• aikidoaasa

Frieri = förlovning! Suck...

Vissa retar sig på stavningen hos andra... andra stör sig på hur man tänkt genomföra saker och ting... andra stör sig på helt andra saker.
    Min är att man inte kan förstå hur saker och ting hör ihop!
    När man har svarat ja på ett frier så är man förlovad! Dert spelar ingen roll vem som frågade eller hur det frågades eller om det var något som man kom på tillsammans. Jag måste erkänna att jag blir så förbryllad när någon säger att "vi är förlovade men h*n har inte friat..." nehej, men då måste det väl ändå betyda att DU har friat. Hur blev ni annars förlovade?!

Att påstå att man kan förlova sig utan att fria för att man inte vill gifta sig just då känns som trams. Då börjar det låta som brythjärtana som man höll på med i grunskolan med kompisen eller killen/tjejen. Den som gör det förstör då en av de fina traditioner som vi har. Ringen tycker jag ska BETYDA något speciellt!
    I andra länder (inte alla, vanligast i asien) där har man en "partner ring" som betyder att man är tillsammans men inget mer allvarligt än så. Den ringen sitter på "fel" ringfinger för att påpeka att det ännu inte blivit oficiellt. Den ringen kan sitta där i år innan frieriet och förlovningen inträffar. Där har man alltså en extra ring som INTE förstör den fina symbol som förlovningsringen innebär.

Jag kommer säkert att trampa på en del tår, men jag undvek iaf att ta denna kommentar till de trådar där den med stor sannorlikhet inte skulle uppskattas.

Risa/rosa hur mycket ni vill. Jag har tyckt detta i många år och lär inte ändra min inställning till det. Det var t.ex. en stor orsak till att jag inte ville förlova mig innan jag visste att min sambo ville gifta sig inom en rimlig tid efter frieriet. (Även om jag höll på att vänta ihjäl mig! )

• Svar på tråden Frieri = förlovning! Suck...
  • Casmel

Va många vi är som folk stör sig på
    Jag och min m2b ska gifta oss 8,5 år efter att vi förlovat oss och vi gör det enbart för att förstöra en gammal tradition :-P
    Varför kan man inte få göra som man själv vill och känner...Nu ska man ha dåligt samvete för att man varit förlovad i 8 år och för att man förstör en gammal tradition...he he

Kjell Präst skrev 2009-11-13 05:01:22 följande:

Jag är också en av dem du stör dig på. Vi förlovade oss utan varje tanke på giftermål, för att visa att vi hörde ihop och menade allvar. Beslutet om att vi skulle gifta oss kom flera år senare. Inte visste jag att vi i och med denna kärlekshandling förstörde en gammal tradition, men jag ligger nog inte sömnlös för det om jag ska vara ärlig.
  • KatjaB

Jag kan ju reta mig på alla möjliga saker här på BT.. mest blir jag irriterad när folk envisas med säga att de ska gifta sig borlit, borligt eller borgarlikt *suckar*

Men det här är faktiskt inget jag känner att jag behöver elda upp mig för. Nu har ju vi förlovat oss (jag friade) i somras och gifter oss nästa sommar, inom ett år från frieriet.
    Men jag har varit förlovad tidigare. Då var själva förlovningen i sig en stor grej och kändes som mer "vi". Men jag har ju varit förlovad två gånger i min ungdom, så att förlova sig en gång till hade inte alls känts så speciellt. Kanske för att jag redan gjort det, eller kanske för att jag helt enkelt har blivit äldre.
    Vi pratade om vår syn på förlovning och min sambo förstod inte poängen med förlovning och jag hade ju min syn på det. Så vi förlovade oss aldrig helt enkelt.
    Nu när vi har förlovat oss och ska gifta oss så känns det väldigt speciellt att vara förlovad också, även fast vi förstås ser fram emot bröllopet.

