• JustMeAndMyLove

Ekonomi - hur tusan ska man veta??

Spara pengar, vilken karusell!
    Vågar man sig på fonder eller aktier som vanlig dödlig? Det verkar ju vara rena karusellen från dag till dag? Eller ska man bara köra det "safe" och ha skiten insydd i madrassen hemma?

Har tre kategorier alla fall:
    Bröllop
    Nöjen
    Framtiden

Hur gör ni andra?

(ja, ush vilken tråkig tråd)

• Svar på tråden Ekonomi - hur tusan ska man veta??
  • Emelieca

Ja du, urs urs vad ekonomi är trist. Jag försökte mig på det där med aktier, men visst köpa är väll lätt men hur fasiken vet man när man ska sälja skiten? Jag blir tokig då de ena dagen gått upp en massa för att tokrasa nästa dag. Visst några kronor kan man väll ha i aktier men för att kunna sova på nätterna föredrar jag ett vanligt bankkonto.

För tillfället är jag student så blir ju inte så mycket till sparande, men a och o för mig är en ordentlig buffert, särskilt bra var den nu när sambon min fick sparken mitt i krisen.

Ibland har ju bankerna vanliga bankkonton med högre ränta i utbyte att man låser sina pengar nått/några år där. Det tycker jag verkar bra, då vet man ju att dom inte går back iaf.

• Duchess

...och jag tycker att ekonomi är jätteroligt!

Hur du ska spara tycker jag beror på vad du ska spara till. Nöjen och bröllop gissar jag är lite mer kortsiktiga sparanden, dvs sådant som du vill nyttja inom något eller några år? I så fall skulle jag försöka hitta ett konto som ger åtminstone någon procents ränta. Se bara till att kontot omfattas av bankgarantin.

När det gäller kategorin framtiden så handlar det om pengar som ska finnas som en trygghet under en längre tid. Då skulle jag rekommendera aktier eller fonder. Aktier kräver lite mer engagemang från din sida, så om du inte är intresserad av ekonomi skulle jag rösta på fonder.

Du kan få hjälp att starta ett fondsparande via din bank. Be dem (eller någon ekonomiintresserad kompis) sätta ihop en blandad kompott av fonder så att du inte läger alla ägg i samma korg.

Själv har jag de senaste åren sparat pengar i de här fyra kategorierna:
    * Penningmarknadsfond = räntepapper och liknande. Låg risk, stadig men inte så hög tillväxt.
    * Nordenfond = en blandning av nordiska företag, t ex Nokia, Vattenfall, Statoil och Volvo.
    * BRICT = en blandfond med företag i Brasilien, Ryssland, Indien, Korea och.. nåt till land.
    * Medica = en läkemedelsfond. Den valde jag för att jag tror på läkemedelsbranchen. Alla behöver ju mediciner oavsett om det är hög- eller lågkonjunktur.

• JustMeAndMyLove

Smma problem här - hur ska man kunna sova när kankse pengarna är i botten när man vaknar? :P
    Jo samma här, är snart student igen men har nu en liten buffert efter att ha jobbat i Norge hela sommaren. Det är ju frågan nu bara var ska jag placera dem?
    För om jag låser pengarna (vilket jag gjorde förra året med 40.000 som jag fick av mamma som skulle gå till framtida boende) så kan det ju komma en dag då allt rasar :/
    Jag själv blev sjukskriven men blev grundlurad av försäkringskassan vilket gjorde att jag fick köpa loss pengarna och förlorade ca 8.000 på det...

Var kan man jämföra bankräntor och liknande föresten? Borde väl finnas någon sida för det?

Emelieca skrev 2009-07-15 15:08:50 följande:
    Ja du, urs urs vad ekonomi är trist. Jag försökte mig på det där med aktier, men visst köpa är väll lätt men hur fasiken vet man när man ska sälja skiten? Jag blir tokig då de ena dagen gått upp en massa för att tokrasa nästa dag. Visst några kronor kan man väll ha i aktier men för att kunna sova på nätterna föredrar jag ett vanligt bankkonto. För tillfället är jag student så blir ju inte så mycket till sparande, men a och o för mig är en ordentlig buffert, särskilt bra var den nu när sambon min fick sparken mitt i krisen. Ibland har ju bankerna vanliga bankkonton med högre ränta i utbyte att man låser sina pengar nått/några år där. Det tycker jag verkar bra, då vet man ju att dom inte går back iaf.
  • Imma

Privatekonomi som är så kul!

Jag skulle tänka så här.

Bröllop - ett juste kapitalkonto med hyfsad avkastning (existera typ inte nu med den låga räntan vi har). Kanske ett konto som du inte kan komma åt mer än ett par gånger per år för att plocka ut pengar. Såna konton brukar kunna ge lite bättre avkastning än ett vanligt konto.

Nöjen - ha en liten buffert på personkontot eller ett annat konto som du kan plocka ifrån men som inte är kopplat direkt till dit bankkort.

Framtiden - Det är nu det börjar bli kul . Ett juste fondsparande tycker jag borde vara obligatoriskt när man sparar för framtiden. På längre sikt kommer en fond alltid att slå madrassparande. Här kan du välja olika typer av fonder för olika stor risk (hög risk=chansen att tjäna mycket pengar och risken att förlora mycket). En räntefond exempelvis är ju ursäker, men chansen att tjäna storkovan finns inte. En asienfond exempelvis kan gå urbra ett år, men skitdåligt nästa. På sikt är jag dock av åsikten att det ändå är bättre sparande än ett vanligt konto.

Aktier skulle jag inte satsa på om jag inte var intresserad av att följa aktiemarknaden och ha koll på läget. Detta får du ju automatiskt någon som gör åt dig om du sparar i en fond.

Glöm förresten inte ett privat pensionssparande. Urviktigt med tanke på att våra föräldrar kommer att plocka ut hela Sveriges pensionsreserv.

Inspirerar eller skrämmer jag?

• Imma

Så kan det gå när man är långsam. Vi verkar tycka lika i alla fall.

Duchess skrev 2009-07-15 15:16:12 följande:
    ...och jag tycker att ekonomi är jätteroligt! Hur du ska spara tycker jag beror på vad du ska spara till. Nöjen och bröllop gissar jag är lite mer kortsiktiga sparanden, dvs sådant som du vill nyttja inom något eller några år? I så fall skulle jag försöka hitta ett konto som ger åtminstone någon procents ränta. Se bara till att kontot omfattas av bankgarantin. När det gäller kategorin framtiden så handlar det om pengar som ska finnas som en trygghet under en längre tid. Då skulle jag rekommendera aktier eller fonder. Aktier kräver lite mer engagemang från din sida, så om du inte är intresserad av ekonomi skulle jag rösta på fonder. Du kan få hjälp att starta ett fondsparande via din bank. Be dem (eller någon ekonomiintresserad kompis) sätta ihop en blandad kompott av fonder så att du inte läger alla ägg i samma korg. Själv har jag de senaste åren sparat pengar i de här fyra kategorierna: * Penningmarknadsfond = räntepapper och liknande. Låg risk, stadig men inte så hög tillväxt.* Nordenfond = en blandning av nordiska företag, t ex Nokia, Vattenfall, Statoil och Volvo. * BRICT = en blandfond med företag i Brasilien, Ryssland, Indien, Korea och.. nåt till land. * Medica = en läkemedelsfond. Den valde jag för att jag tror på läkemedelsbranchen. Alla behöver ju mediciner oavsett om det är hög- eller lågkonjunktur.
  • Duchess

Jepp. Det är ju viktigast

Den här månaden och nästa blir det dock inget fondspar. Vi ska sälja av våra fonder och avsluta våra konton på Swedbank eftersom vi köpt hus (inflyttning nästa fredag!) och ska flytta alla våra affärer till Länsförsäkringar. Men i september blir det ny satsning igen! Vi kan t o m spara lite mer från hösten eftersom våra boendekostnader sjunker när vi bor i hus. Låter galet men är sant.

Imma skrev 2009-07-15 15:20:08 följande:
    Så kan det gå när man är långsam. Vi verkar tycka lika i alla fall.
  • Duchess
    JustMeAndMyLove skrev 2009-07-15 15:18:31 följande:
    Var kan man jämföra bankräntor och liknande föresten? Borde väl finnas någon sida för det?
    Här är en bra sida:
    www.konsumentbankbyran.se/jamfor/jamfor_forsakring_oversikt_bolag.asp&NumOfCompanies=63&avd=ART_JAMFOR&menu=ART_JAMFOR&_ci_subcompany_=&numofchecked=62&newSubComp=&checkall=on&checkbox1=318&checkbox2=315&checkbox3=369&checkbox4=412&checkbox5=319&checkbox6=413&checkbox7=417&checkbox8=418&checkbox9=419&checkbox10=397&checkbox11=398&checkbox12=399&checkbox13=321&checkbox14=320&checkbox15=322&checkbox16=356&checkbox17=357&checkbox18=354&checkbox19=352&checkbox20=353&checkbox21=364&checkbox22=324&checkbox23=326&checkbox24=325&checkbox25=368&checkbox26=334&checkbox27=335&checkbox28=333&checkbox29=421&checkbox30=328&checkbox31=338&checkbox32=416&checkbox33=366&checkbox34=358&checkbox35=329&checkbox36=410&checkbox37=316&checkbox38=317&checkbox39=341&checkbox40=355&checkbox41=415&checkbox42=336&checkbox43=337&checkbox44=363&checkbox45=330&checkbox46=331&checkbox47=342&checkbox48=411&checkbox49=361&checkbox50=360&checkbox51=348&checkbox52=347&checkbox53=345&checkbox54=420&checkbox55=414&checkbox56=344&checkbox57=343&checkbox58=350&checkbox59=349&checkbox60=351&checkbox61=327&checkbox62=392&image1.x=15&image1.y=9
  • JustMeAndMyLove

JA bröllop och nöje blir ju använda inom 2-3 år. Men vad är bankgarantin? Är det att staten betalar tillbaka pengarna om banken går i konkurs?
    Fonder vet jag att det finns olika "paket" av hos swedbank.. eller om det var fonder och aktier....

