Du både skrämmer och inspererar, haha
Ja, asså jag tycker ekonomi är jättekul! När det inte är mina egna pengar det gäller :P haha
Man vill ju tjäna pengar men att förlora dem känns inte lika kul.. Aktier vågar jag mig nog inte på, förstår alldeles för lite för det...
Men fonder låter ju vettigt, men då både som pansionssparande och långsiktigt för " en regnig dag"?
Vad är skillnaden på att spara pansionspengar på ett eget privat fondkonto (heter det så?) och att sätta n dem på tex. Länsförsäkringarnas pansionssparande?
Sidan Duchess tipsa om ska jag kolla nu ;)
Imma skrev 2009-07-15 15:19:10 följande:
Privatekonomi som är så kul!Jag skulle tänka så hä
r.Bröllop - ett juste kapitalkonto med hyfsad avkastning (existera typ inte nu med den låga räntan vi har). Kanske ett konto som du inte kan komma åt mer än ett par gånger per år för att plocka ut pengar. Såna konton brukar kunna ge lite bättre avkastning än ett vanligt konto.Nöjen - ha en liten buffert på personkontot eller ett annat konto som du kan plocka ifrån men som inte är kopplat direkt till dit bankkort.Framtiden - Det är nu det börjar bli kul . Ett juste fondsparande tycker jag borde vara obligatoriskt när man sparar för framtiden. På längre sikt kommer en fond alltid att slå madrassparande. Här kan du välja olika typer av fonder för olika stor risk (hög risk=chansen att tjäna mycket pengar och risken att förlora mycket). En räntefond exempelvis är ju ursäker, men chansen att tjäna storkovan finns inte. En asienfond exempelvis kan gå urbra ett år, men skitdåligt nästa. På sikt är jag dock av åsikten att det ändå är bättre sparande än ett vanligt konto.Aktier skulle jag inte satsa på om jag inte var intresserad av att följa aktiemarknaden och ha koll på läget. Detta får du ju automatiskt någon som gör åt dig om du sparar i en
fond.Glöm förresten inte ett privat pensionssparande. Urviktigt med tanke på att våra föräldrar kommer att plocka ut hela Sveriges pensionsreserv.Inspirerar eller skrämmer jag?