• JustMeAndMyLove

Ekonomi - hur tusan ska man veta??

Spara pengar, vilken karusell!
    Vågar man sig på fonder eller aktier som vanlig dödlig? Det verkar ju vara rena karusellen från dag till dag? Eller ska man bara köra det "safe" och ha skiten insydd i madrassen hemma?

Har tre kategorier alla fall:
    Bröllop
    Nöjen
    Framtiden

Hur gör ni andra?

(ja, ush vilken tråkig tråd)

• Svar på tråden Ekonomi - hur tusan ska man veta??
  • Bobou

Det här med skatteavdrag var jag inte med på. Gäller det privat pensionssparande också? Hur vet skatteverket vad som är pensionssparande och inte?

Åh, jag borde verkligen lägga om mitt sparande, har tänkt på det i flera år nu, men det tar emot. Känns inte så viktigt när jag knappt har några sparpengar, men egentligen borde det ju vara viktigt just därför! Förlorade 40 % förra året i börsnedgången...

• Duchess

Du har inte förlorat pengar om du inte sålt fonder. Mina var också nere och dök, men är på väg upp igen.

Angående privat pensionssparande så syftar det på sparande inom PPM-systemet. Skatteavdraget när man sparar i det systemet sker automatiskt på din deklaration.

Bobou skrev 2009-07-20 17:12:15 följande:
    Det här med skatteavdrag var jag inte med på. Gäller det privat pensionssparande också? Hur vet skatteverket vad som är pensionssparande och inte? Åh, jag borde verkligen lägga om mitt sparande, har tänkt på det i flera år nu, men det tar emot. Känns inte så viktigt när jag knappt har några sparpengar, men egentligen borde det ju vara viktigt just därför! Förlorade 40 % förra året i börsnedgången...
  • JustMeAndMyLove

Men det gæller också om jag sparar genom tex. Lænsførsærkingars pensionssparande? Før dte ær ju som ett vanligt pensionssparande dær man int efår ut ongarna føræn en viss ålder osv.

Duchess skrev 2009-07-20 18:56:07 följande:
    Du har inte förlorat pengar om du inte sålt fonder. Mina var också nere och dök, men är på väg upp igen. Angående privat pensionssparande så syftar det på sparande inom PPM-systemet. Skatteavdraget när man sparar i det systemet sker automatiskt på din deklaration.
  • Imma

Jag har ett privat pensionssparande via Nordnet (det var billigast då det begav sig) och för skatteavdraget spelar det ingen roll var du pensionssparar, bara det är det pensionssparande och inte ett vanligt sparande i fonder.

Bobou - Storebror har koll på oss, så det kommer normalt in automatiskt i din deklaration. Annars kan du göra avdraget på egen hand när du deklarerar.

Här kan man läsa lite mer (om man har lust ):

www.konsumentbankbyran.se/artikel/article.asp&avd=ART_SPA&menu=ART_SPA

JustMeAndMyLove skrev 2009-07-21 13:11:42 följande:
    Men det gæller också om jag sparar genom tex. Lænsførsærkingars pensionssparande? Før dte ær ju som ett vanligt pensionssparande dær man int efår ut ongarna føræn en viss ålder osv.
  • 090829 brud

jag lever efter principen:

Bor man i hyresrätt en månadslön i reserv
    bostadsrätt 2 månadslöner i reserv
    eget hus 3 månadslöner i reserv.

Detta skall man ha på ett bra sparkonto så att det är enkelt att nyttja pengarna då de behövs.

sen spara aktivt i fonder/ aktier för ett långsiktigt sparande

PENSIONSPARA....det är ett måste idag. Man kan inte förlita sig på att man får en stalig pension som räcker för den levnadstandard som man har idag. Helst bättre då man är pensionär.

• Duchess

Allt sparande är bra, tycker jag. Tricket är att hitta balansen mellan att spara och att unna sig saker. Sen ska man dessutom spara smart...

Vi pensionssparar 500 kr/mån här hemma, men vi har också en tanke runt vårt boende. På fredag får vi nycklarna till vårt hus! Förutom att det ska bli oerhört roligt och skönt att bo i hus efter så många år i lägenhet så ser vi också fastighetsköpet som en investering. Vi planerar att ägna några år åt att renovera och amortera ganska mycket. Förhoppningsvis innebär det att vi om 10-20 år har ett bra boende till låg kostnad. Kanske kan vi t o m gå ner i arbetstid när vi närmar oss 60-årsstrecket.

