• JustMeAndMyLove

Ekonomi - hur tusan ska man veta??

Spara pengar, vilken karusell!
    Vågar man sig på fonder eller aktier som vanlig dödlig? Det verkar ju vara rena karusellen från dag till dag? Eller ska man bara köra det "safe" och ha skiten insydd i madrassen hemma?

Har tre kategorier alla fall:
    Bröllop
    Nöjen
    Framtiden

Hur gör ni andra?

(ja, ush vilken tråkig tråd)

• Svar på tråden Ekonomi - hur tusan ska man veta??
  • shakynose

Ja, och då har jag ett helt vanligt sparkonto och inga fonder eller aktier.

• JustMeAndMyLove

Hehe, jo men om man suttit i min situation så skulle man lätt förstå varför man vill ha en krisbuffert. Och ser man sen på pansions-situationen i sverige känns det jäkligt viktigt!
    Men klart man inte ska snåla som bara den för det!

shakynose skrev 2009-07-15 16:54:18 följande:
    Jag avskyr att spara och gör det bara om jag vill ha något särskilt. Fattar inte varför man ska sitta på en massa stålar utan att veta vad man ska ha dem till. Men jag slösar för den skull inte bort mina pengar på skitsaker, jag ser bara ingen poäng med att leva som en råtta bara för att. Har jag överskott i kassan någon månad så brukar dessa pengar gå till katthjälp av olika slag eller unicef. Men man skulle nästan kunna säga att jag är principiellt emot att spara för sparandets skull. När jag väl har ett mål som jag behöver pengar till så brukar det inte vara några problem att spara dock. Nu t.ex. sparar jag till husbygge.
  • anne på grönkulla

Hur man fördelar sitt sparande är ju en smaksak, i kombination med en fråga om vad man vill ha ut av det. För vår del är amorteringen på bostadslånet en viktig del, men sen har vi också pensionsspar och flera andra sparanden, både fonder och konton - lite beroende på vad de är till för. T ex har vi ett gemensamt sparkonto som är till för semestrar och större utgifter för hushållet (typ nya möbler eller buffert för trasig tvättmaskin).

Snart kommer vi att få ta en hel del av det dock, för att bygga balkong (vill undvika att behöva låna mer för det). Årets skatteåterbäring täcker en del av det, resten tar vi från sparande.

• anne på grönkulla

Ett bra knep för att spara brukar vara att automatiskt föra över direkt man får pengar till ett annat konto - ser man inte pengarna så är det lättare att låta bli dem.

• shakynose
    JustMeAndMyLove skrev 2009-07-15 17:04:28 följande:
    Hehe, jo men om man suttit i min situation så skulle man lätt förstå varför man vill ha en krisbuffert. Och ser man sen på pansions-situationen i sverige känns det jäkligt viktigt!Men klart man inte ska snåla som bara den för det!
    Jag tycker ju att det är just en av anledningarna till att INTE spara och gneta till pensionen! De som behöver hjälp idag får betala efter hur mycket pengar de har på banken eller vad deras boende är värt. Surt för de som sparat ihop en massa pengar för att kunna leva gott på äldre dagar att de får betala mycket mer än alla andra. Och vem vet hur det kommer att vara upplagt när det är vår tur?

Grejjen är den att jag har så himla svårt för att se vad som är okej med att lägga undan en massa pengar när de gör mer nytta nån annanstans. Varför ska man ha mer än man behöver?
  • JustMeAndMyLove

Men i dagens sverige har vi inget säkerhetsnät, jag har gått hungrig i flera månader för att vi lever i ett land där man skiter fullständigt i om ungdommar går utan mat, boende och sjuka utan jobb eller ens en chans att ta sig ur sitt hellvete.
    Jag är ingen Bill Gates som har miljarder på kontot, för det vore fruktasvärt slöseri. Men till och med djur i det vilda, ekorrar, kråkor, sparar mat för den kalla vintern. Jag gör det samma och att säga att det är fel är ju vansinne.
    Jag tänker inte leva på skattepengar när jag är pansionerad, utan klara mig själv. Tycker det är ansvarslöst att tro att nån annan ska ta hand om än när man blir gammal.

