• elin84s

Blir man fortfarande överlämnad???

Är det så att brudens far lämnar över bruden eller går man in tillsammans nu för tiden?? Nollkoll!!

• Svar på tråden Blir man fortfarande överlämnad???
  • CeKe

¨´Spännande diskussion att följa, måste jag säga =)

Jag tycker att det är en finfin idé att gå in själv och nu har du givit mig inspiration också! Min kille sa i natt att "du, jag vill stå framme vid altaret när du kommer in" och detta satte igång funderingar hos mig.... För jag vill nog inte bli överlämnad. Tack för en fin idé!

• Hoffsennanen Tottoplex

Anser inte att det är fel att diskutera och kritisera, det är så mn kommer fram till bra saker. men samtidigt, det är väldigt vanligt med brudöver. och vore det nu så hemskt så skulle de väl ändra på det? och nej, tror inte alla präster gör det för att de är mesiga. de kanske tycker som de som vill gå in på det sättet att det bara är fint men sen finns det de troende som bara vill att det ska vara som på stenåldern när kyrkan var en sak man var tvingad att vara med i. men gissa vad, världen förändras och så måste också kyrkan göra. Den måste också moderniseras som allt annat.

passionsblomman skrev 2009-07-31 16:32:24 följande:
    Exakt vad menar du med det? Spåra ur???Om du tror att det finns en yrkesgrupp som sitter med alla trumf på hand angående rätt och fel och därmed skulle vara immuna mot kritik, då är du riktigt läskigt ute och far. Jag är uppvuxen som aktiv i kyrkan, på flera håll och i flera samfund. En sak är fullständigt klar och det är att diskussioner och att man har en miljö där man kan kritisera och ifrågasätta är HELT nödvändig för att jag inte ska utfärda sektvarning på samfundet i fråga.Det finns såklart präster som inte sköter sitt jobb på ett bra sätt precis som det finns florister, poliser och lärare osv osv.När präster mesar ur för att de inte vill göra sig obekväma, tycker jag inte det är bra.Anledningen till att det i"bara" finns rekommendationer-som man då följdakligen kan bryta mot utan avsked, jämfört med andra bestämmelser-är vad jag förstår att det ännu inte varit en fråga stor nog eller av den typen att den tas upp i kyrkomötena som beslutar om tex homovigslar och sådant som är på tapeten nu.Men direktiven är solklara.Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-07-31 09:32:16 följande:
  • Hemlig2009

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-08-01 13:37:07 följande:
    Anser inte att det är fel att diskutera och kritisera, det är så mn kommer fram till bra saker. men samtidigt, det är väldigt vanligt med brudöver. och vore det nu så hemskt så skulle de väl ändra på det? och nej, tror inte alla präster gör det för att de är mesiga. de kanske tycker som de som vill gå in på det sättet att det bara är fint men sen finns det de troende som bara vill att det ska vara som på stenåldern när kyrkan var en sak man var tvingad att vara med i. men gissa vad, världen förändras och så måste också kyrkan göra. Den måste också moderniseras som allt annat.

Fast denna sed är väl knappast att modernisera, det är ju verkligen att gå åt andra hållet! Nu tappade du dina argumnet lite måste jag säga.

• Hoffsennanen Tottoplex

de måste väl ändra sig efter hur vi människor förändrar oss osv. bruöverläm. växer och kanske därför kyrkan även har det alt oftare.

Hemlig2009 skrev 2009-08-01 13:40:33 följande:
      Fast denna sed är väl knappast att modernisera, det är ju verkligen att gå åt andra hållet! Nu tappade du dina argumnet lite måste jag säga.
  • Aleta

De måste inte förändra sig om det inte är till något de anser är bra!
    Bara för att folk börjar bete sig på ett visst sätt så måste väl inte alla runt omkring acceptera det och göra likadant?
    Rån ökar t ex bland ungdomar, ska jag också gå ut och börja råna andra bara för det?
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-08-01 13:50:59 följande:

de måste väl ändra sig efter hur vi människor förändrar oss osv. bruöverläm. växer och kanske därför kyrkan även har det alt oftare.
  • Hoffsennanen Tottoplex

var kanske inte riktigt så jag menade. de behöver inte göra det för att folk gör det. verkar ju som att vissa präster är med på detta. och då är det väl trevligt för dem som vill ha brudöv. sen kommer inte alla präster vara eniga. de blir människor aldrig i något. det har vi väl ändå lärt oss?
    men kyrkan kan behöva se med lite större ögon då världen förändras och nya generationer kommer och vi änker inte som de gamla gjorde för flera år sedan.