Fastighetspriser går naturligtvis upp och ner, men en fastighet har (sett över längre tid) alltid varit en god investering.

• Bobou

Ah, tack! Måste kolla upp. Jag har inte tänkt på att ha ett pensionssparande på ett särskilt sätt; det är snarare bara "det där kontot är till pensionen". Men då ska jag kolla på att lägga om det alltså...

Fast inte just nu eller? Det är framför allt de fonderna som tappat 40%... Ska jag vänta tills de gått upp innan jag börjar greja?

Imma skrev 2009-07-21 13:22:18 följande:
    Jag har ett privat pensionssparande via Nordnet (det var billigast då det begav sig) och för skatteavdraget spelar det ingen roll var du pensionssparar, bara det är det pensionssparande och inte ett vanligt sparande i fonder.Bobou - Storebror har koll på oss, så det kommer normalt in automatiskt i din deklaration. Annars kan du göra avdraget på egen hand när du deklarerar.Här kan man läsa lite mer (om man har lust ):www.konsumentbankbyran.se/artikel/article.asp
  • anne på grönkulla

Det där med att spara smart är verkligen en viktig poäng. Vi pensionssparar 1000 kr var i månaden (utöver lite blandade andra sparanden, o amortering), precis så mycket man får skatteavdrag för. Så tittar vi löpande på kostnader för räntor och hushållsutgifter - i år har vi lagt om el och telefonabonnemang t ex.

På sikt ska vi också titta på boende och där ser man hur min ammam som är ensamstående och snart 60 är väldigt strategisk - hon amorterar väldigt mycket på sitt boende för att kunna behålla det efter pensionen till en rimlig kostnad.

Duchess skrev 2009-07-21 15:14:31 följande:
    Allt sparande är bra, tycker jag. Tricket är att hitta balansen mellan att spara och att unna sig saker. Sen ska man dessutom spara smart...Vi pensionssparar 500 kr/mån här hemma, men vi har också en tanke runt vårt boende. På fredag får vi nycklarna till vårt hus! Förutom att det ska bli oerhört roligt och skönt att bo i hus efter så många år i lägenhet så ser vi också fastighetsköpet som en investering. Vi planerar att ägna några år åt att renovera och amortera ganska mycket. Förhoppningsvis innebär det att vi om 10-20 år har ett bra boende till låg kostnad. Kanske kan vi t o m gå ner i arbetstid när vi närmar oss 60-årsstrecket. Fastighetspriser går naturligtvis upp och ner, men en fastighet har (sett över längre tid) alltid varit en god investering.
  • Duchess

Ja, vi försöker spara smart, men det är sannerligen inte alltid lätt att veta vad som är smartast. Just nu är det dessutom svårt för oss att veta exakt var våra kostnader hamnar. Vi vet att huset blir ca 1000 kr/mån billigare än hyreslägenheten vi har idag, men å andra sidan kommer vi att lägga mer pengar på renoveringar, så det jämnar ut sig.

Vi är båda närmare 40 än 30, så det känns viktigt att försöka tänka strategiskt när det gäller pensionen. Kanske börjar vi spara mer om något år, men jag tror inte det. Vi satsar nog på att amortera och renovera istället.

Alla avtal ska ju skrivas om när vi flyttar, så vi försöker hitta bra alternativ... men ärligt talat orkar man inte gå igenom allt på en gång. Vissa saker får vänta, t ex hushållselen. Så länge vi inte har avtal som är bundna på flera år så är det ingen katastrof.

Eftersom vi byter bank (från Swedbank till Länsförsäkringar) kommer vi att få billigare försäkringar på allt från bilar till djur och boende. Det känns schysst

anne på grönkulla skrev 2009-07-21 16:31:03 följande:

Det där med att spara smart är verkligen en viktig poäng. Vi pensionssparar 1000 kr var i månaden (utöver lite blandade andra sparanden, o amortering), precis så mycket man får skatteavdrag för. Så tittar vi löpande på kostnader för räntor och hushållsutgifter - i år har vi lagt om el och telefonabonnemang t ex.På sikt ska vi också titta på boende och där ser man hur min ammam som är ensamstående och snart 60 är väldigt strategisk - hon amorterar väldigt mycket på sitt boende för att kunna behålla det efter pensionen till en rimlig kostnad.
  • anne på grönkulla

Näe veta kan man ju aldrig göra, man kan bestämma sig för saker man tror på och som fungerar för en själv. Information och jämförelser är bra verktyg i det.

