• Superstarfia

Skulle du ta illa upp?

Skulle du ta illa upp om en kvinlig gäst kom svartklädd på ditt bröllop?

• Svar på tråden Skulle du ta illa upp?
  • Humlan66

ehh det skulle vara väldigt opassande ja

• Love is

svart är helt ok för mig

• Humlan66

men man kan ju piffa upp den svarta klänningen med en annan färg på smycken etc

• Superstarfia

ja fast de är ju själva grejen att svart är sorgens färg..
    Det går ju tillbaka väääldigt länge i tiden, att även om man var i sorg när det var dags för bröllop så bröt man sorgen å tog på sig andra färger än svart..

• BlomAnna

För mig skulle det inte ha någon betydelse.

• David i sthlm

Även om inte jag skulle tycka att det var konstigt (beroende på vem det var som bar det), så säger nog min maggrop mig att det inte är helt "ok", om man tänker på klädkoden eller på vad DNs etikett-spalt skulle svara.

::David

• PennyJenny
    Superstarfia skrev 2009-11-23 18:50:10 följande:
    ja fast de är ju själva grejen att svart är sorgens färg..Det går ju tillbaka väääldigt länge i tiden, att även om man var i sorg när det var dags för bröllop så bröt man sorgen å tog på sig andra färger än svart..
    Fast det är ju inte riktigt sant. "Förr" (1800- och tidigt 1900-tal) hade man ofast bara en fin klänning som ofast var svart eftersom det var den mest praktiska färgen och andra färger på tyg ofta var dyrt. Den klänningen användes sedan både till bröllop och fest. Det var visserligen annorlunda för de rika, men gemenemann hade ofast svart.

Personligen tycker jag inte att svart är bara sorgens färg. För mig är det också en stilig och elegant färg. Dessutom tycker jag att det är ganska inkonsekvent i det läget att herrarna utstyrslar ofast kan vara svarta (frack, smoking och kavaj är ju ofta svart) och då är det sannarligen ingen som hojtar om sorgens färg. Och idag har kvinnor ofta svart på sig i festliga sammanhang och då är det okej, så varför inte på ett bröllop. För mig spelar det verkligen ingen roll, känner bäraren sig fin och nöjd med sig själv så är jag nöjd vad färgval anbelangar.
  • BlomAnna

Ja det finns ju svarta klänningar och svarta klänningar så att säga, en snygg svart festklänning tycker jag kan vara snyggt även på bröllop, killarna har ju svarta kostymer...

Svar på tråden Skulle du ta illa upp?