• aikidoaasa

Frieri = förlovning! Suck...

Vissa retar sig på stavningen hos andra... andra stör sig på hur man tänkt genomföra saker och ting... andra stör sig på helt andra saker.
    Min är att man inte kan förstå hur saker och ting hör ihop!
    När man har svarat ja på ett frier så är man förlovad! Dert spelar ingen roll vem som frågade eller hur det frågades eller om det var något som man kom på tillsammans. Jag måste erkänna att jag blir så förbryllad när någon säger att "vi är förlovade men h*n har inte friat..." nehej, men då måste det väl ändå betyda att DU har friat. Hur blev ni annars förlovade?!

Att påstå att man kan förlova sig utan att fria för att man inte vill gifta sig just då känns som trams. Då börjar det låta som brythjärtana som man höll på med i grunskolan med kompisen eller killen/tjejen. Den som gör det förstör då en av de fina traditioner som vi har. Ringen tycker jag ska BETYDA något speciellt!
    I andra länder (inte alla, vanligast i asien) där har man en "partner ring" som betyder att man är tillsammans men inget mer allvarligt än så. Den ringen sitter på "fel" ringfinger för att påpeka att det ännu inte blivit oficiellt. Den ringen kan sitta där i år innan frieriet och förlovningen inträffar. Där har man alltså en extra ring som INTE förstör den fina symbol som förlovningsringen innebär.

Jag kommer säkert att trampa på en del tår, men jag undvek iaf att ta denna kommentar till de trådar där den med stor sannorlikhet inte skulle uppskattas.

Risa/rosa hur mycket ni vill. Jag har tyckt detta i många år och lär inte ändra min inställning till det. Det var t.ex. en stor orsak till att jag inte ville förlova mig innan jag visste att min sambo ville gifta sig inom en rimlig tid efter frieriet. (Även om jag höll på att vänta ihjäl mig! )

• Svar på tråden Frieri = förlovning! Suck...
  • gumzan

hhihi min M2B talade klart och tydligt om när han tog fram förlovningsringarna att det inte blir bröllop om ett år som seden är :)det var 14 feb 2008

Men å andra sidan gick han ner på knä med asken vi hade förlovningsringarna, däri låg en ros från vär trädgård och frågade inför alla våra vänner om jag ville gifta mig med honom, och det betydde allt för mig, 4 juli 2009.

• Dalkulla79

vi har varit förlovad i 13 år och hade ingen tanke på att gifta oss då. Förlovade oss bara för att visa för omvärlden att det var vi 2. Ett litet tecken på våran kärlek, sen om man gifter sig eller inte är upp till var och en.
    Att vara förlovad innebär inte att man måste gifta sig.
    Men nu efter 14 år som förlovad ska vi gifta oss, för att vi vill det och ha samma efternamn allesammans!

• Paja

Då tycker du nog det är förnedrande att min far skall överlämna mig också då??

Min m2b har tagit reda på hur det är i vår kultur då jag inte är svensk och han har verkligen tänkt på allt.

Yavannakémentari skrev 2009-11-13 13:13:38 följande:
    Varför är det något positivt? Om min fästman frågat min pappa om han fick gifta sig med mig hade jag total vägrat! Det är ju otroligt förnedrande.
  • Mirey

Haha neeeej inte en överlämningsdisskusion igen!! =P

Kan ba inte få tycka o göra som man vill?!! Funderar oxå på om min pappa ska lämna över mej.

Vart e ni ifrån?! =)

Paja skrev 2009-11-13 20:44:14 följande:
    Då tycker du nog det är förnedrande att min far skall överlämna mig också då??Min m2b har tagit reda på hur det är i vår kultur då jag inte är svensk och han har verkligen tänkt på allt.
  • Paja

Haha, jag veet kunde bara inte låta bli!!

Jag är från Nederländerna, och där gör man så, man går in med sitt gamla liv och ut med det nya.
    Personligen vill jag ha min pappa vid min sida då min mamma dog när jag var liten och han alltid stått vid min sida i vått och torrt, nu lämnar han liksom över den delen till min kära man :D

Mirey skrev 2009-11-13 20:53:09 följande:
    Haha neeeej inte en överlämningsdisskusion igen!! =PKan ba inte få tycka o göra som man vill?!! Funderar oxå på om min pappa ska lämna över mej.Vart e ni ifrån?! =)
  • Mirey

Fint =)

Paja skrev 2009-11-13 20:55:29 följande:
    Haha, jag veet kunde bara inte låta bli!!Jag är från Nederländerna, och där gör man så, man går in med sitt gamla liv och ut med det nya. Personligen vill jag ha min pappa vid min sida då min mamma dog när jag var liten och han alltid stått vid min sida i vått och torrt, nu lämnar han liksom över den delen till min kära man :D
  • lolca

Vi valde att förlova oss utan att någon friade. Vi hade inte en tanke på bröllop när vi förlovade oss och bytte ringar. Det går alldeles utmärkt att göra så!

Nu är vi också gifta, och min man friade till mig nio månader innan vårt bröllop gick av stapeln. Då hade vi varit förlovade över ett år.

Man gör som man vill. Jag anser att du får tycka som du vill, men låt mig och oss andra som har gjort på ett annat sätt ha det på vårt sätt. Bara för att man "brukar" göra på ett visst sätt så betyder inte det att man måste.

• Rufsas

Det jag har svårast för det är när folk i ens närhet utbrister: "Men VA?! Ska ni gifta er?!" Hallå? Big surprise när han friade för över två år sedan liksom...

• aikidoaasa
    Mirey skrev 2009-11-13 20:24:08 följande:
    Så där e en syn hoppas du inte hatar mej nu TS ;)Men jag förstår samtidigt att d verkar va konstigt! Alla har juh olika åsikter o uppfattningar här.
    Inte hatar jag någon.
    Alla får tycka olika. Det skulle vara så tråkigt om alla tänkte helt lika. Då skulle all utveckling på alla plan vara ganska så stillastående.

Men det jag har svårast för är när man tar ett ord och säger att innebörden i ordet stämmer inte längre för att jag inte vill det... (I det här fallet förlovning och frieri)

Kanske jag ska börja säga: Jag lovar... och sedan få för mig att ordet lovar betyder att "jag gör det om jag vill". Undrar då hur alla andra skulle börja reagera om jag sedan inte höll det för att jag tycker att det betyder det. Har jag inte skrivit något kontrakt eller att det står i lagboken exakta tolkningen av ordet lova så spelar det väl ingen roll...

Fånig liknelse jag vet, men för oss som faktiskt vill att orden ska betyda det som de gör och inte behöva förklara oss varje gång ser kanske itne det som så olikt...
  • aikidoaasa
    Rufsas skrev 2009-11-13 21:56:40 följande:
    Det jag har svårast för det är när folk i ens närhet utbrister: "Men VA?! Ska ni gifta er?!" Hallå? Big surprise när han friade för över två år sedan liksom...
    PRECIS! Varför ska VI som följer innebörden behöva vara de som är udda?!
Svar på tråden Frieri = förlovning! Suck...