• VincitOmnia

Har fotograferna fått hybris? :)

Hej

Ska gifta mig och tittar lite efter fotograf till bröllopet.

Vi vill igentligen bara ha kort kring vigseln och själva bröllopsfotona, detta var vår utgångspunkt.

Jag förbluffast över vilka priser det är, är jag ensam om det?

Det som är lite kul är att det är först nu på de senaste dagarna som jag hittat fotografer som i min mening har fått hybris... 9 timmars fotografering och ett par timmars efterarbete för 65000 kr?!? Säg att det är ca 15 timmar totalt, det gör en timpeng på över 4300 kr... Man skulle blivit fotograf... :)

Passar väl även på att fråga ifall det finns någon fotograf ni kan rekomendera som åtar sig kortare jobb (ca 2 timmar) för inte allt för hutlösa priser?

Tack på förhand!

Hälsningar

Johan

• Svar på tråden Har fotograferna fått hybris? :)
  • Kärleken9

Ja inte är det billigt med fotografer precis... Efter många timmars letande så hittade vi en med humana priser och bra bilder. Kanske lättare att tipsa om du skriver vilken stad det gäller. Hoppas ni hittar någon. Kan va en idé att leta bland hobbyfotografer. De är ofta duktiga men till lite lägre priser, ofta får man sen alla bilder och kan framkalla dem som man vill.

• Optimia

Tyvärr är det nog ytterst få fotografer som har en timlön på över 4000 kr.

Det du kallar "ett par timmars efterarbete" kan i själva verket vara betydligt mer än så. Och vill ni ha s.k. miljöbilder vid kyrkan måste fotografen åka dit och kolla INNAN själva fotograferingen, han/hon ska träffa er för planering (minst en timme i vanliga fall) osv.

Sen tillkommer ju skatter, moms och andra trevligheter som kostnader för studio (även om just ni inte använder den), utrustning, försäkringar osv.

Googlade lite på omkostnader, och uppenbarligen är det inte speciellt fett att leva som fotograf:
    "För att du skall få ut 10 000 måste du dra in 20 000 plus moms. Och då är inte omkostnader medräknade.
    Så vill du leva som egenföretagare får du räkna med att dra in 20-30000 plus moms per månad.

Du får börja med att räkna på vad du vill ha i handen varje månad. Sedan får du räkna ut baklänges vad du måste dra in."

"Som familjeförsörjande frilans bör man nog kunna debitera åtminstone omkring en halv miljon plus moms om året för att få det att gå runt i längden. Det motsvarar en omsättning på drygt 40.000 i månaden. Då kan man kanske få ut en sådär 15.000 rent efter skatt.

Utrustning, förbrukningsartiklar och fortbildning kostar mer än många tror."

www.fotosidan.se/forum/showthread.php
    (okej, tråden är gammal, men ni får ett hum om vad kostnaderna rör sig om i alla fall).

• ConnyD

det finns hobbyfotografer som gör kortare jobb gratis eller mot körersättning bara för att skaffa sig erfarenheten.

det kan vara värt att kolla runt lite på fotosidorna. det har tipsats förr om hobbyfotografer så det gör jag inte men leta runt lite.

• Project Love

Fast 65 000 kr för en heldag är väl knappast en medel-svensson-fotograf. På samma sätt som man antingen kan köpa en vit klänning på H&M för 500 kr eller en Vera Wang för 75 000 kr så finns det väl fotografer i olika prisklasser. De superduktiga fotografer jag har kollat med ligger snarast på 30-40 000 kr inkl.l moms för en heldag. En av dem sa att en heldag i praktiken innebär en hel arbetsvecka och eftesom det är egenföretagare som måste betala alla skatter och inte har någon betald semester, tjänstepension från annan etc. så tror jag faktiskt inte att fotografer är överbetalda.

En jämförelse. En hemstädare kostar ca 360 kr/timme vitt (jag googlade just och kollade en hemsida). Jisses, jag borde ha blivit städare för jobbar de 8 timmar om dagen 21 dagar per månad så drar de ju in 60 480 kr /månad!!!!!! Shit vad bra betalt städare måste ha!!!! Inga kostnader mer än lite rengöringsmedel behövs ju heller.

Nä, just det, det går nog inte att räkna så....

• Petrailondon

Gud vad härligt att se ett genomtänkt inlägg, du har helt rätt.

