• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • BrudSommar2006

Åh, måste genast hem och väga Elsa och Oskar! 3,7 kg - Rasmus vägde 2,5 kg som vuxen, undrar varför han var så liten.

• nennesjuttioåtta

BS
    jag tror hennes hängbuk väger 2,5 kg bara den, för hon är väldigt nätt och smidig annars.

• BrudSommar2006

Haha, så stor kan väl inte hängbuken vara, så mycket som hon sladdar runt!!! Elsa har långa ben men väldigt kattungelikt ansikte och liten i övrigt. Oskar däremot ser vuxen ut nu och börjar verkligen lägga på sig över ryggen, stora tassar har han också. Det är omöjligt att se att det bara är en månad som skiljer dem åt i ålder, det ser mer ut som ett år!

• Tinga

Nenne - kul att se dig! Spännande med sprutstart. (Kanske onödigt spännande, om jag förstått dina känslor rätt. ) Håller tummarna!

Cicci - vilken söt historia om damen och din dotter.

Liten - grattis till fina KUB-siffror! Vilka segisar vd:n och personalaren verkar vara, som aldrig kan komma loss och bestämma sig. Tror du att din graviditet utgör en stor risk för att bli petad från jobbet du vill ha? Det är ju diskriminering om det är enda skälet till att någon annan får jobbet.

PB - kul med den lyckade budgivningen!

Snaily - mer kladdkaka åt folket! Fast själv ska jag på bokcirkel ikväll, och då blir det alltid god fika, så jag får försöka bärga mig tills dess.

Idag har vi varit på utvecklingskontroll på neo och vi har två helt normala 1-åringar här hemma. Vi trodde inget annat, men det är ändå skönt att få det bekräftat. Möjligtvis ligger Puff liiiite före Piff, men det är marginellt. Vad gäller ätande ligger de förstås efter, men Puff kan iallafall äta mat med lite grövre konsistens nu (typ Sempers 6-månadersburkar) och Piff åt faktiskt några skedar lös gröt imorse. Piff har inte ätit något alls med sked de senaste fem månaderna (bortsett från ett par skedspetsar glass), så det är ett stort framsteg. Hoppas bara att det håller i sig.

För övrigt har Piff ätit hyfsat de senaste dagarna, efter en liten svacka dessförinnan. Vi fick sonda litegrann igår, men inga större mängder. Dessutom kräker han mycket mindre nu, vilket vi tror beror på att han nu får Losec igen. (Doktorn provade ett annat läkemedel, som egentligen ska ha samma effekt, men vi tycker att Losec funkar bättre. Skönt med en doktor som lyssnar på föräldrarna och byter medicin när man ber om det.)

• Ore

Snaily: 3 bitar kladdkaka låter som en trevlig lunch Är dock inte avundsjuk, för thaimaten jag åt var jättegod...

Nenne: Solsken? Här regnar det. Men du lyser ju upp tillvaron förstås, så det kan nog räknas som solsken.

Äh, vad ljuger jag om. Nu skiner ju solen? Är det du som skickat hit den?

Sprutdags *ryser eftersom jag avskyr stick*. Håller tummarna stenhårt...!

Nä, åter till arbetet. Nu är lunchen slut...

• BrudSommar2006

Hej Tinga, vad roligt, vad ingår i ettårskontrollen nu igen? Kan de tänka sig att suga på glasspinne, typ Piggelin? Är ju hårt att stoppa i munnen men smälter ju så att det inte blir några bitar att svälja. Kanske ett sätt att öva? Inte för att man ska vänja dem vid glass i tid och otid men ni behöver väl i alla fall inte vara rädda för att de ska bli överviktiga någon gång snart så jag tänkte bara i fall att det kan fungera?

• BrudSommar2006

Tinga igen, glömde förresten, hur har det gått med att komma i ordning i huset? Har killarna fått varsitt rum nu eller vill de helst vara tillsammans?

• Tinga

BS - detta är en särskild kontroll som psykologen på neo gör, och hon tittar då bl a på grov- och finmotorik, språklig utveckling och kommunikation. T ex fick de bläddra i böcker, stoppa klossar i en burk, försöka ta ut en plastkanin ur en plexiglaslåda som bara var öppen på en sida, sätta lock på en burk, gå, klappa händer på uppmaning och liknande.

Glass får Piff & Puff smaka när vi själva äter och det brukar gå bra, fast bara några skedar/slickar. Intresset falnar snabbt. Annars är glass ett bra tips när det gäller matträning och de flesta barn tycker ju dessutom att det är gott.

Husprojektet framskrider i sakta mak. Eftersom det är en bärande vägg vi ska riva måste först en konstruktör räkna på och rita hur det ska se ut, sen ska en kvalitetskontrollant godkänna det och slutligen ska man göra en bygganmälan till kommunen, som säger ja eller nej. Förhoppningsvis kan byggnämnden ta beslut på tisdag i nästa vecka och sen blir det nog helgen därefter som balken kommer på plats. Parallellt har vi börjat så smått med förberedelser för tapetsering och målning, bl a målat taklisterna och så. Sen ska vi ju byta golv också, så det ska vi beställa endera dagen. Ska ha ekplank med lite vitt pigment i lacken, så att golvet inte gulnar så mycket, så det är beställningsvara.

• BrudSommar2006

Tinga, aha, det var en massa saker det, själv minns jag inte alls vad som hände på ettårskontrollen.

Annars väntar jag på den stora skrällen hemma för Iris har inte haft ett ordentligt utbrott sedan innan helgen!

• Tinga

BS igen - Piff & Puff fortsätter att dela rum, tills de själva säger ifrån att de inte vill längre. Här finns ett extra sovrum, så den dagen de inte vill dela längre är det inga problem. Än så länge leker de ju på samma sätt, men om en senare kanske mer blir en bokläsare och den andre leker vilka lekar på golvet kan det ju kännas mer rätt att de har varsitt rum.

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor