VincitOmnia skrev 2010-02-10 08:09:03 följande:
HejSka gifta mig och tittar lite efter fotograf till brö
llopet.Vi vill igentligen bara ha kort kring vigseln och själva bröllopsfotona, detta var vår utgångspunkt.Jag förbluffast över vilka priser det är, är jag ensam om det?Det som är lite kul är att det är först nu på de senaste dagarna som jag hittat fotografer som i min mening har fått hybris... 9 timmars fotografering och ett par timmars efterarbete för 65000 kr?!? Säg att det är ca 15 timmar totalt, det gör en timpeng på över 4300 kr... Man skulle blivit fotograf... :)Passar väl även på att fråga ifall det finns någon fotograf ni kan rekomendera som åtar sig kortare jobb (ca 2 timmar) för inte allt för hutlösa priser?Tack på förhand!HälsningarJohan
Ja du är nog smart .....
om man jobbar 8tim på fototillfället så har man runt en 15-40tim i dator med utskrifter bränna skivor mm
köp ett par kameror ca 50,000-100,000 kr bra objektiv ca 100.000 bra dator + bra skärm minst 40,000 & pogram till den för 10-20000kr försäkringar anonseringar för att just du skll hitta din fotograf.
på detta skall du betala moms , egenavgifter ,och din skatt för din lön, och en bil är bra att ha om man åka långt bort och den är nog inte gratis
sedan är det bra om man vet vad man håller på med för att vara just fotograf MÅSTE man alltid LEVERA bra bilder för att kunna få i ev. nästa kunder
detta är ju suntförnuft eller...
ta en hanvärkare
en smed som måste ligga på ett stort lager med matrial av olika järna och stål mm och den utrustning han har i sin smedja
som tar 350-400kr/tim + moms har en fruktansvärt högt lån för allt
+ hyra försäkringar ( företags försäkringarna är mycket dyrare en person upp imot 8-10,000kr i skällvrisk mm )
och en skobutik lika så med invetarier hyra mm
så det är klart att en fotograf är dyr dom har ju oftast inte ett 9-17 jobb mån-fre utan att det går i berjoder
Jag blir så tött på detta. är skälv egenföretagare
Lotta