Aleta skrev 2009-08-01 13:54:32 följande:
    De måste inte förändra sig om det inte är till något de anser är bra!Bara för att folk börjar bete sig på ett visst sätt så måste väl inte alla runt omkring acceptera det och göra likadant?Rån ökar t ex bland ungdomar, ska jag också gå ut och börja råna andra bara för det?Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-08-01 13:50:59 följande:
  • Aleta

Fast det är ju det ni gör, de gamla i andra länder i alla fall...
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-08-01 14:10:52 följande:

men kyrkan kan behöva se med lite större ögon då världen förändras och nya generationer kommer och vi tänker inte som de gamla gjorde för flera år sedan.
  • passionsblomman

Det är inte alls "väldigt vanligt" med brudöverlämning och jag hoppas bla med min medverkan i diskussionerna här på bt att det aldrig blir det heller.

Kyrkan GJORDE en väldigt tydlig markering för hundratals år sedan som verkligen talar sitt tydliga språk och det vore för sorglig om vi skulle ta sådana stora steg bakåt att vi på gudstjänst tid i våra kyrkor börjar lämna över vuxna kvinnor från man till man som om de vore några andra mähän.

Jag har aldrig träffat någon som tycker det vore bra om man skulle vara tvungen att gå till kyrkan med påbud från någon annan. Och börjar man tumma på sina värderingar för att "dra folk" så tror jag man hoppar i galen tunna.
    Förändringarna som sker inom kyrkan hänger vad jag kan se ganska tätt ihop med hur förändringarna sker i hela vårt samhälle.

Det är ju som ett exempel så att homosexuellas ställning i samhället i stort sannerligen inte har varit bättre utanför kyrkan än inom. Lagen har inte tillåtit dem att gifta sig förrän nu och jag vill gärna tro att de inom kyrkan som är positiva till könsneutrala äktenskap har varit med och påverkat våra politiker att fatta de nya positiva beslut vi har fått nyligen.

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-08-01 13:37:07 följande:

• MilosMamma

Vanligaste är väl att man går in tillsammans nu för tiden

fast jag ska gå in med min pappa.

• grönklänningmedsvartspets

Jag tycker att det där med att bli överlämnad verkligen är amerikanskt? jag har aldrig varit på ett svenskt bröllop då bruden blivit överlämnad av pappan. Men visst i dagens läge blir det väl mycket som på film eftersom vi inspireras så mycket av hollywood. Men faktiskt är det inte överdrivet i filmer ändå, jag har varit på ett riktigt amerikanskt bröllop och då var det pappan som gick med dottern i gången och lämnade över framme vid altaret.

Senare under ceremonin så frågar prästen eller annan vigselförrättare(för detta är inte enbart en kyrklig grej utan görs även på borgeliga bröllop) "who gives this bride away?" På det bröllopet jag var på(sambons bror) så sa pappan lite försynt att "her mother and I do" ananrs hade han väl fått brödkaveln i nyllet men vanligvis är det ju bara att pappan säger "I do" :)

vi ska ju gifta oss i USA nästa sommar men min far får allt snällt sitta på sin stol hela tiden o va tyst.. antar att det är det där med den svenska jämlika uppfostran som gör att det känns nästan förnedrande tycker jag att bli "bortgift". Men att brudgummen redan står där framme men att jag kommer in själv skulle jag kunna tänka mig helt klart.. ego men ändå^^

Svar på tråden Blir man fortfarande överlämnad???