• elin84s

Blir man fortfarande överlämnad???

Är det så att brudens far lämnar över bruden eller går man in tillsammans nu för tiden?? Nollkoll!!

• Svar på tråden Blir man fortfarande överlämnad???
  • brudjuli2010

Vill bara poängtera att Åke Green inte är präst i Svenska kyrkan utan är Pingstpastor. Detta är en mycket viktig skillnad.

• Hoffsennanen Tottoplex

oja!det är det verkligen
    och bara ett tips till er alla..kom inte och döm pingstkyrkn och frireligösa kyrkor nu...då blir jag arg och bitter.

brudjuli2010 skrev 2009-07-31 10:17:52 följande:
    Vill bara poängtera att Åke Green inte är präst i Svenska kyrkan utan är Pingstpastor. Detta är en mycket viktig skillnad.
  • Hoffsennanen Tottoplex

så länge jag hinner gifta mig före så...

Hemlig2009 skrev 2009-07-31 10:10:28 följande:
      Förhoppningsvis är det på gång.
  • tossesnurr

ok. det är sant. misstag av mig.
    men ändå..
    det finns tveksamma personer i alla yrken -det var dit jag ville komma.

brudjuli2010 skrev 2009-07-31 10:17:52 följande:
  • Aleta

Det finns nog mer än en präst som inte orkar bråka med brudparet heller.
    Prästen här informerar om att han tycker att det är kvinnoförnedrande inte hör hemma i vigselakten och avråder, men om de bråkar så tror jag inte att han totalvägrar.

Jag håller med Passionsblomma om att det har med respekt för medlemmarna i Svenska kyrkan att göra. Om man nu bara kommer invalsande när man gifter sig och i vanliga fall inte sätter sin fot där, varför ska man då sätta igång med att ändra på saker också?
    Bättre då att vända sig till ett samfund med samma kvinnosyn som den brudöverlämningen representerar eller välja borgerligt där man kan göra precis hur man vill.

• Mysmonstret

Har en liten fundering...

Vad säger ni om att mannen står framme i kyrkan och bruden sen går in själv, med tärnor och näbbar..
    Såg det i nån film för ett tag sen och det är ju nått mitt i mellan överlämning och att gå tillsammans...

Är det nått som överhuvudtaget genomförs i sverige eller är det ytterligare en amerikansk filmvariant??

• Hoffsennanen Tottoplex

Vackert tycker jag

Mysmonstret skrev 2009-07-31 10:43:32 följande:
    Har en liten fundering... Vad säger ni om att mannen står framme i kyrkan och bruden sen går in själv, med tärnor och näbbar.. Såg det i nån film för ett tag sen och det är ju nått mitt i mellan överlämning och att gå tillsammans... Är det nått som överhuvudtaget genomförs i sverige eller är det ytterligare en amerikansk filmvariant??
  • brudjuli2010

Det finns absolut tveksamma människor i alla yrkeskategorier, även inom prästyrket. Jag är blivande präst inom svenska kyrkan och jag vet att det är många präster som inte är så positiva till brudöverlämnandet men säger ja för att inte skapa dålig stämning. Svenska kyrkan är idag livrädda för att tappa medlemmar och man anpassar sig därför väldigt mycket till enskilda människors önskningar. Detta kan vissa tycka är bra och andra dåligt.

• Aleta

Det är en filmvariant som sätter bruden helt i fokus.

Personligen så tycker jag att just att gå tillsammans är det vackraste och mest romantiska av alla alternativ.

Har en liten fundering... Vad säger ni om att mannen står framme i kyrkan och bruden sen går in själv, med tärnor och näbbar.. Såg det i nån film för ett tag sen och det är ju nått mitt i mellan överlämning och att gå tillsammans... Är det nått som överhuvudtaget genomförs i sverige eller är det ytterligare en amerikansk filmvariant??
  • tossesnurr

Ja! Att gå in själv o ge sin hand till sin blivande, som en stark självsäker kvinna som bestämmer själv o vet vad hon vill Det är väl fint!
    Då slipper dina gäster sitta o vrida på sig i bänkarna av obehag -för brudöverlämning kan för mig aldrig bli "gulligt" hur fin pappa man än har o hur oskyldiga ens intentioner än är.
    Det är en rutten sed baserad på kvinnoförtryck.
    O jag kräks lite i munnen när jag tänker på symboliken o hur detta är verklighet för så många kvinnor i värlen.

Svar på tråden Blir man fortfarande överlämnad???