• Mia 77

5000 kr för 1 timmes fotografering-rimligt?

Var och kollade lite på fotografer igår och fick ett pris på 5000 kr av en. Då är det ca 1 h fotografering och 20 bilder i ett album.
    Rimligt?

• Svar på tråden 5000 kr för 1 timmes fotografering-rimligt?
  • Taha

Vi fick en proffesionell fotograf som var med oss 12:00-19:00 för 10'000.
    I det ingick att han gjort en grundinställning på alla bilder ca 600st på CD. Samt två bilder som han redigerade extra mkt.
    Det vi har lärt oss är att när de flesta fotografer säger att de redigerar 100st bilder så är det just "grundinställning" de pratar om.

• Popcorn

AnnBo skrev 2009-08-17 15:31:22 följande:

Helt osannolikt och sjukt att det ska bli en sån stor grej av detta!Är det inte bra att det finns fotografer i olika prisklasser?Vi är sjukt nöjda med våra foton (som jag inte har upplagda på min sida de fotona jag har där är tagna av vänner) och vi valde inte fotograf utifrån priset utan utifrån hans bilder...hade kunnat gå upp högre med, men ja jag tycker det är sjuka pengar att betala 5 papp för en timmes arbete och 20 bilder!
    Visst är det naturligt att det finns fotografer i olika prisklasser (precis som att man kan köpa klänning antingen på H&M, från en fabrik i Kina eller på fina bröllopsbutiken) och det är superbra att ni valde er fotograf för att hon/han tog finast/fina/tillräckligt fina bilder!

Rent allmänt kan dock sägas (dvs. inte bara till AnnBo) att man bör dock inse att det inte handlar om några "överpriser" från de flesta yrkesverksamma fotograferna för det är inget yrke som genererar några större inkomster direkt och det handlar inte heller om 5 000 kr (som exempel, det är för övrigt bara 4 000 kr när momsen är betald, sedan återstår resten av skatterna) för 1 timmes jobb - arbetstiden är betydligt (!) längre än så. Det gäller i alla fall om inte fotografen tar bokningen utan förbokningsdiskussioner eller möten, fotograferar utan att ha rekat på platsen och utan att ha gjort en fotoplanering, struntar i att prata med paret om vilka speciella önskningar de har i förväg och sedan tankar ut bilderna direkt på plats på en cd/dvd och således lämnar både bra och kassa bilder utan gallring och med bilderna i skick som de kommer direkt från kameran utan bearbetning förstås...

Den faktiska tiden man lägger ned på en "kort" entimmesfotografering är betydligt längre och om man vill kunna försörja sig på det och betala sin hyra så måste man helt enkelt ta betalt så man går runt för den tid man lägger ned. Att inte alla vill anlita en proffsfotograf och inte värderar bilder så högt är en helt annan sak och det är naturligtvis upp till var och en att bestämma (vilket kanske till slut leder till att det yrket dör ut om det inte finns efterfrågan, se BröllopsIntresserads punkt 2 ovan), men det är synd om de som anlitar en fotograf (amatör eller proffs) inte inser vilket arbete som ligger bakom alternativt nedvärderar den nedlagda tiden och kunnandet.
  • Popcorn
    Taha skrev 2009-08-17 15:51:11 följande:
    Det vi har lärt oss är att när de flesta fotografer säger att de redigerar 100st bilder så är det just "grundinställning" de pratar om.
    Det är synd att generalisera för det kan leda till missförstånd och missuppfattningar. Fotografer gör olika och det finns olika kvalitétskrav hos fotografer som inom alla yrken. Er fotograf kanske körde en och samma grundredigering på alla bilder men visst finns det dem som går igenom alla bilder en och en för att göra de justeringar som passar bäst på varje enskild bild. Detta tar självklart mycket längre tid och kostar således mer också liksom allt hantverk.
  • Red Scarlet
    Popcorn skrev 2009-08-17 16:01:06 följande:
    Det är synd att generalisera för det kan leda till missförstånd och missuppfattningar. Fotografer gör olika och det finns olika kvalitétskrav hos fotografer som inom alla yrken. Er fotograf kanske körde en och samma grundredigering på alla bilder men visst finns det dem som går igenom alla bilder en och en för att göra de justeringar som passar bäst på varje enskild bild. Detta tar självklart mycket längre tid och kostar således mer också liksom allt hantverk.
    Japp, och det gjorde vår fotograf på de 120bilder vi fick att välja bland (enskild grundredigering). Sedan gjorde hon ytterligare redigering på de 20tal bilder som vi valde, och typ pixelredigering på de bilder som vi ville ha i jätteförstoring. Hon var även tvungen att retuschera bort en massa störande saker i bakgrunden på flera av våra bilder som vi inte ville ha med (klotter) vilket tog lååång tid. Detta vid sidan om att hon haft ett 2tims möte med brudparet, varit vid vigselplatsen och rekat dagen innan, hade en fotoassistent med sig eftersom det regnade och redigerade alla bilder så att de skulle få plats i ett collagealbum + har dyr fotoutrustning. Ja visst det var mycket pengar men hon är sannerligen värd dem också.