Om jag aldrig hade varit förlovad förut så hade jag kanske sett annorlunda på det, precis som jag nu tycker att husköp känns alldeles för stort, radhus är mer lagom

• lovvydovvy

Håller helt och hållet med TS! Självklart måste man inte vara en sån paragrafryttare att man måste gifta sig inom ett år efter förlovningen, idag har ju bröllopen en förmåga att dra iväg i kostnad och det kan ta ett par år att spara ihop till.
    Dock tycker jag att alla dessa "förlovningar" som inte innebär att man tänker gifta sig förtar allvaret i det hela och förstör för oss som anser att förlovningen är en stor sak, vi ska ju gifta oss!
    Idag känns det som man måste förtydliga för omgivningen när man förlovar sig att detta innebär att vi faktiskt ska gifta oss när vi sparat ihop till det bröllop vi vill ha.

• nano86

Att fölova sig och sen då säga "nej, vi har ingen tanke på att gifta oss" känner jag ingen som gjort/tycker. Men många som förlovar sig och säger "jo, vi vill och ska gifta oss men just nu räcker det med förlovning. Bröllopet tar vi när det känns rätt". TYcker inte att det är nåt fel idet.

Vi förlovade oss och bestämde oss då ATT vi skulle gifta oss men absolut inte innom en snar famtid. Nu 3 år senare så gifter vi oss så det blev inte så väldigt många år emellan men det hade inte spelat mig nån roll om det vart 10 år. Man ska gifta sig när det känns rätt, inte bara för att man har fölovat sig och då måste gifta sig nära inpå.

• anne på grönkulla

Trolovningen hade en juridisk betydelse, barn födda till ett trolovat par ansågs äkta och hade arvsrätt. sv.wikipedia.org/wiki/Trolovning

Visst, traditionellt sett betdyer förlovningen det TS säger, men det finns ingen lag som säger så eller nån instans som kan tillämpa det utan i praktiken är det upp till varje par om man vill förlova sig, hur och vad det ska betyda i deras liv.

Varför irritera sig så? Att andra gör annorlunda gör väl inte ditt sätt mindre värt, eftersom det främst är ett privat beslut i ditt liv?

• Jumperflickan

Jag förstår inte hur man orkar lägga energi på att irritera sig på saker som ändå inte påverkar en själv.

Jag är förlovad, och självklart ska vi gifta oss nån gång också. När det blir vet vi dock inte, men jag räknar med att bli friad till när det är dags. Det är något som jag länge drömt om och tycker inte att jag ska behöva gå miste om det för att vi gemensamt bestämde att vi skulle förlova oss.

Jag tycker inte heller att vår förlovning är varken mer eller mindre värd än nån annans. Vi har alla olika sätt att tolka traditioner, och jag tycker vi ska vara glada att vi har den friheten.

• Paja

jag håller delvis med, Vi förlovade oss när jag var bara 17 år och vi lovade varrande att en dag skulle det bli bröllop, det var ett gemensamt beslut. Nu fem år senare frågade han (och jag fick faktiskt en till ring) vill du gifta dig nästa sommar... och självklart sa jag ja!

För min del tyckte jag själv att jag ville vänta med att gifta oss iallafall tills vi hade gått ut gymnasiet och bott ihop i några år. Nu har vi som sagt varit förlovade i 5 år, bott ihop i 4 år, och har två små i form av hundar.. Men jag blev positivt överraskad att han ändå frågade pappa om min hand trots att vi som sagt varit förlovade i 5 år.

• Yavannakémentari
    Paja skrev 2009-11-13 12:15:42 följande:
    Men jag blev positivt överraskad att han ändå frågade pappa om min hand trots att vi som sagt varit förlovade i 5 år.
    Varför är det något positivt? Om min fästman frågat min pappa om han fick gifta sig med mig hade jag total vägrat! Det är ju otroligt förnedrande.
  • Chris24
    Yavannakémentari skrev 2009-11-13 13:13:38 följande:
    Varför är det något positivt? Om min fästman frågat min pappa om han fick gifta sig med mig hade jag total vägrat! Det är ju otroligt förnedrande.
    Tycker du ja, men hon tycker det var något fint gjort av hennes blivande av respekt för hennes pappa och inget förnedrande för henne. O då var det ju bra din blivande/man inte gjorde det för dig då ju!
Svar på tråden Frieri = förlovning! Suck...