Ska också byta bank, mest för att jag är så förbannat missnöjd med swedbank, ingenting fungerar och de har dargit dubbla avgifter osm de lovar att betala tillbaka många månader nu! Dessutom är försäkringar vår dyraste utgift efter boende. Har två bilar nu, två försäkrade katter och en försäkrad hund. Och det gör stor skillnad om jag lägger upp pansionsparandet och så till länsförsäkringar (som jag dessutom är väldigt nöljd med som försäkringsbolag i alla fall).
Men men sen kommer det dagar som idag, bilen har brakat ihop och det kommer behövas så gott som alla norgepengar jag sparat ihop i sommar för att byta motor :( Samtidigt är bilen i otroligt bra skick så när motorn är bytt kommer jag ha en kanonbil utan att det behöver kosta mer än att köpa en ny (ny/begagnad dvs)
Min största oror är nu att jag kommer stå helt utan buffert igen, ska ju börja studera och har inte hittat nått extrajobb.. Och sambon kan inte jobba men ja, ni vet, för sjuk för arbetsförmedlinegn, för frisk för försäkringskassan. Tänk att man alltid ska ramla mellan stolarna :(
Duchess skrev 2009-07-21 18:05:44 följande:
Ja, vi försöker spara smart, men det är sannerligen inte alltid lätt att veta vad som är smartast. Just nu är det dessutom svårt för oss att veta exakt var våra kostnader hamnar. Vi vet att huset blir ca 1000 kr/mån billigare än hyreslägenheten vi har idag, men å andra sidan kommer vi att lägga mer pengar på renoveringar, så det jämnar ut sig. Vi är båda närmare 40 än 30, så det känns viktigt att försöka tänka strategiskt när det gäller pensionen. Kanske börjar vi spara mer om något år, men jag tror inte det. Vi satsar nog på att amortera och renovera istället. Alla avtal ska ju skrivas om när vi flyttar, så vi försöker hitta bra alternativ... men ärligt talat orkar man inte gå igenom allt på en gång. Vissa saker får vänta, t ex hushållselen. Så länge vi inte har avtal som är bundna på flera år så är det ingen katastrof.Eftersom vi byter bank (från Swedbank till Länsförsäkringar) kommer vi att få billigare försäkringar på allt från bilar till djur och boende. Det känns schysst anne på grönkulla skrev 2009-07-21 16:31:03 följande: