• aikidoaasa

Frieri = förlovning! Suck...

Vissa retar sig på stavningen hos andra... andra stör sig på hur man tänkt genomföra saker och ting... andra stör sig på helt andra saker.
    Min är att man inte kan förstå hur saker och ting hör ihop!
    När man har svarat ja på ett frier så är man förlovad! Dert spelar ingen roll vem som frågade eller hur det frågades eller om det var något som man kom på tillsammans. Jag måste erkänna att jag blir så förbryllad när någon säger att "vi är förlovade men h*n har inte friat..." nehej, men då måste det väl ändå betyda att DU har friat. Hur blev ni annars förlovade?!

Att påstå att man kan förlova sig utan att fria för att man inte vill gifta sig just då känns som trams. Då börjar det låta som brythjärtana som man höll på med i grunskolan med kompisen eller killen/tjejen. Den som gör det förstör då en av de fina traditioner som vi har. Ringen tycker jag ska BETYDA något speciellt!
    I andra länder (inte alla, vanligast i asien) där har man en "partner ring" som betyder att man är tillsammans men inget mer allvarligt än så. Den ringen sitter på "fel" ringfinger för att påpeka att det ännu inte blivit oficiellt. Den ringen kan sitta där i år innan frieriet och förlovningen inträffar. Där har man alltså en extra ring som INTE förstör den fina symbol som förlovningsringen innebär.

Jag kommer säkert att trampa på en del tår, men jag undvek iaf att ta denna kommentar till de trådar där den med stor sannorlikhet inte skulle uppskattas.

Risa/rosa hur mycket ni vill. Jag har tyckt detta i många år och lär inte ändra min inställning till det. Det var t.ex. en stor orsak till att jag inte ville förlova mig innan jag visste att min sambo ville gifta sig inom en rimlig tid efter frieriet. (Även om jag höll på att vänta ihjäl mig! )

• Svar på tråden Frieri = förlovning! Suck...
  • Sörön10

Ja, det som jag stör mej på är att man väljer att ge begreppen en annan innebörd! Det är ju liksom inte så det funkar!

"Frieri" har redan en betydelse. "Förlovning" också.. Kommer man sedan och hittar på andra betydelser tycker jag man är mer än lovligt knasig! =D

Jag skulle till exempel kunna tycka att "HORA" betyder "Klämkäck kvinna med skinn på näsan"! Det skulle inte nödvändigtvis betyda att du också tycker det, och det skulle leda till intressekonflikter när vi möts. =P

• aikidoaasa
    Sörön10 skrev 2009-11-13 23:11:43 följande:
    Jag skulle till exempel kunna tycka att "HORA" betyder "Klämkäck kvinna med skinn på näsan"! Det skulle inte nödvändigtvis betyda att du också tycker det, och det skulle leda till intressekonflikter när vi möts. =P
    Det där är en orsak varför det ibland blir lite slagsmål ute på krogen... när två personer tolkar ett ord på olika sätt.
  • Sörön10

hehe precis! får kanske se två bridezillas slåss om vad förlovning innebär en vacker dag.. :P

• Chris24
    Paja skrev 2009-11-13 20:55:29 följande:
    Haha, jag veet kunde bara inte låta bli!!Jag är från Nederländerna, och där gör man så, man går in med sitt gamla liv och ut med det nya. Personligen vill jag ha min pappa vid min sida då min mamma dog när jag var liten och han alltid stått vid min sida i vått och torrt, nu lämnar han liksom över den delen till min kära man :D
    Hahahaha, neeej snäääälla börja inte med överlämnings diskussionen, får andra se detta så börjar det Jag svarade på hennes inlägg också för som Mirey sa, alla tycker olika o har sina värderingar om hur dem vill ha sina bröllop & liv osv.
    Nåt som innebär något förfärligt för någon är kanske något "mindre" för någon annan o betydeder inte något negativt alls, det finns olika åsikter om allt

Jag ska också bli överlämnad o min blivande frågade min mamma om min hand genom henne!
    Är ifrån Libanon, min blivande är halv dansk/marockansk!

Ska ni gifta er i Sverige eller?
  • Mirey

Jag förstår!
    Tycker oxå att förlovning ska va ett steg närmare mot giftemål. Vrf förlova sej om man ej ska gifta sej? Fattar inte... de 2 orden hänger juh ihop.

aikidoaasa skrev 2009-11-13 22:47:46 följande:
    Inte hatar jag någon. Alla får tycka olika. Det skulle vara så tråkigt om alla tänkte helt lika. Då skulle all utveckling på alla plan vara ganska så stillastående.Men det jag har svårast för är när man tar ett ord och säger att innebörden i ordet stämmer inte längre för att jag inte vill det... (I det här fallet förlovning och frieri)Kanske jag ska börja säga: Jag lovar... och sedan få för mig att ordet lovar betyder att "jag gör det om jag vill". Undrar då hur alla andra skulle börja reagera om jag sedan inte höll det för att jag tycker att det betyder det. Har jag inte skrivit något kontrakt eller att det står i lagboken exakta tolkningen av ordet lova så spelar det väl ingen roll...Fånig liknelse jag vet, men för oss som faktiskt vill att orden ska betyda det som de gör och inte behöva förklara oss varje gång ser kanske itne det som så olikt...
  • BlivandeFruPettersson

Kan inte annat än hålla med TS i hennes synpunkter. Någon friar och ett "ja" som svar innebär att man är förlovade och således i alla fall börjar fundera på när man ska gifta sig. Säger inte att det måste ske inom ett år, men jag tycker nog i alla fall att en idé om ungefär när det kan tänkas bli av är rimligt.

Personligen hade det inte blivit något "ja" från mig om min blivande man frågat mig om jag ville förlova mig med honom, jag hade nog snarare ifrågasatt vad han menade med det. Här sätts det ingen ring på mitt finger utan intentionen att jag ska bli din fru inom en överskådlig framtid. Nu är vi som tur är av samma åsikt, så han gick ner på ett knä och frågade om jag ville gifta mig med honom. Ringar inhandlades och bröllopsplaneringen satte igång. 2 år och 3 månader efter att vi blev tillsammans ringer kyrkklockorna .

• didis

Vem sätter tidsgränsen för förlovningen och vem avgör vad ett äktenskap är?

Visst, rent juridiskt är ett äktenskap klart definierat men personligen ansluter jag mig till en mycket äldre tradition som dessutom fungerar i många fler kulturer än den kristna - nämligen att man och kvinna deklarerar inför omgivningen att "nu är det vi två" (sängledningen praktiserade vi dock mer enskilt). Att äktenskapet ska ske i en kyrka (eller för all del inregistreras av skattemyndigheten) är ett mycket mer sentida påfund.

Sålunda gifte jag mig, i tradtionell mening, redan när vi förlovade oss för 19 år sedan. Men gifta i svenska myndigheters ögon blev vi först i våras.

• ascensionday

Då finns det alltså olika sätt att tolka även ordet äktenskap och uttrycket gifta sig, helt i motsats till vad jag skrev tidigare. Man lever och lär. I så fall har jag nog varit gift sedan den första stund min älskade och jag såg varandra i ögonen, för då avgjordes vår framtid. Tror tyvärr inte vi har rätt att ta samma efternamn med det som argument.

didis skrev 2009-11-14 18:09:23 följande:
    Vem sätter tidsgränsen för förlovningen och vem avgör vad ett äktenskap är?Visst, rent juridiskt är ett äktenskap klart definierat men personligen ansluter jag mig till en mycket äldre tradition som dessutom fungerar i många fler kulturer än den kristna - nämligen att man och kvinna deklarerar inför omgivningen att "nu är det vi två" (sängledningen praktiserade vi dock mer enskilt). Att äktenskapet ska ske i en kyrka (eller för all del inregistreras av skattemyndigheten) är ett mycket mer sentida påfund. Sålunda gifte jag mig, i tradtionell mening, redan när vi förlovade oss för 19 år sedan. Men gifta i svenska myndigheters ögon blev vi först i våras.
  • Paja

Jo jag vet, men som sagt kunde bara inte låta bli, jag tycker det är en fin gest. Men jag är väl gammaldags av mig med då..
    Mysigt att han frågade din mamma, min styvmor sa knappt grattis, så jag är glad att han inte frågade henne
    Vi gifter oss i Sverige, men släkten komme rhit från alla hörn.
    Och ni här eller utomlands?

Chris24 skrev 2009-11-14 10:30:06 följande:
    Hahahaha, neeej snäääälla börja inte med överlämnings diskussionen, får andra se detta så börjar det Jag svarade på hennes inlägg också för som Mirey sa, alla tycker olika o har sina värderingar om hur dem vill ha sina bröllop & liv osv.Nåt som innebär något förfärligt för någon är kanske något "mindre" för någon annan o betydeder inte något negativt alls, det finns olika åsikter om allt Jag ska också bli överlämnad o min blivande frågade min mamma om min hand genom henne!Är ifrån Libanon, min blivande är halv dansk/marockansk!Ska ni gifta er i Sverige eller?
  • iregnet2010

men TS det är väl inget att störa sig på (ska jag säga som ofta stör mig på konstiga småsaker...) man behöver inte vara hjärnkirurg för att fatta att i Sverige finns det två olika kategorier av förlovningar

1) två, oftast men inte alltid unga och superkära, personer vill visa världen att de verkligen hör ihop och bestämmer sig för att förlova sig. Ofta är förhållande hyfsat nytt alt redo att gå in i nästa fas fast kanske inte giftemål. Dessa personer skaffar ringar, kan kanske tänka sig att gifta sig en dag men har ju vid förlovningen inte bestämt sig.

2) någon i paret alt båda friar meed tanken att man inom en snar framtid ska gifta sig, ofta inom ett år men även två år är vanligt beroende av livssituation och vilken typ av bröllop man tänkt sig eller ekonomi =dessa personer är också förlovade.

Om par ett en dag vill gifta sig brukar de antingen bestämma det tillsammans eller så börjar planerna på allvar med att den ena friar.

Ok en generalisering men det är så uppenbart att både situation 1 och 2 är rätt beroende av hur PARET själva vill se sin situation.

Svar på tråden Frieri = förlovning! Suck...