• VincitOmnia

Har fotograferna fått hybris? :)

Hej

Ska gifta mig och tittar lite efter fotograf till bröllopet.

Vi vill igentligen bara ha kort kring vigseln och själva bröllopsfotona, detta var vår utgångspunkt.

Jag förbluffast över vilka priser det är, är jag ensam om det?

Det som är lite kul är att det är först nu på de senaste dagarna som jag hittat fotografer som i min mening har fått hybris... 9 timmars fotografering och ett par timmars efterarbete för 65000 kr?!? Säg att det är ca 15 timmar totalt, det gör en timpeng på över 4300 kr... Man skulle blivit fotograf... :)

Passar väl även på att fråga ifall det finns någon fotograf ni kan rekomendera som åtar sig kortare jobb (ca 2 timmar) för inte allt för hutlösa priser?

Tack på förhand!

Hälsningar

Johan

• Svar på tråden Har fotograferna fått hybris? :)
  • annab10
    iregnet2010 skrev 2010-02-12 16:58:32 följande:
    jag betalar 12500 för heldag med två fotografer, bearbetade bilder och en fotobok men phew, de var inte lätta att hitta och är redan fullbokade hela sommaren (har träffade dem de verkar jättemysiga, ordentliga och jag fick ett superbra intryck/känsla). Fina exempelbilder har det också. Se www.2brides.se (kanske ngt om man lyckas pricka in ett av deras fortfarande lediga datum). Oj, nu låter det som att jag gör smygreklam men jag lovar jag är bara en fellow-bridezilla som tror att jag för en gång skull hittat något prisvärt i bröllopsdjungeln.
    12500!!! Fy vad dyrt...hade jag aldrig lagt ner även om det är mitt bröllop..Då hoppas ja verkligen ni får det ni ska för pengarna
  • Ankan1977
    annab10 skrev 2010-02-13 12:27:09 följande:
    12500!!! Fy vad dyrt...hade jag aldrig lagt ner även om det är mitt bröllop..Då hoppas ja verkligen ni får det ni ska för pengarna
    65000 kan jag hålla med om är hutlöst dyrt. Men 12500? Om man är av uppfattningen att det är dyrt har man ingen verklighetsförankring. De fotografer jag hört med hittills ligger en bra bit över det. Skatt och avgifter ska dras, enormt arbete ska läggas ner, slitage av utrustning etc. Jag har full förståelse för att vissa tycker att det är för mycket pengar att lägga, men det är verkligen inte "dyrt".
  • Erese

Jag har lyckats hitta en fotogram och som enligt mig har tagit fina bilder av det lilla jag sett på hennes hemsida. Men hon kommer bara ta 500kr för två timmar, Porträtt + vigseln. Exklusive framkallning, det är billigt pågrund av att hon behöver bröllops bilder till sin portfolio vilket jag gladligen låter henne göra med tanke på det billiga priset

www.emotionshots.se/

För er som är nyfikna titta in på hennes hemsida. 3 juli är redan uppbokat av mig

• iregnet2010

annab10 skrev 2010-02-13 12:27:09 följande:

eh...näe jag tycker det är ett fynd. men vi har ju alla olika plånbok och referensramar. 65000 tycker jag är dyrt däremot. Men det är klart, tänker man få ihop hela bröllopet på säg 50-60 000 är det kanske inte motiverat att lägga 1/5 på foton... jag delar dock din förhoppning att jag får det jag ska för pengarna (som för alla köp av tjänster man gör så är det ju alltid en chansning)

• VincitOmnia

Man kan ju inte sätta priset utifrån vad utrustningen kostar. Hade en gamal anställd som ville ha högre lön för att han hade så hög hyra... Man är lite fel ute helt enkelt.

Då får ett riktigt bra kitt för mycket mindre än 200 000 kr. Det finns inget som kan rättfärdiga ett pris på 65k. Tänk om han har ett sådan jobb alla dagar i veckan. Man kanske ska ta och byta bransch... :)

Förstå vad en burk krossade tomater skulle kosta om man hade samma tänk som någon i den här tråden. Frö ska sättas. Det ska vattnas. Tomater ska växa. Tomater ska skördas. Tomater ska fraktas till fabrik (fabriken kostade 65 000 000 att bygga).Personal ska ha lön. El ska betalas osv....

