• elin84s

Blir man fortfarande överlämnad???

Är det så att brudens far lämnar över bruden eller går man in tillsammans nu för tiden?? Nollkoll!!

• Svar på tråden Blir man fortfarande överlämnad???
  • passionsblomman

Vad snabb du själv är att dra slutsatsen att allas uttalanden på något vis skulle vara kopplade till just dig och dina val.

det här är inte direkt en ny diskussion på bt. Tvärtom.

Och vad gäller att göra som man vill, så tycker ajag definitivt att väljer du -utifrån hur du vill, att gå till Svenska kyrkan och gifta dig, så ähar du därmed sagt att du vill ha en Svenskkyrklig vigsel. Att då peta i och ändra på det samfundets vigselritual blir i mina ögon mycket konstigt och snuddar vid det respektlösa.

Typ av vigsel väljer du som du vill. Väl i kyrkan är det inte "som jag vill på min dag" utan då är du en del av en gudstjänst, öppen för alla och då är det som kyrkan vill och gör du får lov att göra.

Det som retar mig i det här sammanhanget är att jag tror mycket få skulle ha den typen av krav i en moské eller synagoga, men Svenska kyrkan verkar många betrakta som ngt slags folkets hus man bestämmer över lite som man vill.

Maalina skrev 2009-07-29 22:36:45 följande:
    Jag har aldrig sagt att jag tror att det är en svensk tradition. Jag har heller aldrig sagt att jag ska bli överlämnad av min pappa.Vad snabba många är att dra fördomsfulla slutsatser.Jag anser att jag ska få göra som jag tycker på min bröllopsdag och detta gör mig inte till en antifeministisk amerikan. Naturligtvis ska en präst inte tvingas till någonting, men då vill jag ha rätten att kunna vända mig till någon annan..
  • allehanda
    Tess80 skrev 2009-07-30 22:05:57 följande:
    Jag gifte mig i kyrkan och blev överlämnad av både min pappa och av min styvfar! Det var så otroligt fint, och vi hade en helt fantastisk dag som vi kommer att minnas för livet! Och jag lovar, jag är lagligt gift ändå!Så till dom som önskar att ha brudöverlämning i kyrkan, tala med eran präst först, för det är han/hon som har det sista ordet när ni gifter er i kyrkan. För oavsett vad ni än väljer/bestämmer er för (tillsammans med eran präst), så kommer eran dag att bli en dag som ni kommer att minnas föralltid! Helt underbar!
    Jag är ledsen men det finns så mycket här som är fel. Det är INTE vigselprästen som bestämmer, det är kyrkoherden i församlingen som bestämmer vad hans/hennes anställda skall följa för policy och över kyrkoherden bestämmer kontraktsprosten och de i sin tur följer regler uppsatta av stiftets biskop.
    Det är just såna här uttalande som gör att allt blir förvirrat, alla tror att de vet sanningen men sanningen är att man tror sig veta.
  • Tess80
    allehanda skrev 2009-07-30 22:32:33 följande:
    Jag är ledsen men det finns så mycket här som är fel. Det är INTE vigselprästen som bestämmer, det är kyrkoherden i församlingen som bestämmer vad hans/hennes anställda skall följa för policy och över kyrkoherden bestämmer kontraktsprosten och de i sin tur följer regler uppsatta av stiftets biskop.Det är just såna här uttalande som gör att allt blir förvirrat, alla tror att de vet sanningen men sanningen är att man tror sig veta.
    Jo absolut! MEN det är till våran präst som vi frågade om brudöverlämning, och fick därav ett svar av denne
  • Hoffsennanen Tottoplex

loooove ditt inlägg
    folk är väldigt "upp med fingret och peka på allt som är "fel"" här..

Maalina skrev 2009-07-29 22:36:45 följande:
    Jag har aldrig sagt att jag tror att det är en svensk tradition. Jag har heller aldrig sagt att jag ska bli överlämnad av min pappa.Vad snabba många är att dra fördomsfulla slutsatser.Jag anser att jag ska få göra som jag tycker på min bröllopsdag och detta gör mig inte till en antifeministisk amerikan. Naturligtvis ska en präst inte tvingas till någonting, men då vill jag ha rätten att kunna vända mig till någon annan..
  • Maalina

Haha, ledsen att jag blev lite carried away ;)

Jag har säkerligen inte varit på bt lika länge som den här diskussionen, men skulle gärna vilja ha rätt att diskutera ändå..