Sen har jag tittat på pansionssparande, på länsförsäkringar tex skulle jag tjäna en del pengar på att spara på eftersom vi har två bilar och en lägenhet försäkrade hos dem. Om jag pansionssparar där så sänks premierna ganska mycket. MEN jag läste lite kort om hur det är att flytta pansionssparande och förstod det som att man förlorar en del pengar på det?
    Känns ju som att nu när jag är 23 behöver jag inte vara ås noga med var jag pansionssparar... Eller bör jag det?

Men fonder för långsiktigt och räntekonto för kortsiktigt? Lite så man ska tänka?

Duchess skrev 2009-07-15 15:16:12 följande:
    ...och jag tycker att ekonomi är jätteroligt! Hur du ska spara tycker jag beror på vad du ska spara till. Nöjen och bröllop gissar jag är lite mer kortsiktiga sparanden, dvs sådant som du vill nyttja inom något eller några år? I så fall skulle jag försöka hitta ett konto som ger åtminstone någon procents ränta. Se bara till att kontot omfattas av bankgarantin. När det gäller kategorin framtiden så handlar det om pengar som ska finnas som en trygghet under en längre tid. Då skulle jag rekommendera aktier eller fonder. Aktier kräver lite mer engagemang från din sida, så om du inte är intresserad av ekonomi skulle jag rösta på fonder. Du kan få hjälp att starta ett fondsparande via din bank. Be dem (eller någon ekonomiintresserad kompis) sätta ihop en blandad kompott av fonder så att du inte läger alla ägg i samma korg. Själv har jag de senaste åren sparat pengar i de här fyra kategorierna: * Penningmarknadsfond = räntepapper och liknande. Låg risk, stadig men inte så hög tillväxt.* Nordenfond = en blandning av nordiska företag, t ex Nokia, Vattenfall, Statoil och Volvo. * BRICT = en blandfond med företag i Brasilien, Ryssland, Indien, Korea och.. nåt till land. * Medica = en läkemedelsfond. Den valde jag för att jag tror på läkemedelsbranchen. Alla behöver ju mediciner oavsett om det är hög- eller lågkonjunktur.
  • JustMeAndMyLove

Du både skrämmer och inspererar, haha
    Ja, asså jag tycker ekonomi är jättekul! När det inte är mina egna pengar det gäller :P haha

Man vill ju tjäna pengar men att förlora dem känns inte lika kul.. Aktier vågar jag mig nog inte på, förstår alldeles för lite för det...
    Men fonder låter ju vettigt, men då både som pansionssparande och långsiktigt för " en regnig dag"?
    Vad är skillnaden på att spara pansionspengar på ett eget privat fondkonto (heter det så?) och att sätta n dem på tex. Länsförsäkringarnas pansionssparande?

Sidan Duchess tipsa om ska jag kolla nu ;)

Imma skrev 2009-07-15 15:19:10 följande:
    Privatekonomi som är så kul!Jag skulle tänka så här.Bröllop - ett juste kapitalkonto med hyfsad avkastning (existera typ inte nu med den låga räntan vi har). Kanske ett konto som du inte kan komma åt mer än ett par gånger per år för att plocka ut pengar. Såna konton brukar kunna ge lite bättre avkastning än ett vanligt konto.Nöjen - ha en liten buffert på personkontot eller ett annat konto som du kan plocka ifrån men som inte är kopplat direkt till dit bankkort.Framtiden - Det är nu det börjar bli kul . Ett juste fondsparande tycker jag borde vara obligatoriskt när man sparar för framtiden. På längre sikt kommer en fond alltid att slå madrassparande. Här kan du välja olika typer av fonder för olika stor risk (hög risk=chansen att tjäna mycket pengar och risken att förlora mycket). En räntefond exempelvis är ju ursäker, men chansen att tjäna storkovan finns inte. En asienfond exempelvis kan gå urbra ett år, men skitdåligt nästa. På sikt är jag dock av åsikten att det ändå är bättre sparande än ett vanligt konto.Aktier skulle jag inte satsa på om jag inte var intresserad av att följa aktiemarknaden och ha koll på läget. Detta får du ju automatiskt någon som gör åt dig om du sparar i en fond.Glöm förresten inte ett privat pensionssparande. Urviktigt med tanke på att våra föräldrar kommer att plocka ut hela Sveriges pensionsreserv.Inspirerar eller skrämmer jag?
  • JustMeAndMyLove

Kan tillägga att några stora summor kan jag inte spara just nu men även om det bara är några 1hundralappar i månaden så kommer jag i gång i alla fall och då känns det som att det borde bli lättare när man senare har en bättre och stabilare inkomst!

Svar på tråden Ekonomi - hur tusan ska man veta??