• JustMeAndMyLove

Ska också byta bank, mest för att jag är så förbannat missnöjd med swedbank, ingenting fungerar och de har dargit dubbla avgifter osm de lovar att betala tillbaka många månader nu! Dessutom är försäkringar vår dyraste utgift efter boende. Har två bilar nu, två försäkrade katter och en försäkrad hund. Och det gör stor skillnad om jag lägger upp pansionsparandet och så till länsförsäkringar (som jag dessutom är väldigt nöljd med som försäkringsbolag i alla fall).

Men men sen kommer det dagar som idag, bilen har brakat ihop och det kommer behövas så gott som alla norgepengar jag sparat ihop i sommar för att byta motor :( Samtidigt är bilen i otroligt bra skick så när motorn är bytt kommer jag ha en kanonbil utan att det behöver kosta mer än att köpa en ny (ny/begagnad dvs)

Min största oror är nu att jag kommer stå helt utan buffert igen, ska ju börja studera och har inte hittat nått extrajobb.. Och sambon kan inte jobba men ja, ni vet, för sjuk för arbetsförmedlinegn, för frisk för försäkringskassan. Tänk att man alltid ska ramla mellan stolarna :(

Duchess skrev 2009-07-21 18:05:44 följande:
    Ja, vi försöker spara smart, men det är sannerligen inte alltid lätt att veta vad som är smartast. Just nu är det dessutom svårt för oss att veta exakt var våra kostnader hamnar. Vi vet att huset blir ca 1000 kr/mån billigare än hyreslägenheten vi har idag, men å andra sidan kommer vi att lägga mer pengar på renoveringar, så det jämnar ut sig. Vi är båda närmare 40 än 30, så det känns viktigt att försöka tänka strategiskt när det gäller pensionen. Kanske börjar vi spara mer om något år, men jag tror inte det. Vi satsar nog på att amortera och renovera istället. Alla avtal ska ju skrivas om när vi flyttar, så vi försöker hitta bra alternativ... men ärligt talat orkar man inte gå igenom allt på en gång. Vissa saker får vänta, t ex hushållselen. Så länge vi inte har avtal som är bundna på flera år så är det ingen katastrof.Eftersom vi byter bank (från Swedbank till Länsförsäkringar) kommer vi att få billigare försäkringar på allt från bilar till djur och boende. Det känns schysst anne på grönkulla skrev 2009-07-21 16:31:03 följande:
  • Bobou

JustMe:

Nej men ÅH, vad tråkigt med bilen! Du verkar åka på så mycket otur jämt. Hoppas det blir lite pengar över i bufferten i alla fall!

• JustMeAndMyLove

Ja, ibland funderar jag på varför i hela friden det varit SÅ mycket otrur som i år???
    Det är småsaker hela tiden också, fick inflamation i ett muskelfäste i ryggen, fick sjukskriva mig ett tag. På jobbet är jag helt hopplös ibland, glömmer nycklar och kör in i staket :P (ja det låter värre än det är, det är sjukt svårt att köra io parken, haha)

Mina kompisar har börjat skaka på huvet och säga: jo men det är 2009 för Tinna...." Bara för att jag haft sån otur i år :P

Kankse ska man IN_TE sätta in nå opengar på fonder eller liknande i år :P Hehe

Bobou skrev 2009-07-22 12:37:34 följande:
    JustMe:Nej men ÅH, vad tråkigt med bilen! Du verkar åka på så mycket otur jämt. Hoppas det blir lite pengar över i bufferten i alla fall!
  • Imma

Nejnej, tvärt om! Nu när fonderna är billigare är det ju perfekt köpläge. Det är sälja fonder man vill undvika när de har gått ner. Om du inte menar sälja de fonder som du redan har för att investera i pensionssparande istället.

Jag skulle inte vilja casha ut när fonderna står lågt, men så länge du direkt investerar i något annat kan du utgå ifrån att det du köper också är billigt nu, så egentligen gör det ingen skillnad. Sen är det ju olika från fond till fond hur det ser ut nu. Vissa fonder har ju till och med gått upp. Bland annat räntefonder brukar vara stabila.

Bobou skrev 2009-07-21 15:19:56 följande:
    Ah, tack! Måste kolla upp. Jag har inte tänkt på att ha ett pensionssparande på ett särskilt sätt; det är snarare bara "det där kontot är till pensionen". Men då ska jag kolla på att lägga om det alltså... Fast inte just nu eller? Det är framför allt de fonderna som tappat 40%... Ska jag vänta tills de gått upp innan jag börjar greja?
Svar på tråden Ekonomi - hur tusan ska man veta??