• Mia 77

5000 kr för 1 timmes fotografering-rimligt?

Var och kollade lite på fotografer igår och fick ett pris på 5000 kr av en. Då är det ca 1 h fotografering och 20 bilder i ett album.
    Rimligt?

• Svar på tråden 5000 kr för 1 timmes fotografering-rimligt?
  • Red Scarlet
    signaoturen skrev 2009-09-29 22:06:56 följande:
    Red Scarlet skrev 2009-08-17 16:22:45 följande:Varför tänkte hon inte på det vid fotograferingen
    Eftersom det spöregnade på vår fotografering hade vi inte så många alternativ på fotograferingsställen, vi hade tänkt fota mest i kyrkan men det var förseningar med tidigare vigslar så det var svårt att få lugn och ro. Så vi fotade i en cool gångtunnel, vissa av bilderna tog vi med klotter som bakgrund men de flesta togs utan, med bara betongvägg som bakgrund. Dock var den bilden som JAG tyckte var bästa porträttkortet på mig och maken såklart en som hade klotter i bakgrunden och eftersom vi skulle skicka in bilden till tidningar och göra förstoringar så ville jag inte ha klotter med på just den. Det var dock inget jag sa till om specifikt under fotograferingen, jag ville ha några sådana bilder som kontrast..det var bara lite otur att just en sådan bild var bästa "ansiktsbilden" på oss. Men fotografen löste ju det hela så bra det bara gick.

Jag tycker faktiskt inte att det syns på våra bilder vilket kaos det var med vädret och andra sura brudar som stod och blängde på oss medan vi blev fotade, vår fotograf var fantastisk som lyckades få fram det bästa ur oss och de svåra förutsättningar vi hade.
  • jantingstrom

Red Scarlet:
    Jag kan bara gratulera er till den absolut bästa bröllopsbilden jag sett hittils. Andra bilden i ditt/ert galleri (den svartvita).

Linda Broström är en av det absolut bästa bröllopsfotografer som jag har sett bilder i från och om jag någong gång gifter mich och har pengarna så blir det definitivt hon som får fotografera...

• Red Scarlet
    jantingstrom skrev 2009-09-30 13:56:01 följande:
    Red Scarlet: Jag kan bara gratulera er till den absolut bästa bröllopsbilden jag sett hittils. Andra bilden i ditt/ert galleri (den svartvita).Linda Broström är en av det absolut bästa bröllopsfotografer som jag har sett bilder i från och om jag någong gång gifter mich och har pengarna så blir det definitivt hon som får fotografera...
    Tack så hemskt mycket, det värmer att höra. Jag tror inte att något brudpar skulle bli besvikna med en fotograf som Linda, hon har det där lilla extra som inte riktigt går att ta på
  • Red Scarlet
    alltiett skrev 2009-10-13 23:59:20 följande:
    Hej !Nej det är inte rimligt vi betalade mindra för en heldag.Och vår fotograf är klart den bästa på marknaden, avgör själv.www.studio104.se
    Det var fina bilder, även om jag kan tycka att en del av dem var lite sönderredigerade. Det skulle ha varit kul att se lite fler oredigerade bilder från dem och inte alla där de dragit upp konstrasterna till max så att bilderna är alldeles för överexponerade i de ljusa fälten. Men de verkar vara duktiga på kompositioner etc. Men menar du att ni fick en heldag för under 5000kr av dem? Hur många bilder ingick då? Låter otroligt billigt.
  • Hjartafró

Red Scarlet skrev 2009-10-14 17:06:06 följande:

Det var fina bilder, även om jag kan tycka att en del av dem var lite sönderredigerade. Det skulle ha varit kul att se lite fler oredigerade bilder från dem och inte alla där de dragit upp konstrasterna till max så att bilderna är alldeles för överexponerade i de ljusa fälten. Men de verkar vara duktiga på kompositioner etc. Men menar du att ni fick en heldag för under 5000kr av dem? Hur många bilder ingick då? Låter otroligt billigt.
    Under 5000 kr var billigt, men precis som Red Scarlet skriver är de flesta bilderna utfrätta och sönderphotoshopade. Inga bilder jag skulle vara nöjd med, men smaken är ju som baken. :)
  • KatjaB

Vi har inte riktigt bestämt hur vi ska göra, men har en fotograf som främst fotar repotage för tidningar men gör bröllop vid sidan av. Han tar 2000 kr för 2 timmar. Dock så vet jag inte om det är vad han brukar ta eller om det är ett kompispris då han är vår gamla granne. Tyckte iallafall han sa att det är vad han brukar ta.

