• elin84s

Blir man fortfarande överlämnad???

Är det så att brudens far lämnar över bruden eller går man in tillsammans nu för tiden?? Nollkoll!!

• Svar på tråden Blir man fortfarande överlämnad???
  • passionsblomman

I Sverige så har det åtminstone sedan 1300-talet inte varit fråga om överlämning. Tack och lov är den Svenskyrkliga ritualen att man och kvinna går in tillsammans.

• Princessoneday

så tänker jag inte ha det

Jag vill bli bortlämnad!!!

• passionsblomman

Då får du vara beredd på att kanske gifta dig borgerligt,(om du nu hade tänkt dig kyrklig vigsel vill säga) eftersom det är fullt möjligt att prästen nekar dig att bli bortlämnad.

Princessoneday skrev 2009-07-29 21:21:43 följande:
    så tänker jag inte ha det Jag vill bli bortlämnad!!!
  • elin84s
    passionsblomman skrev 2009-07-29 21:24:11 följande:
    Då får du vara beredd på att kanske gifta dig borgerligt,(om du nu hade tänkt dig kyrklig vigsel vill säga) eftersom det är fullt möjligt att prästen nekar dig att bli bortlämnad.
    Jag ska gifta mig borgerligt, är inte med i svenska kyrkan...
  • passionsblomman

Jaså, ja då går ni ju in precis som ni själva bestämmer.
    (fast det var Princessoneday jag vände mig till med det där med kyrkan)

elin84s skrev 2009-07-29 21:31:54 följande:
    Jag ska gifta mig borgerligt, är inte med i svenska kyrkan...
  • Maalina

Jag ska också bli bortlämnad. Jag har varit på två bröllop (ett i år och ett förra året) i kyrkan där detta inte var några problem..

• När2blir1

Jag ska med bli bortlämnad, fast av min mormor. Min far är död och jag ville bli bortlämnad av henne. Prästen var inte van vid det men sa att det var helt ok.

• allehanda
    Maalina skrev 2009-07-29 22:15:05 följande:
    Jag ska också bli bortlämnad. Jag har varit på två bröllop (ett i år och ett förra året) i kyrkan där detta inte var några problem..
    Beror på vad biskopen i ditt stift har lagt för rekommendationer OCH om prästen går med på det( och prästerna kan neka att viga brudpar som inte vill göra som vigselordningen säger).
  • Maalina

Men då borde man väl kunna gifta sig någon annanstans? I en annan kyrka?

allehanda skrev 2009-07-29 22:21:01 följande:
    Beror på vad biskopen i ditt stift har lagt för rekommendationer OCH om prästen går med på det( och prästerna kan neka att viga brudpar som inte vill göra som vigselordningen säger).
  • Hemlig2009

Maalina skrev 2009-07-29 22:22:17 följande:
    Men då borde man väl kunna gifta sig någon annanstans? I en annan kyrka?

Ja, eller respekterar man kyrkans åsikt om detta?

Svar på tråden Blir man fortfarande överlämnad???