Blir man fortfarande överlämnad???
Är det så att brudens far lämnar över bruden eller går man in tillsammans nu för tiden?? Nollkoll!!
Är det så att brudens far lämnar över bruden eller går man in tillsammans nu för tiden?? Nollkoll!!
Präster pratar med varandra om personer som har annorlunda önskemål och det är lite känsligt för en del att ta en vigsel som någon annan sagt nej till. Ingen kan neka dig att bli gift men det finns ingen präst som kan tvingas att utföra sitt arbete mot sina värderingar(och sin tro).
En av "mina" präster sa i dag att hon ryser i sitt feministiska hjärta var gång någon proppsar på att brudöverlämning är en svensk sed.
Fascinerande ändå att så många tror att det är "standard" att bli överlämnad av sin pappa vid en vigsel. Vi har som passiosblomman skrev haft samma vigselordning i över 700 år, dvs de blivande makarna går tillsammans in i kyrkan eftersom de gifter sig av fri vilja och detta ska också symboliseras.
För många amerikasnka bröllopsfilmer kanske?
Poängen med en vigsel är att man gör inte som man själv vill utan man gör som vigselordningen säger, annars blir man nämligen inte lagligt gift. Detta rättar prästerna sig efter, det är liksom det de har lovat inför Gud att de skall göra.
Naturligtvis menar jag inte "göra som jag vill" i meningen dricka öl och strippa i kyrkan... Eftersom folk jag känner har blivit överlämnade i kyrkan så är det ju inte helt orealistiskt...
Det var inte heller dig jag syftade på, utan det var TS fråga.
Jag gifte mig i kyrkan och blev överlämnad av både min pappa och av min styvfar! Det var så otroligt fint, och vi hade en helt fantastisk dag som vi kommer att minnas för livet! Och jag lovar, jag är lagligt gift ändå!
Så till dom som önskar att ha brudöverlämning i kyrkan, tala med eran präst först, för det är han/hon som har det sista ordet när ni gifter er i kyrkan.
För oavsett vad ni än väljer/bestämmer er för (tillsammans med eran präst), så kommer eran dag att bli en dag som ni kommer att minnas föralltid! Helt underbar!
jag skulle aldrig vilja bli överlämnad -inte så länga jag kan försvara mig!
Hejsan!! Jag startade en liknande tråd för några dagar sedan. Kolla gärna in den för att få lite åsikter... :) Många åsikter...
Minns inte exakt va överskrifen var, men tror det står: Vem ska jag gå in i kyrkan med.
/E