Du glömmer bort grupp 3)
De som förlovar sig utan att ha en aning om vad det egentligen betyder. De har inte en tanke på att gifta sig. Denna kategori är de som förlovar sig första gången i högstadiet. När de är ca 25 år har de säkert en fem - sex ringar i sin smyckeslåda (en del lämnar tillbaka ringen medans andra sparar den) För dem så ar detta en sport, inte något löft om att "vi ska vara tillsammans för resten av våra liv". Just då var det någon typ av symbol som visade "Titta! Vi har lyckats vara tillsammans i en månad. Vad duktiga vi är!"
Den här gruppen blir bara större och större. Den klass jag gick i högstadiet med var det 20 av 30 elever som när vi slutade nian åtminstonde hade haft en förlovningsring. Hur statitstiken såg ut i de andra klasserna vet jag inte, men jag vet att jag såg en del med ring även där. När man träffar dem idag så håller de fortfarande på. Endast ett fåtal av dem har verkligen gift sig eller planerar att göra det, men resten om man frågar har inte en tanke på att gifta sig... barn har de kanske men bröllop är det inte tal om. Men förlovade skall de vara! Flera del av dem tycker inte att det är pinsamt att berätta hur många gånger som de varit förlovade och en del erkänner att de har kvar ringarna... och deras nya partner kan stå bredvid när de säger det och bara rycker på axlarna!? "Vi får väl se hur länge som vi håller ihop..."
Det är väl mest den här gruppen som jag stör mig på. De fattar inte för fem öre vad en förlovning egentligen betyder. Och det är verkligen de som förstör för oss andra.
Åtminstonde i stockholms trakten är den här nya "seden" rätt så vanlig. Ofta hör man högstadie och gymnasie elever prata om hur deras förlovningsringar ser ut och hur mycket som de kostade... sedan i nästa mening så kan de säga att nu har de börjat tröttna på denna och funderar på att göra slut...
Det är vi som är äldre som visar dessa ungdomar att det är helt ok att göra på det här sättet genom att inte visa vad denna symbol egentligen visar. Det är åtminstonde min åsikt om det hela.
Visst säger jag inte att om man har förlovat sig så kan man inte göra slut, för partnern kan vara ett rötäggg eller liknande. Men jag tycker inte att man ska förlova sig innan man vet 100% säkert att den personen VILL jag satsa på och dela resten av mitt liv med. Den här personen VILL jag gifta mig med... även om det kanske inte är just nu för att vi inte har råd/ tid/ studerar etc...
Visst, du kan skaffa en ring, men sätt den då på ett annat finger. Du har nio till!
Som sagt så tycker jag verkligen om den seden de har i asien med "pojkvän/ flickvän fingret" som jag nämnde förut.
iregnet2010 skrev 2009-11-14 23:57:07 följande:
men TS det är väl inget att störa sig på (ska jag säga som ofta stör mig på konstiga småsaker...) man behöver inte vara hjärnkirurg för att fatta att i Sverige finns det två olika kategorier av förlovningar 1) två, oftast men inte alltid unga och superkära, personer vill visa världen att de verkligen hör ihop och bestämmer sig för att förlova sig. Ofta är förhållande hyfsat nytt alt redo att gå in i nästa fas fast kanske inte giftemål. Dessa personer skaffar ringar, kan kanske tänka sig att gifta sig en dag men har ju vid förlovningen inte bestämt sig.2) någon i paret alt båda friar meed tanken att man inom en snar framtid ska gifta sig, ofta inom ett år men även två år är vanligt beroende av livssituation och vilken typ av bröllop man tänkt sig eller ekonomi =dessa personer är också fö
rlovade.Om par ett en dag vill gifta sig brukar de antingen bestämma det tillsammans eller så börjar planerna på allvar med att den ena friar.Ok en generalisering men det är så uppenbart att både situation 1 och 2 är rätt beroende av hur PARET själva vill se sin situation.