• Sonja68

I vått o torrt, stiltje, orkan o snart snöstormar...

De skulle snarast sterilisera sig för att slippa 1) mensvärk 2)graviditetskrämpor 3)föda barnet 4)ta hand om barnet efteråt med allt vad det innebär av amning, sömnlösa nätter osv...

Nu var jag _riktigt_ elak, men det bjussar jag på

• Sonja68

Daa, hur är en nära ÄL-upplevelse?
    *intresserad*

• Sonja68

Daa: Aha, då fattar jag! Ja, det är ju skönt att veta att kroppen gått in i sin cykel igen så att säga, med ÄL och indianer, innan det är dags för nästa "dos med simmare"
    Smärta under revbenet har jag aldrig upplevt vid ÄL, däremot stick i äggledartrakten.

• Sonja68

lanovia 08 skrev 2010-01-27 12:26:30 följande:

ppiller??? Nejnejnej, här är det ingen som äter sådant syndigt och förkastligt bara barn som skall tillverkas här.
    Vi kör med avbrutna och säkra perioder, vill ju inte riskera att bli utkörd från tråden
  • Sonja68

Alltså man kan bli sjukskriven för samma symptom som man kan ha när man är gravid, utan att vara gravid. Men fan om du är gravid med dessa symptom, då blir du inte sjukskriven. Nä då ska du ta ut föräldrapenning i förtid, så att du kan ta hand om bebisen kortare tid... Och fp-dagarna räckte på min tid 1 år preciiiiis, om man tänker på sjukpenninggrundande dagar och att man tar ut 7 dagar/vecka (som man är nödgad till om man tex har en kontorsråttelön, en invandrad make utan jobb och SGI och a-kassa). Och till dagis är man inte välkommen med sitt barn före de fyllt 1 år.
    Snett o vint är det!!

• Sonja68

Fru Bygg skrev 2010-01-27 12:43:15 följande:

Ojdå, riskerar jag nu att bli utslängd från tråden.. Det hoppas jag inte..
    Tror jag inte
  • Sonja68

I Ryssland var de chockade att jag jobbade till 2v innan förlossning.
    Där blir man sjukskriven INNAN förlossningen, ganska långt före har jag för mig. Men däremot är föräldraledigheten kortare än här, om det alls finns nån? *lite osäker* De flesta slutar jobba när de får barn och är hemma typ 3 år. Utan betalt. Gäller att ha rik man!
    Eller så hjälper mormor/farmor med barnen så att man kan jobba.
    Inte heller ett bra system, men de har i alla fall fattat att en gravid kvinna behöver dra ner på tempot.

• Sonja68

Fru Bygg skrev 2010-01-27 12:48:00 följande:

Jag blev sjukskriven på halvtid av två olika läkare (varav en var överläkare)de två sista månaderna, men försäkringskassan beviljade inte mig sjukpenning. Gillar inte alls försäkringskassan!
    Nä, det förstår jag! Va?! Helt otroligt... *skakar på huvudet*

Jag var halvt sjukskriven ett par veckor med min yngsta, sen sjukskrev jag mig själv nån vecka efter att ha provat jobba heltid. Sen tog jag ut nån semesterdag, kompledigt och sista veckan började jag ta FP, för jag hade slut på alla möjligheter. OCH slut på krafter (även om jag inte har ett fyskiskt krävande jobb), med en 2-åring att ta hand om också.
  • Sonja68

Fru Bygg skrev 2010-01-27 12:55:55 följande:

Jag fick ju inte beskedet att jag inte fick sjukpenning förrän någon månad EFTER Ella var född, så det fanns inte mkt att göra åt det. Jag trodde ju i min enfald att om en läkare (och i mitt fall två olika) sjukskriver mig, så får jag pengar av försäkringskassan. Jag hade aldrig klarat att jobba heltid på slutet och även om jag hade vetat att jag inte skulle få pengar hade jag varit hemma ändå. Min och mitt barns hälsa är viktigare än pengar! Det är dock tråkigt att bli av med så mkt pengar, hade verkligen behövts nu....
    Fy, vad surt! Nä, klart hälsan o barnet är viktigare, men om man VET i förväg så kan man ju leva och rätta sig därefter. Och att TVÅ läkare dessutom sjukskrivit och FK nekar, är ju HELT obegripligt!
  • Sonja68

Pust! Jag är hemma!!
    Men jag körde mycket riktigt fast i en snöhög med min lilla bil.
    Och sen vägrade fanskapet att starta
    Ringde maken och sa att han kunde lika gärna komma direkt till mig på jobbet efter att ha hämtat flickorna.
    Medan jag väntade så kom en kollega med startkablar och startade bilen. Men FAN hur den lät!!! Bluddrade och lät som om den inte går på alla cylindrar. F ö så var det fullt med snö under motorhuven. Maken kom och vi bytte bil med varandra. Hemma så hade plogbilen precis varit och lagt upp en halvmeters snövall, så vi kunde inte köra in på gården. Maken hoppade ut och började skotta sig fram till garaget och snöslungan och jag fick order att åka till Apoteket och köpa nässpray samt ta en sväng förbi Systemet och köpa en flaska vin(?!)
    Nu har han kört in min bil i garaget och torkat av sånt som var fuktigt (inte alls så mycket egentligen tyckte han) och ändå går bilen som ett as...
    Har nyss kostat på den 3200 kr i rep, vad f-n kan det vara nu då?! Jag blir så olycklig. Har INTE råd att köpa ny bil och har INTE råd att lägga ner nå mycket mer på reparationer.

Nu ska jag dricka te och sen blir det rödvin. Så här på lill-lördag !

Svar på tråden I vått o torrt, stiltje, orkan o snart snöstormar...