VincitOmnia skrev 2010-02-13 16:57:48 följande:
Man kan ju inte sätta priset utifrån vad utrustningen kostar.
Men så fungerar det ju överallt, varför tror du maten är billigare på stormarknader utanför stan och dyrare inne i city?
Och varför en produkt gjord av hantverkare i Sverige kostar mer än en gjord på löpande band i Taiwan.
Som med allt annat får du vad du betalar för. De fotografer som tar 40-50 tusen (jag har aldrig sett nån svensk som tar 65 000 i grundpris) för en heldag gör det för att de kan, för att folk är villiga att betala de priserna. De sitter knappast utan jobb, och skulle de göra det sänker de givetvis sina priser, det är så det funkar i en marknadsekonomi.
Och faktum är att det enda du har kvar när bröllopsdagen är över är dina bilder, din ring och en livskamrat. Värt att satsa en slant på tycker iaf jag.
Alla prioriterar olika. Vissa vill ha klänningar för 20-30 tusen, den kan de bara använda en dag (förvisso kan de sälja vidare den, men de går ändå med förlust) men om det är så de vill ha det är det ju deras val. Andra vill ha ett sjuhelvetes band som spelar, om de tycker att det är värt att betala dem ett gage på 15 loppor så är det deras val. Andra lägger hellre pengar på en bröllopsresa...
Om inte prislappen passar väljer du en annan fotograf, precis som när du köper klänning, skor o allt det andra.
Jag tycker vi gjort ett kap när det gäller fotografen, vi hittade en enda i hela Sverige som vi kunde tänka oss. Alla andras bilder känns konstlade och överretouchade. När han skickade sin prislista, han tar mellan 9000 och 16000, höll jag på att flyga i taket av lycka. Hade räknat med en bra bit över 30 tusen, nu kommer vi undan med hälften.