Blir man fortfarande överlämnad???
Är det så att brudens far lämnar över bruden eller går man in tillsammans nu för tiden?? Nollkoll!!
Är det så att brudens far lämnar över bruden eller går man in tillsammans nu för tiden?? Nollkoll!!
Vad snabb du själv är att dra slutsatsen att allas uttalanden på något vis skulle vara kopplade till just dig och dina val.
det här är inte direkt en ny diskussion på bt. Tvärtom.
Och vad gäller att göra som man vill, så tycker ajag definitivt att väljer du -utifrån hur du vill, att gå till Svenska kyrkan och gifta dig, så ähar du därmed sagt att du vill ha en Svenskkyrklig vigsel. Att då peta i och ändra på det samfundets vigselritual blir i mina ögon mycket konstigt och snuddar vid det respektlösa.
Typ av vigsel väljer du som du vill. Väl i kyrkan är det inte "som jag vill på min dag" utan då är du en del av en gudstjänst, öppen för alla och då är det som kyrkan vill och gör du får lov att göra.
Det som retar mig i det här sammanhanget är att jag tror mycket få skulle ha den typen av krav i en moské eller synagoga, men Svenska kyrkan verkar många betrakta som ngt slags folkets hus man bestämmer över lite som man vill.
loooove ditt inlägg
folk är väldigt "upp med fingret och peka på allt som är "fel"" här..
Haha, ledsen att jag blev lite carried away ;)
Jag har säkerligen inte varit på bt lika länge som den här diskussionen, men skulle gärna vilja ha rätt att diskutera ändå..
Det låter på dig som om jag ber om något omöjligt och skamligt.. Detta är något som många präster tycker är helt okej och "godkänner". Då kan det väl inte vara "tvärtemot samfundets vigselritual"? Du tycker att det är respektlöst, men vem är du att döma det om prästen tycker att det är okej?
Faktum är att det FINNS en vigselordning och det FINNS rekommendationer från högsta ort hur prästerna ska hantera saken -alltså inte tillåta överlämning.
Döma behöver jag inte, men som medlem i Sveska kyrkan så har jag förväntningar på "mina" präster, och en av dem är att de ska kunna stå för det som kyrkan står för.
i det här fallet är det att man och kvinna TILLSAMMANS träder in i kyrkan för att symboliken här är att man går jämsides in i detta och av fri vilja.
Jag tycker det är oerhört vackert och är stolt över att Svenska kyrkan varit ett föredöme där globalt sett och jag vill se den symbolikan vara kvar och inte bytas mot någon annan modell med klart sunkig bakgrund.
Jag tycker inte du borde be om att få ändra på något alls i ritualet. Det är samma sak när folk tycker "prällen kan skippa Gudsnacket" eller inte vill ha de obligatoriska psalmerna.
Att det sedan finns präter som struntar i både det ena och andra, det visar bara att det finns människor som inte är så proffesionella i alla yrken.
haha...det här börjar spåra ur. de kan nog sitt yrke tillräckligt och har nog tillräckligt med vetenskap om vad som är rätt oc fel annars skulle de nog inte få vara präster
åke green fick bli präst...
HAHA!!!sort undantag. men brudöverlämning är såpass stort att det borde ju hända något om det nu skulle vara så väldans fel
Förhoppningsvis är det på gång.