Blir man fortfarande överlämnad???
Är det så att brudens far lämnar över bruden eller går man in tillsammans nu för tiden?? Nollkoll!!
Är det så att brudens far lämnar över bruden eller går man in tillsammans nu för tiden?? Nollkoll!!
Bra skrivet! Instämmer helt!
Egentligen får Svenska Kyrkan skylla sig själva för att det här kommer upp gång på gång på gång. Hur svårt kan det vara för dem att bara säga att i vår kyrka lämnas inte brudar över och allt Hollwoodtrams kan ni behålla för er själva? Hade SK haft klara riktilinjer och inte ett regelverk som får svenskt skolväsende att utbrsta "så där flummiga är vi med!" så hade man sluppit allt trams.
pengar är den nya religionen. utan medlemmar, inga intäkter, ingen kyrka...därför lite godtyckliga regler antar jag..
Håller med! Hur svårt är det att ha enkla och tydliga riktlinjer?
Så kommer vi att göra.
Min sambo kommer att stå framme vid altaret och vänta på mig med sin marsalk och sen kommer jag att komma in med mina tärnor.
Min sambo kommer att möta mig vid det första trappsteget fram till altaret och så tar vi dom sista stegen tillsammans ![]()
true!
vill tillägga att jag inte är troende o därmed inte heller medlem.
borgligt vigd, ej döpt, ej konfirmerad.
Låter jättevackert! Att gå in själv hade jag inte ens tänkt på, är detta vanligt? Jag tycker att det låter som en toppenidé!
Jag vet inte hur vanligt det är at man går in så
När vi pratade med vår präst och undrade om det var ok med henne att vi gjorde så sa hon bara med ett stort leende att det gick jätte bra och att hon tyckte att det var fint att göra så.
Tanken var från början att jag skulle gå in med min pappa men av olika anledningar blir det inte så( FÖr vår präst hade det varit helt ok så det är inte anledningen) och då bestämde jag och min sambo att vi ville gå in så här i stället.
Hur ni än väljer att göra så kommer er dag att bli fantastisk!
Exakt vad menar du med det? Spåra ur???
Om du tror att det finns en yrkesgrupp som sitter med alla trumf på hand angående rätt och fel och därmed skulle vara immuna mot kritik, då är du riktigt läskigt ute och far.
Jag är uppvuxen som aktiv i kyrkan, på flera håll och i flera samfund. En sak är fullständigt klar och det är att diskussioner och att man har en miljö där man kan kritisera och ifrågasätta är HELT nödvändig för att jag inte ska utfärda sektvarning på samfundet i fråga.
Det finns såklart präster som inte sköter sitt jobb på ett bra sätt precis som det finns florister, poliser och lärare osv osv.
När präster mesar ur för att de inte vill göra sig obekväma, tycker jag inte det är bra.
Anledningen till att det i"bara" finns rekommendationer-som man då följdakligen kan bryta mot utan avsked, jämfört med andra bestämmelser-är vad jag förstår att det ännu inte varit en fråga stor nog eller av den typen att den tas upp i kyrkomötena som beslutar om tex homovigslar och sådant som är på tapeten nu.
Men direktiven är solklara.
Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-07-31 09:32:16 följande: