inte så att en fotograf ska ta en kund i månaden utan de lär väl ha fler kunder än så?
    Visst, det är ett hantverk och visst får man pynta för att få en duktig fotograf.. men 65000 kr.. kom igen! Det är ju en hel bröllopsbudget för många

Optimia skrev 2010-02-10 08:36:30 följande:
    Så vill du leva som egenföretagare får du räkna med att dra in 20-30000 plus moms per månad.Du får börja med att räkna på vad du vill ha i handen varje månad.
  • nikitakatt

Vincitomnia: knappt så man vågar tipsa om fotografer, folk blir så sura om man nämner samma för många gånger. Jag tipsar ändå =) Vi har bokat studio104.se , de verkar jätteduktiga och lätta att ha att göra med. De har även för oss rimliga priser. Hoppas ni hittar något som passar.

Och ang löner så har jag som själv varit egen företagare, dock ej fotograf, hört en siffra på att man ska dra in ca 60 000 för att kunna ta ut 20 000. Vet ej hur väl den stämmer men jag håller med katja att man har väl inte bara en kund i månaden som fotograf. Men det är väl bra att det finns i alla prisklasser, vissa vill väl betala mer än andra antar jag.

• ConnyD

det finns fotografer i alla prislägen och jag antar att vissa kunder är beredda att betala 65000 för det jobbet annars hade ju den fotografen stått utan kunder.

• Cessan78
    KatjaB skrev 2010-02-10 23:00:14 följande:
    kom igen! Det är ju en hel bröllopsbudget för många
    Ja det kan jag hålla med om :D Det är våran budget x6 :D

Skulle jag ha pengarna till en superduktig fotograf så skulle jag lägga det..men nu har man ju inte ens råd med en fotograf över huvudtaget så då får man ta till det man kan..vänner och familj :D
  • VincitOmnia

Tack för tipset!

Har varit inne på deras hemsida tidigare, och även fast jag sett dem tidigare så blir jag glad över tipset!

Alla tips är varmt välkommna!

/Johan

• annab10

Jag rekommenderar Studiomix.se, de är duktiga, trevliga och framförallt seriösa och tar inga hutlösa priser. Min väninna har anlitat dem nu och de fick ett bra pris med alla bilder högupplösta, körersättning i priset. Visst vill man ha en massa extra saker så kostar det ju men de fick ett "eget" paketerbjudande och är nöjda med kostnaden för allt de får för pengarna. Jag har också läst att en del bröllopsfotografer är hutlösa i priser allt från 15000 - 39000 har jag sett hittills och det ska inte behöva kosta så mycket, huvudsaken att man får bra bilder och man får det levererat till det man avtalat.

• iregnet2010

jag betalar 12500 för heldag med två fotografer, bearbetade bilder och en fotobok men phew, de var inte lätta att hitta och är redan fullbokade hela sommaren (har träffade dem de verkar jättemysiga, ordentliga och jag fick ett superbra intryck/känsla). Fina exempelbilder har det också. Se www.2brides.se (kanske ngt om man lyckas pricka in ett av deras fortfarande lediga datum).

Oj, nu låter det som att jag gör smygreklam men jag lovar jag är bara en fellow-bridezilla som tror att jag för en gång skull hittat något prisvärt i bröllopsdjungeln.

• Korallbruden

Bor också i Stockholm och började jämföra fotografer och det var ju bara att inse som vanligt i denna stad: Du får vad du är beredd att betala för om du inte har grymma kontakter och det har jag inte... Jag insåg också att jag inte hade 32 loppor för att få den fotografen jag helst önskade mig en heldag så vi bokade 3,5 timme istället. Kanske lite hjälp om du har hittat en underbar fotograf och tycker det är för mycket pengar.

• Project Love

Jag har verkligen snöat in på att kolla fotografer på sistone och trots att jag begärt in prislistor från en massa "dyra" fotografer i Stockholm vid det här laget har ingen kommit i närheten av de 65 000 kr TS skriver om.

En i det dyra proffsskiktet jag dock har tokfastnat för är Lindísima, jag verkligen äääääälskar hennes stil och färger och där tycker jag verkligen att det är bilder som sticker ut som proffsiga jämfört med många andra, www.fotograflindisima.blogspot.com är bloggaddressen som jag tittar på typ mest hela tiden . Jag har prislistan hemma och om jag inte kommer helt fel låg hon på på runt 35 000 kr någonting för en heldag inkl. en hel massa högupplösta bilder. Om vår budget tillåter det vet jag dock inte än, det är inte färdigförhandlat hemma än .

• Korallbruden

Jag har bokat henne för vårat bröllop 3/7 2010 i 3,5 timme.

Svar på tråden Har fotograferna fått hybris? :)