• aikidoaasa

Frieri = förlovning! Suck...

Vissa retar sig på stavningen hos andra... andra stör sig på hur man tänkt genomföra saker och ting... andra stör sig på helt andra saker.
    Min är att man inte kan förstå hur saker och ting hör ihop!
    När man har svarat ja på ett frier så är man förlovad! Dert spelar ingen roll vem som frågade eller hur det frågades eller om det var något som man kom på tillsammans. Jag måste erkänna att jag blir så förbryllad när någon säger att "vi är förlovade men h*n har inte friat..." nehej, men då måste det väl ändå betyda att DU har friat. Hur blev ni annars förlovade?!

Att påstå att man kan förlova sig utan att fria för att man inte vill gifta sig just då känns som trams. Då börjar det låta som brythjärtana som man höll på med i grunskolan med kompisen eller killen/tjejen. Den som gör det förstör då en av de fina traditioner som vi har. Ringen tycker jag ska BETYDA något speciellt!
    I andra länder (inte alla, vanligast i asien) där har man en "partner ring" som betyder att man är tillsammans men inget mer allvarligt än så. Den ringen sitter på "fel" ringfinger för att påpeka att det ännu inte blivit oficiellt. Den ringen kan sitta där i år innan frieriet och förlovningen inträffar. Där har man alltså en extra ring som INTE förstör den fina symbol som förlovningsringen innebär.

Jag kommer säkert att trampa på en del tår, men jag undvek iaf att ta denna kommentar till de trådar där den med stor sannorlikhet inte skulle uppskattas.

Risa/rosa hur mycket ni vill. Jag har tyckt detta i många år och lär inte ändra min inställning till det. Det var t.ex. en stor orsak till att jag inte ville förlova mig innan jag visste att min sambo ville gifta sig inom en rimlig tid efter frieriet. (Även om jag höll på att vänta ihjäl mig! )

• Svar på tråden Frieri = förlovning! Suck...
  • Chris24
    KatjaB skrev 2009-11-13 08:55:36 följande:
    Jag kan ju reta mig på alla möjliga saker här på BT.. mest blir jag irriterad när folk envisas med säga att de ska gifta sig borlit, borligt eller borgarlikt *suckar*Men det här är faktiskt inget jag känner att jag behöver elda upp mig för. Nu har ju vi förlovat oss (jag friade) i somras och gifter oss nästa sommar, inom ett år från frieriet. Men jag har varit förlovad tidigare. Då var själva förlovningen i sig en stor grej och kändes som mer "vi". Men jag har ju varit förlovad två gånger i min ungdom, så att förlova sig en gång till hade inte alls känts så speciellt. Kanske för att jag redan gjort det, eller kanske för att jag helt enkelt har blivit äldre. Vi pratade om vår syn på förlovning och min sambo förstod inte poängen med förlovning och jag hade ju min syn på det. Så vi förlovade oss aldrig helt enkelt. Nu när vi har förlovat oss och ska gifta oss så känns det väldigt speciellt att vara förlovad också, även fast vi förstås ser fram emot bröllopet. Om jag aldrig hade varit förlovad förut så hade jag kanske sett annorlunda på det, precis som jag nu tycker att husköp känns alldeles för stort, radhus är mer lagom
    2 saker jag håller med dig där om, olika saker jag kan reta mig på här på BT o dess åsikter samt att radhus är lite enklare o bättre än hus, just nu för vår del också
  • Chris24

Jag tycker också det är något som är olika för alla, alla har sina åsikter om allting också för den delen, det är ju iaf något vi har absolut märkt på BT!

Tyckte jag såg en annan tråd om något sånt här?

Min friade när vi var hos mamma, han frågade om min hand till min mamma (pappa finns inte i mitt liv, min styvpappa är min pappa men mamma är den som är mannen/kvinnan i mitt liv om ni förstår..allt går igenom henne, hahaha..) vilket är också en kultur sak för både min blivandes sida/kultur och min sida för den delen, han hade faktiskt inte behövt och fråga om mammas hand, vi är inte så pass "kultur måsten" just med vissa saker, bla. den saken men han gjorde det ändå utav respekt sa han.

Och i vårt v-rum så friade han, så där blev det friat, ringen åkte på när vi hade vår förlovningsfest/middag, förra helgen alltså, vi förlovade oss för ca 1,5mån sen men ringarna brukar åka på när det är officielt med festen/middagen, i vår kultur.

Och vi ska antigen nästa sensommar eller sommaren därefter ha vårt bröllop, vi måste bara fixa det ekonomiskt 100% såklart.

Hans bror däremot har varit sambo, har barn o är förlovad med sin S i 8,5år nu, dem har absolut inga planer på att gifta sig, dem bara förlovade sig för att liksom, fast, då kan jag tycka, varför inte bara vara tillsammans o ha det livet sambo livet då, med barn? Vad är skillnaden då mellan sambo livet o vara förlovade i all evighet? Jag vet inte, dem gör ju absolut som dem vill så jag bryr mig inte men jag hade inte velat ha det så.

• ascensionday

Fast jag tror att känslan är just att det påverkar en. Vi som är förlovade på traditionellt vis vill att folk ska förstå vad vi menar när vi säger att vi är förlovade, och inte behöva förklara att vi faktiskt ska gifta oss. Det är inget vi dör av, naturligtvis, men det känns litet tråkigt.

Jag har inga åsikter om hur andra ska sköta sina förhållanden, och olika saker är bra för olika människor, men jag önskar verkligen att det funnes ett annat namn på detta med att byta ringar för att befästa förhållandet, men utan löfte om äktenskap. Det blir alltid krångligt när man använder samma ord för olika företeelser. Man kallar ju det inte för att 'gifta sig' när man byter ringar sådär, så varför 'förlovning'? Dessutom är det kul med nya ord i språket

Jumperflickan skrev 2009-11-13 11:43:36 följande:
    Jag förstår inte hur man orkar lägga energi på att irritera sig på saker som ändå inte påverkar en själv.Jag är förlovad, och självklart ska vi gifta oss nån gång också. När det blir vet vi dock inte, men jag räknar med att bli friad till när det är dags. Det är något som jag länge drömt om och tycker inte att jag ska behöva gå miste om det för att vi gemensamt bestämde att vi skulle förlova oss.Jag tycker inte heller att vår förlovning är varken mer eller mindre värd än nån annans. Vi har alla olika sätt att tolka traditioner, och jag tycker vi ska vara glada att vi har den friheten.
  • JuliaAmalia

Åh, TACK TS! Jag håller med dig fullständigt, blir också så otroligt irriterad på detta. Kommentarer som "vi är förlovade och har bestämt datum för bröllopet, så nu väntar jag bara på ett frieri" är ju så skumt. Hur tänker folk? Först friar någon och då är man förlovade. Därefter kommer giftermålet som i alla fall måste finnas med i tankarna, även om det inte blir inom ett år som traditionen säger. Att bara förlova sig för att vara förlovade utan att ha en tanke på att gifta sig känns, precis som du säger, som ett brythjärta på högstadiet.

• att säga ja

förstår verkligen inte irritationen. min sambo frågade om jag ville förlova mig, det ville jag. giftemål har hela tiden funnits med i bilden, men inget datum bestämt. han menar att han vill "fria" också, vilket jag inte riktigt förstår, men ingenting jag iriterar mig på. det blir ju mer en bonus mys grej:)

och det här med inom ett år. jag har hört att det från början var att man skulle vara förlovad minst ett år för att på så vis säkerställa att bröllopet inte handlade om en graviditet.

• aikidoaasa

Jag ser fler som antingen håller med mig eller inte. Det blir mer intressant om man har olika åsikt.
    Själv tycker jag att ett års gränsen kan kännas lite krystad då man inte alltid kan hinna gifta sig riktigt så snabbt, men kan man vid förlovningen komma fram till ett datum/säsong inom en inte alltför lång tid så tycker jag att det räcker. Vi gifter oss ett år och 5 månader efter vår förlovning. Vi ville ha ett sommarbröllop men kännde att vi inte skulle kunnaspara så mycket pengar så att vi skulle kunna få vårt drömbröllop om vi tog det fem månader efter...

• Mirey

Vi troförlovade oss först vilket innebär att hans familj kommer hem till min famij o "ber om min hand". Jag ser inget fel i detta alls utan d handlar om respekt o tradition.

Sen förlovade vi oss vilket va ett gemensamt beslut mellan mej o min m2b. Vi hade en förlovningsfest med min o hans fam o släkt o satte då på ringarna.

Nu är vi förlovade o självklart är meningen med d att d ska leda till ett bröllop som vi gemensamt planerar för fullt.

Dock fick jag ett "frieri" i Paris en mån sen med en diamantring. Fastän vi redan bestämt oss så ville han göra en fin gest o säga att han verkligen ser fram emot att dela sitt liv med mej. Jag ser inte nå fel i detta heller o vrf skulle jag inte kunna få ett frieri bara för att vi redan e förlovade?!

I min kultur så har vi inte d där "gå ner på knä" frieriet, utan frieriet räknas då d e troförlovning. Men vi båda moderniserade o jag ville gärna ha ett frieri o han ville gärna fria så varsegooo =)

Så där e en syn hoppas du inte hatar mej nu TS ;)

Men jag förstår samtidigt att d verkar va konstigt! Alla har juh olika åsikter o uppfattningar här.

• Mirey

Fast i vår kultur så finns juh inte ens d här med att gå ner på knä o fria. Man vill göra d traditionellt genom troförlovning o sånt o samtidigt få d där frieriet som jag fick. 50/50.

Alexxxi skrev 2009-11-12 22:40:19 följande:
    Håller med dig!! Har man en ring på fingret så är man förlovad! Man ska inte vänta på nåt frieri då... Skulle han gått ner på knä eller lagt ringen i ditt glas lr nåt så skulle han/hon gjort d då.Om man nu vill ha ett sånt frieri. Men håller iafl med dig om d=)
  • Mirey

Håller med!

Jumperflickan skrev 2009-11-13 11:43:36 följande:
    Jag förstår inte hur man orkar lägga energi på att irritera sig på saker som ändå inte påverkar en själv.Jag är förlovad, och självklart ska vi gifta oss nån gång också. När det blir vet vi dock inte, men jag räknar med att bli friad till när det är dags. Det är något som jag länge drömt om och tycker inte att jag ska behöva gå miste om det för att vi gemensamt bestämde att vi skulle förlova oss.Jag tycker inte heller att vår förlovning är varken mer eller mindre värd än nån annans. Vi har alla olika sätt att tolka traditioner, och jag tycker vi ska vara glada att vi har den friheten.
Svar på tråden Frieri = förlovning! Suck...