• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • passionsblomman

Hihi, nä om det ändå vore så att han bjöd hem dem, det är liksom där min irritation på honom sitter när vi diskuterar det här.

Eftersom vi ju VET att de helt enkelt bara kommer hit och mer meddelar sin ankomst nån dag innan på sin höjd, OCH att jag inte gillar det, så har jag försökt förklara att han själv faktiskt har makten att styra upp saken ganska mycket, genon att HAN i riktigt god tid tar och bjuder hem dem till oss.

Då känner de sig ju välkomna och jag slipper bli irriterad utan kan se fram emot besöket istället.

För en stor del av grejen här är att eftersom sambon inte är sådär jätteangelägen om att träffa dem alls, så hör han uselt sällan av sig till dem. Och jag vägrar ta på mig ansvaret för deras relation och vill heller inte hamna i kläm sådär med att bli helt överumplad så MINA planer och behov bara spolas bort.

Sedan är "minsta möjliga marginal" till allt i tidsplanering osv inte egentligen särskilt spontant, utan mer ytterst tidsoptimistiskt och orealistiskt.

Minne från vår första tid ihop:

Vi skulle träffa ett par som jag skulle bli presenterad för på stan och äta. Senare på kvällen skulle vi vidare med samma par ut till sambons bror med familj på middag. Detta var alltså Den Stora Presentationen. Lite nervöst men roligt alltså.

Vi vaknar sen förmiddag (båda jobbade natt dåförtiden) och ligger och myser helt utan stress. Jag frågar "när skulle vi träffa K & P då?"
    "Vet inte vi skulle höras så jag ringer honom nu"
    Jag går upp och medan jag sitter på toa hör jag

"TJEEEENA, ja visst, Medborgarplatsen om en kvart KUL vi ses!

OM EN KVART!!! Jag blev fullständigt vansinnig och helt rasande kan jag meddela.

Jag bodde på Råggatan ca 5 min promenad från Skanstull och vi skulle alltså ses vid Medis om 15 minuter. Jag var nysexad, oduschad, hade inte plockat fram kläder och skulle träffa några av de viktigaste personerna i min nya kärleks liv OM EN KVART.

Jag var så förbannad att det sprutade ur öronen på mig och det märktes fortfarande när vi-såklart försenade mötte upp K&P.
    När K undrade vart fan vi tog vägen med ett käckt" skulle du sminka dig ek´ller?" höhö till mig, sa jag bistert att det KANSKE hade varit bättre att ses om en timme än om en kvart eftersom vi hade åtminstone 20 minuters promenad och jag trodde det var säkrast om maninte gjorde den iförd endast trosorna.

Hans fru sa bara "men herregud vad tänker du med!" Till min sambo. "Nu har du passerat tiden då man bara drar på sig"
    brallorna och går ut genom dörren"

Det där har visat sig vara ett beteende, inte en engångsföreteelse. Så, jag TROR att våra närmare bekanta har lärt sig att lägga på tid från den tid sambon säger.
    Fattar ni hur de blev när vi fick barn och med allt man ska packa med i bilen så fort man ska någonstans?

• _koko_

tinga - Spännande meny de har, killarna. Varje liten sak de gillar är såklart underbart, oavsett vad det är för något! Conny åt precis ris, köttbullar och ostbitar till lunch, mums!

• passionsblomman

Ja alltså, innan jag började på inlägget ovan var det ju Koko som var inne, så jag glöde adressera kommentaren. Sedan blev det en bok igen...

• _koko_

Åh, PB, jag fattar verkligen att det där är jobbigt! Men skönt ändå att du fick sån upprättelse av kompisens fru. Min sambo kan gärna bestämma en tid som passar honom, dvs han tänker bara på hur lång tid det tar för honom att bli klar, och suckar sen när jag inte är klar i tid för att jag har fixat barnen, mig och gåbortpresent...

• snaily

Tinga
    Ostbågar och pepparkakor - Piff gillar de mest oväntade saker! Så himla kul att han äter bättre!

PB - underbar berättelse!

• passionsblomman

Koko, jo men precis!

Här är den vanligaste kommentaren

"Jamen jag ÄR ju klar"

"Ja DU ja, men allt annat då!!!"

för där står han irriterad i hallen med ytterkläderna på och bilnyckeln i näven-medan jag rusar runt och fixar med just gåbortspresenten etc.

Och VARFÖR är det en så dålig idé att inför resor packa det mesta i bilen kvällen INNAN kan ju jag undra, så är det bara neccesärena kvar på morgonen..

Sambons pappa säger glatt " jamen mnan ger sig alltid iväg tre gånger!"

?????

"Jo man har alltid glömt något, så man får väna två gånger och då är man glad om man inte hunnit längre än till stora vägen"

Eh...ja eller så checkar man sin packning, tar det lite lugnt, tänker ett extra varv ÄVEN om det tar fem minuter extra hemma, och SLIPPER vända två gånger.

Vi kommer från ganska skilda världar min sambo och jag. Det leder ibland till påfrestningar!

• passionsblomman

Tinga, jag blir så GLAD när jag hör om matframgångarna!

Ore, packa väskan!

Koko, men kissen då! *lockar och ropar kom då kisse-kissen!*
    Jag vill OCKSÅ ha röding till middag! MUMS!

• Hattis

Lööördagsmorgon!

EA & Nenne - skickar lite tant till er om det är det ni vill ha just nu, här finns så det räcker och blir över (om det nu är hon, hon har antagit en grandiosare skepnad än vanligt)

Tinga - hurra för ätande barn! Har noll koll på vad som kan ätas men det låter ju fantastiskt med pepparkaksätning. Mjuk pepparkaka? Morotskaka? Det kanske är kryddorna som är goda.

Lappinette - jizzez, det där med bmi-krav ovanpå allt annat känns lite småbisarrt. Vilken überförälder man ska vara som adoptivförälder! Nu kanske inte alla länder är så men ändå...

Koko - Har från början trott att din kisse är ute på "walkabout" och vill fortfarande tro att den kommer tillbaka.

• Hattis

BS - Ciccis förslag Flora är ju onekligen speciellt. Kanske läge att kolla om det är en Flora när hon kommit ut? Skulle kunna bli kanon på rätt bebis.

PB - känner igen det där med vem som får stå för gåbortplanering - undrar om det är någon som är i motsatt situation: att det bara är MANNEN som bryr sig om planering? Det där med andras tidsoptimism är svårt att hantera öht tycker jag. Maken är STOR tidsoptimist medan jag snarare är tvärtom.

• Ore

PB: Låter litet opraktiskt med sambons spontanitet...

Hos oss är det litet blandat vem som är planerare och vem som är spontan. Vi är båda litet av varje, fast i olika sammanhang. Han är den som börjar packa först, och som är klar med det sist. När det är något som det är helt bestämt att vi ska göra, vanligtvis något som kräver att man bestämmer i förväg, är han mycket mer intresserad av att planera detaljer i god tid än vad jag är.

Tinga: Tjohooo, vad kul att det dyker upp mer saker som Piff och Puff äter, och att ni inte behövt sonda på ett tag!

koko: Skönt att lillebror sover bättre nu, men vad konstigt att de inte vill göra något allergitest?

Har börjat packa väskan nu Vad bör man ha med sig? Necessär, kläder, kamera och tofflor. Sedan kommer jag inte på så mycket mer...?

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter