• VincitOmnia

Har fotograferna fått hybris? :)

Hej

Ska gifta mig och tittar lite efter fotograf till bröllopet.

Vi vill igentligen bara ha kort kring vigseln och själva bröllopsfotona, detta var vår utgångspunkt.

Jag förbluffast över vilka priser det är, är jag ensam om det?

Det som är lite kul är att det är först nu på de senaste dagarna som jag hittat fotografer som i min mening har fått hybris... 9 timmars fotografering och ett par timmars efterarbete för 65000 kr?!? Säg att det är ca 15 timmar totalt, det gör en timpeng på över 4300 kr... Man skulle blivit fotograf... :)

Passar väl även på att fråga ifall det finns någon fotograf ni kan rekomendera som åtar sig kortare jobb (ca 2 timmar) för inte allt för hutlösa priser?

Tack på förhand!

Hälsningar

Johan

• Svar på tråden Har fotograferna fått hybris? :)
  • Project Love

Korallbruden skrev 2010-02-12 17:37:34 följande:

Jag har bokat henne för vårat bröllop 3/7 2010 i 3,5 timme.
    Ahh... det är mitt inlägg om Lindísima du syftar på antar jag... KUL!!! Jag är lite avis och ni får säkert superfoton som alla andra på hnennes sida verkar det som . Har du träffat henne? När hon skickade prislistan skrev hon att hon alltid träffas innan bokning men så långt har vi inte kommit ännu.
  • Cessan78

bruden i skogen skrev 2010-02-12 18:16:15 följande:

Var bor du, kanske jag kan hjälpa dig
    Jag bor i Sala, 3,5 mil utanför Västerås.
  • Korallbruden

Project Love skrev 2010-02-12 17:41:18 följande:

Korallbruden skrev 2010-02-12 17:37:34 följande:
    Ahh... det är mitt inlägg om Lindísima du syftar på antar jag... KUL!!! Jag är lite avis och ni får säkert superfoton som alla andra på hnennes sida verkar det som . Har du träffat henne? När hon skickade prislistan skrev hon att hon alltid träffas innan bokning men så långt har vi inte kommit ännu.
    JA! Vi har träffat henne och skrivet kontrakt hon är kanon och det jag har sätt hittills är grymt bra fast hon gick bättre ihop med min m2b än mig ... grymma bilder och det finns flera fotografer med lika bra och ännu bättre stil...
  • gumzan

I den lilla staden Kalmar staden som tror att den är stor bor jag.
    Här har de lite yngre förmågorna hutlösa priser en hade ex utgångspris 3,500 då ingick inget, sen blev det extra tillägg om det var lördag, om hon behövde flytta på sig osv osv, den jag pratade med tyckte nästan att de blev lite pinsamt och sa: oj vad mycket tillägg det blev. Hmmm sa jag och tackade för mig. Tror det skulle landa på över 12.00 för foto i studio samt foto under vigsel.

Tillslut tröttnade jag på att kontakta de moderna hippa förmågorna, när man såg deras reslutat i dagstidningnarna många av bilderna var inte bra såå usch att betala så mycket.

Jag ringde en Atleje i stan som har 20års erfarenhet och hon var supergullig att prata med, det sprudlade ut ideer och man kände sig genast trygg. Priset utan ev förstoringar max 3,500 då ingår en 24 bilders fotomontage, samt foto under vigseln o milersättning, så jag är nöjd.

• cape79

Ojdå !!

visste inte att det kostade så mycket att bli fotograferad.

Ja nu kom det till användning att man gick mediaprogrammet som tur är en vän som är fotograf . (Vi gick i samma klass)
    Det ända vi skall betala är framkallningen + materialkostnader
    Jaaaa,,, tur att man har kontakter

• jtingstrom
    VincitOmnia skrev 2010-02-10 22:25:34 följande:
    Att ta hutlöst betalt bara för att man har ganska kostsam utrustning är ju vansinnigt.
    säger inte att du är snål, men vem skall betala utrustningen?

en seriös fotograf har minst 2 kameror med sig. och som någon skrev tidigare här så kostar bara utrustningen mellan 100 000 och 200 000kr. tror att de flesta som jobbar proffesionellt inte har sina kamerahus i mer än 3 år. Den nyare tekniken som kommer efter hand ger dig bättre bilder.

Dock så kan objektiven leva längre.

en hobbyfotograf ex som kanske har 1 kamera med enklare objektiv har risker med att kamern går sönder och inte kan ta några bilder alls, och sämre skärpa på bilderna då objektiven inte kan leverera det man önskar sig.

men jag håller samtidigt med att 65000kr är mycket pengar....

//Jan
  • jtingstrom

Project Love skrev 2010-02-12 17:19:35 följande:

En i det dyra proffsskiktet jag dock har tokfastnat för är Lindísima, jag verkligen äääääälskar hennes stil och färger och där tycker jag verkligen att det är bilder som sticker ut som proffsiga jämfört med många andra, www.fotograflindisima.blogspot.com är bloggaddressen som jag tittar på typ mest hela tiden .
    Kan bara hålla med .. Hennes bilder är grymma
  • bruden i skogen
    Cessan78 skrev 2010-02-12 18:36:41 följande:
    bruden i skogen skrev 2010-02-12 18:16:15 följande:Jag bor i Sala, 3,5 mil utanför Västerås.
    Synd bor i NV Skåne annars hade jag hjälpt dej.
    Mitt råd till dej är att gå ut till någon fotoklubb i din närhet. Där är säkert något duktig amatörfotograf som gör detta för att få mer erfarenhet. Ett bättre alternativ till att någon av dina släktingar skall fota, de är ju som gäster.

Nu vet inte jag vad de tar för att göra detta, men tror inte det blir så dyrt.
  • bruden i skogen

Jag håller med 65000:- är supermycket även om man har som du säger två kamror.
    Själv har jag 2 dels för att slippa byta objektiv och dels för att ena kameran kan ju faktiskt gå sönder även om det är nya saker.
    Objektiven är inte gratis och ju mer man fotar och håller på mer vill man ha, eller alla filter man köper.. hmmm stativ, avtryckare osv...
    Å andra sidan så om man inte är proffsfotograf utan som jag amatör så är det ju en stor hobby man har och det hade lika gärna kunnat vara i golfklubbor och spelar man golf så inte tar man betalt för det som amatör.
    Eller vilken hobby som. Nu säger inte jag att man skall göra "jobbet" gratis men man behöver ju inte ta i så man kräks...

Svar på tråden Har fotograferna fått hybris? :)