• KatjaB
    alltiett skrev 2009-10-13 23:59:20 följande:
    Hej !Nej det är inte rimligt vi betalade mindra för en heldag.Och vår fotograf är klart den bästa på marknaden, avgör själv.www.studio104.se
    8000 kr står det ju på deras hemsida, höjt priserna kanske.. ?
  • lilaorkide

tycker oxå att dina bilder är super fina red scharlet. Bland de finaste bildr jag sett. Jag tycker verkligen att der är värt att lägga pengar på fotograf. Bilder är ju det enda man har kvar sen som minne. Förutom vigselringen förstås;)
    Red Scarlet skrev 2009-09-30 17:32:16 följande:

Tack så hemskt mycket, det värmer att höra. Jag tror inte att något brudpar skulle bli besvikna med en fotograf som Linda, hon har det där lilla extra som inte riktigt går att ta på
  • Red Scarlet
    lilaorkide skrev 2009-10-14 21:57:48 följande:
    tycker oxå att dina bilder är super fina red scharlet. Bland de finaste bildr jag sett. Jag tycker verkligen att der är värt att lägga pengar på fotograf. Bilder är ju det enda man har kvar sen som minne. Förutom vigselringen förstås;)Red Scarlet skrev 2009-09-30 17:32:16 följande:
    Tack så mycket! Jag håller med, bröllopsbilder ska man ha kvar för evigt så det var en väldigt viktig punkt i vår budget. Men det är ju olika hur mycket var och en vill lägga på fotografering och vad man själv tycker är fint så det gäller väl att lyssna på sig själv bara så blir man nog nöjd.

KatjaB: Det låter ju billigt och bra? Har ni sett exempel på vad han fotat tidigare och så? Var säkra på att ni kommer att bli nöjda med honom bara om det är "kompispris" (det lät rätt så billigt om det ingår efterredigering etc), jag tycker ofta att det är svårare att klaga på eller anmärka på något när man känner att man står i tacksamhetsskuld samtidigt. Men är han en jättebra fotograf har ni ju inget att oroa er för
  • Korallbruden

Hej

Ville bara tacka dig för att du vi blocket tipsade mig om Lindisima. Vi träffade henne igår och nu är hon bokad. Hon var verkligen jättetrevlig och vi håller tummarna för att våra biler blir fina.

Tack än en gång

Hälsningar Korallbruden
    Red Scarlet skrev 2009-10-15 11:16:26 följande:

Tack så mycket! Jag håller med, bröllopsbilder ska man ha kvar för evigt så det var en väldigt viktig punkt i vår budget. Men det är ju olika hur mycket var och en vill lägga på fotografering och vad man själv tycker är fint så det gäller väl att lyssna på sig själv bara så blir man nog nöjd.KatjaB: Det låter ju billigt och bra? Har ni sett exempel på vad han fotat tidigare och så? Var säkra på att ni kommer att bli nöjda med honom bara om det är "kompispris" (det lät rätt så billigt om det ingår efterredigering etc), jag tycker ofta att det är svårare att klaga på eller anmärka på något när man känner att man står i tacksamhetsskuld samtidigt. Men är han en jättebra fotograf har ni ju inget att oroa er för
  • Korallbruden

Så ja! 5000 kr för en timme med en mycket bra fotograf är helt klart värt det i min värld.

lite stavfel på inlägget ovan...

• KatjaB

jag har sett hans andra bilder, som då mest är för repotage, och då är han duktig. Han har även fotat för tidningar med inredning osv.. men jag har inte sett några av hans bröllopsfoton än, så dem vill vi ju förstås se också. Annars känns det lite som att man köper grisen i säcken

Red Scarlet skrev 2009-10-15 11:16:26 följande:

Tack så mycket! Jag håller med, bröllopsbilder ska man ha kvar för evigt så det var en väldigt viktig punkt i vår budget. Men det är ju olika hur mycket var och en vill lägga på fotografering och vad man själv tycker är fint så det gäller väl att lyssna på sig själv bara så blir man nog nöjd.KatjaB: Det låter ju billigt och bra? Har ni sett exempel på vad han fotat tidigare och så? Var säkra på att ni kommer att bli nöjda med honom bara om det är "kompispris" (det lät rätt så billigt om det ingår efterredigering etc), jag tycker ofta att det är svårare att klaga på eller anmärka på något när man känner att man står i tacksamhetsskuld samtidigt. Men är han en jättebra fotograf har ni ju inget att oroa er för
  • Red Scarlet
    Korallbruden skrev 2009-10-15 11:25:59 följande:
    Hej Ville bara tacka dig för att du vi blocket tipsade mig om Lindisima. Vi träffade henne igår och nu är hon bokad. Hon var verkligen jättetrevlig och vi håller tummarna för att våra biler blir fina.Tack än en gångHälsningar Korallbruden Red Scarlet skrev 2009-10-15 11:16:26 följande:
    Vad roligt att ni anlitar Linda! Ni kommer att bli supernöjda tror jag, alla lyckönskningar från mig
  • Jennygg

Haft sådan sjukt tur med min fotograf.
    Han ska vara med redan på morgonen och sent på festen och ta massor med kort, får rättigheterna till alla bilder på skiva.
    Han tar även efter kyrka med bara oss.

En hel dag för 3000kr då han ville ha mat, någon öl och sovplats, Verkligen jätte nöjd, tanke på hans är sjukt duktig!

Svar på tråden 5000 kr för 1 timmes fotografering-rimligt?