Optimia skrev 2010-02-10 08:36:30 följande:
    Tyvärr är det nog ytterst få fotografer som har en timlön på över 4000 kr. Det du kallar "ett par timmars efterarbete" kan i själva verket vara betydligt mer än så. Och vill ni ha s.k. miljöbilder vid kyrkan måste fotografen åka dit och kolla INNAN själva fotograferingen, han/hon ska träffa er för planering (minst en timme i vanliga fall) osv. Sen tillkommer ju skatter, moms och andra trevligheter som kostnader för studio (även om just ni inte använder den), utrustning, försäkringar osv. Googlade lite på omkostnader, och uppenbarligen är det inte speciellt fett att leva som fotograf:"För att du skall få ut 10 000 måste du dra in 20 000 plus moms. Och då är inte omkostnader medräknade.Så vill du leva som egenföretagare får du räkna med att dra in 20-30000 plus moms per månad.Du får börja med att räkna på vad du vill ha i handen varje månad. Sedan får du räkna ut baklänges vad du måste dra in." "Som familjeförsörjande frilans bör man nog kunna debitera åtminstone omkring en halv miljon plus moms om året för att få det att gå runt i längden. Det motsvarar en omsättning på drygt 40.000 i månaden. Då kan man kanske få ut en sådär 15.000 rent efter skatt. Utrustning, förbrukningsartiklar och fortbildning kostar mer än många tror."www.fotosidan.se/forum/showthread.php(okej, tråden är gammal, men ni får ett hum om vad kostnaderna rör sig om i alla fall).
  • fibobs

Säga vad man vill om fotografer, men EN sak är säker. Bruno Basiq är DEN bästa....ja nog kostar han lite, men kolla in hemsidan! Han är bara så bra!

• Lotta B
    VincitOmnia skrev 2010-02-10 08:09:03 följande:
    HejSka gifta mig och tittar lite efter fotograf till bröllopet.Vi vill igentligen bara ha kort kring vigseln och själva bröllopsfotona, detta var vår utgångspunkt.Jag förbluffast över vilka priser det är, är jag ensam om det?Det som är lite kul är att det är först nu på de senaste dagarna som jag hittat fotografer som i min mening har fått hybris... 9 timmars fotografering och ett par timmars efterarbete för 65000 kr?!? Säg att det är ca 15 timmar totalt, det gör en timpeng på över 4300 kr... Man skulle blivit fotograf... :)Passar väl även på att fråga ifall det finns någon fotograf ni kan rekomendera som åtar sig kortare jobb (ca 2 timmar) för inte allt för hutlösa priser?Tack på förhand!HälsningarJohan
    Ja du är nog smart .....

om man jobbar 8tim på fototillfället så har man runt en 15-40tim i dator med utskrifter bränna skivor mm

köp ett par kameror ca 50,000-100,000 kr bra objektiv ca 100.000 bra dator + bra skärm minst 40,000 & pogram till den för 10-20000kr försäkringar anonseringar för att just du skll hitta din fotograf.

på detta skall du betala moms , egenavgifter ,och din skatt för din lön, och en bil är bra att ha om man åka långt bort och den är nog inte gratis

sedan är det bra om man vet vad man håller på med för att vara just fotograf MÅSTE man alltid LEVERA bra bilder för att kunna få i ev. nästa kunder

detta är ju suntförnuft eller...

ta en hanvärkare
    en smed som måste ligga på ett stort lager med matrial av olika järna och stål mm och den utrustning han har i sin smedja

som tar 350-400kr/tim + moms har en fruktansvärt högt lån för allt
    + hyra försäkringar ( företags försäkringarna är mycket dyrare en person upp imot 8-10,000kr i skällvrisk mm )

och en skobutik lika så med invetarier hyra mm

så det är klart att en fotograf är dyr dom har ju oftast inte ett 9-17 jobb mån-fre utan att det går i berjoder

Jag blir så tött på detta. är skälv egenföretagare

Lotta
  • fibobs

Lotta,
    är nog med på din lina lite.
    Min blivande är fotograf själv, och jag kan tala om att han sitter och redigerar bilder, då resten av familjen myser i soffan på kvällarna. Så det är långa arbetsdagar med allt vad det innebär.
    Och det måste nästan var en av de viktigaste delarna i ett bröllop....att ha något fint att titta tillbaka på??
    Min vännina, som anlitade en fotograf till deras bröllop förra sommaren, fick en som inte ens tog ett familje foto!!! Hur är man funtad då?
    En fotograf, som är duktig, skall tänka på allt och lite till. Du och din man skall kunna slappna av helt och förlita er på att när allt har lagt sig så kan ni återuppleva Eran Dag på det bästa sättet.
    Låt det då kosta lite ;o)
    kramen

• Project Love

vincitomnia: Av nyfikenhet förresten, vem sjutton är det som du fått den prisuppgiften från?

• VincitOmnia

Ville ju med mitt inlägg inte verka snål. Vårt bröllop kommer dra iväg en bra bit över 150k.

Men jag tycker det är helt vansinnigt mycket pengar för en fotografering. 9 timmar för 65000 kr... Ta i så man skiter på sig och säg att han har ytterligare 15 timmars arbete på detta jobb (de flesta skriver att det är ca 3-5 h efterarbete) så är det fortfarande en timpeng på 2700 kr... Helt bananas...

Har hittat prisuppgiften på en svensk fotografs hemsida. Kommer ej ihåg vilken. Och ja, den var den dyraste.

Att ta hutlöst betalt bara för att man har ganska kostsam utrustning är ju vansinnigt.

Jag bor i Stockholm för er som vill tipsa... :)

/Johan

Svar på tråden Har fotograferna fått hybris? :)