En burk krossade tomater för 9000 kr är väl vettigt med tanke på alla omkostnader... :)

/Johan

• Andelle
    VincitOmnia skrev 2010-02-13 16:57:48 följande:
    Man kan ju inte sätta priset utifrån vad utrustningen kostar.
    Men så fungerar det ju överallt, varför tror du maten är billigare på stormarknader utanför stan och dyrare inne i city?
    Och varför en produkt gjord av hantverkare i Sverige kostar mer än en gjord på löpande band i Taiwan.

Som med allt annat får du vad du betalar för. De fotografer som tar 40-50 tusen (jag har aldrig sett nån svensk som tar 65 000 i grundpris) för en heldag gör det för att de kan, för att folk är villiga att betala de priserna. De sitter knappast utan jobb, och skulle de göra det sänker de givetvis sina priser, det är så det funkar i en marknadsekonomi.

Och faktum är att det enda du har kvar när bröllopsdagen är över är dina bilder, din ring och en livskamrat. Värt att satsa en slant på tycker iaf jag.

Alla prioriterar olika. Vissa vill ha klänningar för 20-30 tusen, den kan de bara använda en dag (förvisso kan de sälja vidare den, men de går ändå med förlust) men om det är så de vill ha det är det ju deras val. Andra vill ha ett sjuhelvetes band som spelar, om de tycker att det är värt att betala dem ett gage på 15 loppor så är det deras val. Andra lägger hellre pengar på en bröllopsresa...

Om inte prislappen passar väljer du en annan fotograf, precis som när du köper klänning, skor o allt det andra.

Jag tycker vi gjort ett kap när det gäller fotografen, vi hittade en enda i hela Sverige som vi kunde tänka oss. Alla andras bilder känns konstlade och överretouchade. När han skickade sin prislista, han tar mellan 9000 och 16000, höll jag på att flyga i taket av lycka. Hade räknat med en bra bit över 30 tusen, nu kommer vi undan med hälften.
  • Cessan78
    Erese skrev 2010-02-13 13:57:52 följande:
    Jag har lyckats hitta en fotogram och som enligt mig har tagit fina bilder av det lilla jag sett på hennes hemsida. Men hon kommer bara ta 500kr för två timmar, Porträtt + vigseln. Exklusive framkallning, det är billigt pågrund av att hon behöver bröllops bilder till sin portfolio vilket jag gladligen låter henne göra med tanke på det billiga priset www.emotionshots.se/För er som är nyfikna titta in på hennes hemsida. 3 juli är redan uppbokat av mig
    Vart i landet finns hon? Billigt och bra är det ju men frågan är ju vad resekostnaden hamnar på :D sökte på hennes mobilnummer som ligger där men det gav ingen träff.
  • Väntar på något

Det verkar helt galet att hyra fotograf i Stockholm utifrån vad jag läser här. Känner mig väldigt tacksam att få en professionell fotograf i ca 4 timmar för under 6000 kr.

• VincitOmnia
    Andelle skrev 2010-02-13 17:29:52 följande:
    Men så fungerar det ju överallt, varför tror du maten är billigare på stormarknader utanför stan och dyrare inne i city?
    Men så är det ju inte i det här fallet. En burk krossade tomater kostar 6,90 kr på stormarknaden och 9,90 kr inne i stan. Inte 648 kr eller 9000 kr.

65000 kr ÄR ett helt sjukt överpris. Mellan 5000 kr och 25000 kr tycker jag är helt ok priser. Självklart får olika fotografer ta olika betalt osv, men 65000 kr är bara löjligt.

Har försökt hitta tillbak till den fotografen för att kunna länka till honom, men har inte hittat honom ännu. Har suttit och tittat på så mycket fotohemsidor så jag glömt bort vem just han var.

/Johan
  • smartie

Jag förstår inte vad problemet är? Det är väl bara att konstatera att denne fotograf låg utanför er budget och leta vidare efter en fotograf ni har råd med?
    Blir du lika upprörd över att det finns brudklänningar för 80 000kr? Du kanske ska starta en tråd om hur löjlig Vera Wang är som tar så hutlöst mycket betalt?

Svar på tråden Har fotograferna fått hybris? :)