Jag kan förstå att man tycker att det är otroligt mycket pengar att lägga på just FOTOGRAFERING från brudparets synvinkel men jag tycker att det är lite nedsättande att säga att det är sjukt att betala mer, nedvärdering av fotografens arbete.
  • AnnBo

Jag tittade på era bilder och de är jättevackra och jag förstår att ni var villiga att betala en högre peng, men jag vill poängtera igen att vi valde inte fotograf efter kostnaden vi valde efter att vi sett hans portfolio!

Jag står för att jag fortfarande tycker det är mkt pengar för en timmes arbete coh 20 bilder.

Men nog sagt om detta måste ju finnas viktigare saker att tjafsa om

Red Scarlet skrev 2009-08-17 16:22:45 följande:

Japp, och det gjorde vår fotograf på de 120bilder vi fick att välja bland (enskild grundredigering). Sedan gjorde hon ytterligare redigering på de 20tal bilder som vi valde, och typ pixelredigering på de bilder som vi ville ha i jätteförstoring. Hon var även tvungen att retuschera bort en massa störande saker i bakgrunden på flera av våra bilder som vi inte ville ha med (klotter) vilket tog lååång tid. Detta vid sidan om att hon haft ett 2tims möte med brudparet, varit vid vigselplatsen och rekat dagen innan, hade en fotoassistent med sig eftersom det regnade och redigerade alla bilder så att de skulle få plats i ett collagealbum + har dyr fotoutrustning. Ja visst det var mycket pengar men hon är sannerligen värd dem också. Jag kan förstå att man tycker att det är otroligt mycket pengar att lägga på just FOTOGRAFERING från brudparets synvinkel men jag tycker att det är lite nedsättande att säga att det är sjukt att betala mer, nedvärdering av fotografens arbete.
  • Popcorn
    AnnBo skrev 2009-08-17 17:24:29 följande:
    Jag står för att jag fortfarande tycker det är mkt pengar för en timmes arbete coh 20 bilder.
    Fast grejen är ju att det är ju inte bara en timmes arbete utan mycket mer!
  • Red Scarlet

Egentligen fick vi ju 120bilder också eftersom vi fick alla på CD-skiva och hennes utmärkta grundredigering innebar att alla bilder gick att använda

• camilla 32
    Popcorn skrev 2009-08-17 17:38:16 följande:
    Fast grejen är ju att det är ju inte bara en timmes arbete utan mycket mer!
    precis redigeringen kan ta många dagar..beroende på hur många kort man ska redigera.
  • signaoturen

Red Scarlet skrev 2009-08-17 16:22:45 följande:

Hon var även tvungen att retuschera bort en massa störande saker i bakgrunden på flera av våra bilder som vi inte ville ha med (klotter) vilket tog lååång tid.
    Varför tänkte hon inte på det vid fotograferingen
  • kpt

Vad tycker du hon skulle ha gjort då?

Svar på tråden 5000 kr för 1 timmes fotografering-rimligt?