• Bluebride

Brudgum i kostym

Vem har valt att gubben ska ha sin vanliga kostym?
    Har ni tänkt något extra till det?

Min kille kommer ha en svart kostym, blå väst med tillhörande slips och sen en näsduk i samma färg. Ska ta bild när allt är hemma.

• Svar på tråden Brudgum i kostym
  • Flygande taxen

Min man hade inte (under vigseln) och ska heller inte ha (på festen) någon skild klädsel. Typ frack eler så. Tyckte det kändes onödigt att köpa dyra kläder som bara skulle användas en gång Ville inte hyra heller.

Han hade "bara" kostymbyxor och vit skjorta. Han är inte riktigt kostym-typne direkt.
    Vid vigseln hade han en slips som matchade min klänning och på festen ska han ha en slips som är sydd av samma tyg som min klänning. (Ritat mönster och sytt helt själv!! *stolt* )

• Hemlig2009

Men går ni aldrig på bröllop, dop, begravning eller annan tillställning (50-årsfest tex) där det krävs en kostym? Jag är helt förundrad över vuxna män som inte äger en kostym. Hur klarar man sig utan?

Flygande taxen skrev 2009-10-07 12:34:13 följande:

Min man hade inte (under vigseln) och ska heller inte ha (på festen) någon skild klädsel. Typ frack eler så. Tyckte det kändes onödigt att köpa dyra kläder som bara skulle användas en gång Ville inte hyra heller.Han hade "bara" kostymbyxor och vit skjorta. Han är inte riktigt kostym-typne direkt.Vid vigseln hade han en slips som matchade min klänning och på festen ska han ha en slips som är sydd av samma tyg som min klänning. (Ritat mönster och sytt helt själv!! *stolt* )
  • Flygande taxen

Tja... han har väl nog någon gammal, halvful kostym som vi använt tidigare.
    Men eftersom han inte hade någon kostym sedan tidigare och inte heller ville använda en kostym under vigseln eller till festen så kändes det ju helt onödigt att köpa en till honom.

Blir vi bjudna på en tillställning där kostym är ett absolut krav så får vi väl lov att införskaffa en då. Men ja... han ville inte använda kostym, varför köpa en då?

Men överlag så tycker jag att folk i vår bekantskapskrets är rätt lediga då det kommer till klädsel (tack och lov för det!). T.ex. så har det nog inte varit kostymtvång på mina syskonbarns dop. Finbyxor, finskjorta och slips är det som gällt. Tror också att om det kommer någon tillställning där man borde ha nåt över skjorta, så kommer det att duga med t.ex. en mörk kofta/blazer el. likn.
    Vi är väl inte kostymfolk bara

Hemlig2009 skrev 2009-10-07 13:00:09 följande:
    Men går ni aldrig på bröllop, dop, begravning eller annan tillställning (50-årsfest tex) där det krävs en kostym? Jag är helt förundrad över vuxna män som inte äger en kostym. Hur klarar man sig utan? Flygande taxen skrev 2009-10-07 12:34:13 följande:
  • Flygande taxen

Flygande taxen skrev 2009-10-07 13:05:42 följande:

Men eftersom han inte hade någon kostym sedan tidigare...
    Menar ju att eftersom han inte hade någon SNYGG konstym sedan tidigare

Kan också tillägga att vi själva är rätt slappa/lediga när det kommer till festklädsel och så. Vi hade ju t.ex. inte "kostym" som klädkod till festen Tycker själv att det viktigaste är att folk känner sig fina OCH bekväma, inte att man följer någon skild klädkod. När någon frågade ang. klädkoden inför festen så sa jag att det är precis som det står i inbjudan "ta på dig nåt du tycker är fint", må det då vara en prinsessklänning, en batmankostym eller en frack
    Men jag har ju förståelse för att alla inte är så lediga med klädseln, men... "den dagen den sorgen", vi får väl köpa kostym då!
  • Hemlig2009

Många gånger handlar det ju inte om hur "ledig" man är, utan om att det vid högtidliga tillfällen krävs högtidliga kläder.