shakynose skrev 2009-07-15 17:30:42 följande:
    Jag tycker ju att det är just en av anledningarna till att INTE spara och gneta till pensionen! De som behöver hjälp idag får betala efter hur mycket pengar de har på banken eller vad deras boende är värt. Surt för de som sparat ihop en massa pengar för att kunna leva gott på äldre dagar att de får betala mycket mer än alla andra. Och vem vet hur det kommer att vara upplagt när det är vår tur?Grejjen är den att jag har så himla svårt för att se vad som är okej med att lägga undan en massa pengar när de gör mer nytta nån annanstans. Varför ska man ha mer än man behöver?
  • Imma

Jag missade den här grejen igår. Du kanske redan har fått svar på frågan nu, men oftast sköts detta automatiskt, så att du redan får med de avdraget i deklarationen. Om inte kan du göra justeringen själv.

JustMeAndMyLove skrev 2009-07-15 15:45:36 följande:
    Förstod dock inte det med att dra av på skatten? Nått som görs automatiskt eller nått man sköter själv och bör läsa på om innan man väljer pansionssparande?
  • JustMeAndMyLove

Aha, men det är bra!
    Gillar när saker sköts automatiskt :p
    Är själv nådigt nervös för att göra den norska deklarationen för det jag jobbat i år. Ska göra en massa avdrag för resor, dubbelt boende etc och är livrädd att göra fel, hehe

Imma skrev 2009-07-16 13:37:54 följande:
    Jag missade den här grejen igår. Du kanske redan har fått svar på frågan nu, men oftast sköts detta automatiskt, så att du redan får med de avdraget i deklarationen. Om inte kan du göra justeringen själv.
  • Imma

Ett sparande har du ju möjlighet att göra under de perioder som du har mer än du behöver. Det är under de perioder som du har mindre än du behöver som du var glad över att du sparade de där andra gångerna.

Kanske planerar du att köpa ett hus så småningom. Då måste du kunna lägga 10% kontant. Bilen kanske går sönder, eller du vill åka på en resa. Du kanske blir sjuk, eller vill gå igenom en provrörsbefruktning.

Lita på det svenska skyddsnätet skulle inte jag göra till hundra procent i varje fall, men där tänker vi uppenbarligen olika.

shakynose skrev 2009-07-15 17:30:42 följande:
    Grejjen är den att jag har så himla svårt för att se vad som är okej med att lägga undan en massa pengar när de gör mer nytta nån annanstans. Varför ska man ha mer än man behöver?
  • shakynose
    Imma skrev 2009-07-16 13:41:19 följande:
    Ett sparande har du ju möjlighet att göra under de perioder som du har mer än du behöver. Det är under de perioder som du har mindre än du behöver som du var glad över att du sparade de där andra gångerna.Kanske planerar du att köpa ett hus så småningom. Då måste du kunna lägga 10% kontant. Bilen kanske går sönder, eller du vill åka på en resa. Du kanske blir sjuk, eller vill gå igenom en provrörsbefruktning.Lita på det svenska skyddsnätet skulle inte jag göra till hundra procent i varje fall, men där tänker vi uppenbarligen olika.
    Nej, jag litar mest till min egen förmåga att klara mig ändå och snabbt jobba ihop till det jag behöver för dagen. Allt utom huset (som jag sparar till eftersom jag ska börja bygga mitt eget) är sådant jag inte behöver. Har ingen bil, tänker inte skaffa barn, resor lyckas jag ta mig iväg på utan att spara osv. osv. Jag ser hellre till att mina pengar kommer till nytta på olika sätt, lägger mer pengar på vissa produkter för att gynna småföretagare t.ex. än att spara för att ha råd med eventuell lyx i framtiden. Det är just det där sparandet utan mål som inte är min grej. Egentligen onaturligt och nästan omoraliskt att bara lägga allt sitt överflöd på hög, tycker jag.
Svar på tråden Ekonomi - hur tusan ska man veta??