Det låter på dig som om jag ber om något omöjligt och skamligt.. Detta är något som många präster tycker är helt okej och "godkänner". Då kan det väl inte vara "tvärtemot samfundets vigselritual"? Du tycker att det är respektlöst, men vem är du att döma det om prästen tycker att det är okej?

passionsblomman skrev 2009-07-30 22:28:39 följande:
    Vad snabb du själv är att dra slutsatsen att allas uttalanden på något vis skulle vara kopplade till just dig och dina val.det här är inte direkt en ny diskussion på bt. Tvärtom.Och vad gäller att göra som man vill, så tycker ajag definitivt att väljer du -utifrån hur du vill, att gå till Svenska kyrkan och gifta dig, så ähar du därmed sagt att du vill ha en Svenskkyrklig vigsel. Att då peta i och ändra på det samfundets vigselritual blir i mina ögon mycket konstigt och snuddar vid det respektlösa.Typ av vigsel väljer du som du vill. Väl i kyrkan är det inte "som jag vill på min dag" utan då är du en del av en gudstjänst, öppen för alla och då är det som kyrkan vill och gör du får lov att göra.Det som retar mig i det här sammanhanget är att jag tror mycket få skulle ha den typen av krav i en moské eller synagoga, men Svenska kyrkan verkar många betrakta som ngt slags folkets hus man bestämmer över lite som man vill.
  • passionsblomman

Faktum är att det FINNS en vigselordning och det FINNS rekommendationer från högsta ort hur prästerna ska hantera saken -alltså inte tillåta överlämning.

Döma behöver jag inte, men som medlem i Sveska kyrkan så har jag förväntningar på "mina" präster, och en av dem är att de ska kunna stå för det som kyrkan står för.
    i det här fallet är det att man och kvinna TILLSAMMANS träder in i kyrkan för att symboliken här är att man går jämsides in i detta och av fri vilja.

Jag tycker det är oerhört vackert och är stolt över att Svenska kyrkan varit ett föredöme där globalt sett och jag vill se den symbolikan vara kvar och inte bytas mot någon annan modell med klart sunkig bakgrund.

Jag tycker inte du borde be om att få ändra på något alls i ritualet. Det är samma sak när folk tycker "prällen kan skippa Gudsnacket" eller inte vill ha de obligatoriska psalmerna.

Att det sedan finns präter som struntar i både det ena och andra, det visar bara att det finns människor som inte är så proffesionella i alla yrken.

Maalina skrev 2009-07-31 02:25:19 följande:
    Haha, ledsen att jag blev lite carried away ;)Jag har säkerligen inte varit på bt lika länge som den här diskussionen, men skulle gärna vilja ha rätt att diskutera ändå..Det låter på dig som om jag ber om något omöjligt och skamligt.. Detta är något som många präster tycker är helt okej och "godkänner". Då kan det väl inte vara "tvärtemot samfundets vigselritual"? Du tycker att det är respektlöst, men vem är du att döma det om prästen tycker att det är okej?
  • Hoffsennanen Tottoplex

haha...det här börjar spåra ur. de kan nog sitt yrke tillräckligt och har nog tillräckligt med vetenskap om vad som är rätt oc fel annars skulle de nog inte få vara präster

passionsblomman skrev 2009-07-31 07:28:35 följande:
    Faktum är att det FINNS en vigselordning och det FINNS rekommendationer från högsta ort hur prästerna ska hantera saken -alltså inte tillåta överlämning.Döma behöver jag inte, men som medlem i Sveska kyrkan så har jag förväntningar på "mina" präster, och en av dem är att de ska kunna stå för det som kyrkan står för. i det här fallet är det att man och kvinna TILLSAMMANS träder in i kyrkan för att symboliken här är att man går jämsides in i detta och av fri vilja.Jag tycker det är oerhört vackert och är stolt över att Svenska kyrkan varit ett föredöme där globalt sett och jag vill se den symbolikan vara kvar och inte bytas mot någon annan modell med klart sunkig bakgrund.Jag tycker inte du borde be om att få ändra på något alls i ritualet. Det är samma sak när folk tycker "prällen kan skippa Gudsnacket" eller inte vill ha de obligatoriska psalmerna.Att det sedan finns präter som struntar i både det ena och andra, det visar bara att det finns människor som inte är så proffesionella i alla yrken.
  • tossesnurr

åke green fick bli präst...

• Hoffsennanen Tottoplex

HAHA!!!sort undantag. men brudöverlämning är såpass stort att det borde ju hända något om det nu skulle vara så väldans fel

tossesnurr skrev 2009-07-31 09:46:48 följande:
    åke green fick bli präst...
  • Hemlig2009

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-07-31 09:48:52 följande:
    HAHA!!!sort undantag. men brudöverlämning är såpass stort att det borde ju hända något om det nu skulle vara så väldans fel

Förhoppningsvis är det på gång.

Svar på tråden Blir man fortfarande överlämnad???