Sedan så ska man absolut känns sig bekväm i kläderna, ska min man på möte med jobbet så är det kostym och slips som gäller. Därför blir det rätt märkligt om han inte skulle haft det när han gifte sig. ´

Går vi ut på middag och känner för att klä upp så känns det som en trevlig och lättsam kväll det också, trots kostym på maken och kjol/klänning på mig.

• Flygande taxen

Hemlig2009 skrev 2009-10-07 14:16:04 följande:

Många gånger handlar det ju inte om hur "ledig" man är, utan om att det vid högtidliga tillfällen krävs högtidliga kläder.
    Jo, det är ju helt sant! "Ledig" är kanske inte det bästa ordet heller... Högtidliga tillfällen kräver högtidliga kläder, det håller jag med om. Men om man tänker att "högtidliga" kläder är det samma som "finaste" kläder, så är det ju en rätt subjektiv sak.
    Därför tyckte vi att det viktigaste under vår "högtidliga dag" är att folk har på sig det dom känner sig absolut finast i, oberoende om det följer en klädkod eller ej. Därför valde vi att, egentligen, strunta i klädkoden. Några har frågat vad vi menar med vår egenpåhittade klädkod, och då har jag sagt hurudana kläder vi ska ha på, men tillflikat att de får själva välja fritt. På så sätt undviker man ju också att någon kommer till festen och känner sig FÖR uppklädd, eller inte tillräckligt uppklädd.
    Samtidigt hade vi på inbjudningskortet ett bröllopsfoto av oss, från vigseldagen. Det gav ju också lite idéer.

Såklart kan man ju tycka att vi hade undvikit en massa bekymmer och funderingar från gästernas sida ifall vi nu bara skrivit in "kavaj" eller "kostym" (eller vad det nu heter). Men då kommer det ju samtidigt in vissa "förbud" också, eftersom klädkoden har några "do's and don'ts". T.ex. vet jag att svärfars finaste finkläder är läderbrallor och läderväst. Det hade han kanske inte vågat klä på sig ifall vi skrivit "kavaj" eller "kostym".

Sen har vi inte så många "kostymnissar" i bekantskapskretsen heller, så kostym är väl nog för många nåt man "måste" klä på sig till större fester och dyl. Så... om de då hellre lämnar kavajen hemma, inga problem för mig! Men där kommer ju detdär subjektiva (och relativa) in igen... alla tycker olika.

Många tycker ju förstås då att man SKA följa etiketten och köra med klädkod osv. Blir vi bjudna på en sån tillställning måste vi ju naturligtvis ta värdparets önskemål i beaktande och rätta oss efter det.
    Men då vi inte själva anser att kostym är det "finaste" man kan sätta på sig, utan tycker att sprektat är lite bredare, om man säger så, så blev det inga kavajer för vår del!
  • Converse

Var kan man köpa en snygg kostym som inte kostar multum? Jag är helt lost på sånt...

• Niini

Sambon har en vision om vit linnekostym och färgad skjorta, och om jag väljer den klänning jag sett på så blir det riktigt snyggt!

• Plutten2010

Min blivande ska ha kostym på bröllopet. Vi var på Vingåker Outlet och köpte en superfin svart kostym från Tiger. Tror han betalade 1500 kr ist f 3500-4000 kr..

• PennyJenny

Flygande taxen skrev 2009-10-07 15:22:38 följande:

Hemlig2009 skrev 2009-10-07 14:16:04 följande:
    På så sätt undviker man ju också att någon kommer till festen och känner sig FÖR uppklädd, eller inte tillräckligt uppklädd.
    Jag håller inte med dig på den punkten, jag tror inte att man per automatik undviker att folk hamnar i de känslorna bara för att de själva har fått bestämma vad som är rätt nivå. MEN, jag tror också att man känner sina gäster och vet vad som funkar. Troligen fungerar det bra på era gäster. På ett annat gäng hade det inte fungerat att göra så. Vissa "behöver"/vill ha klädkod, trivs med det och det hjälper dem. Andra avskyr det, känner sig obekväma och inte alls till freds. Och som sagt, jag tror att man oftast vet vad som fungerar och inte bland sina gäster.
Svar på tråden Brudgum i kostym