• JustMeAndMyLove

Ekonomi - hur tusan ska man veta??

Spara pengar, vilken karusell!
    Vågar man sig på fonder eller aktier som vanlig dödlig? Det verkar ju vara rena karusellen från dag till dag? Eller ska man bara köra det "safe" och ha skiten insydd i madrassen hemma?

Har tre kategorier alla fall:
    Bröllop
    Nöjen
    Framtiden

Hur gör ni andra?

(ja, ush vilken tråkig tråd)

• Svar på tråden Ekonomi - hur tusan ska man veta??
  • Imma

Det fiffiga med att privat pensionssparande är att en rätt stor del kan du dra av året efter på skatten. Det blir liksom som gratis sparande då. Det förutsätter att du sparar de här speciella pensionsfonderna.

Att sedan komplettera det med ett par justa vanliga fonder att ha framöver (husköp, barn, osv) är ju toppen tycker jag.

Om du äger ditt eget boende är ju amorteringen på lånet ett av det viktigaste sparandet som du kan ägna dig åt.

JustMeAndMyLove skrev 2009-07-15 15:33:57 följande:
    Du både skrämmer och inspererar, hahaJa, asså jag tycker ekonomi är jättekul! När det inte är mina egna pengar det gäller :P hahaMan vill ju tjäna pengar men att förlora dem känns inte lika kul.. Aktier vågar jag mig nog inte på, förstår alldeles för lite för det...Men fonder låter ju vettigt, men då både som pansionssparande och långsiktigt för " en regnig dag"?Vad är skillnaden på att spara pansionspengar på ett eget privat fondkonto (heter det så?) och att sätta n dem på tex. Länsförsäkringarnas pansionssparande?Sidan Duchess tipsa om ska jag kolla nu ;)
  • JustMeAndMyLove

Men nu förstår jag inte...
    Varför har banker som ex. vis:
    Hoist Kredit AB / HoistSpar (ränta 3,40%)
    Svea Ekonomi - Sparkonto (ränta 2,5%)
    när andra har kring 05 - 0,75 med samma vilkår?
    Tycker det låter lite väl bra om de ändå har fria uttag etc.?
    Eller står det inte på alla om de har rörlig ränta? (såg att det stod det på några) och vill man ha rörlig fast högre eller längre fast fast om man ska spara långsiktigt?

För om man kan starta ett sparkonto med 3,40% ränta utan villkor borde väl alla göra det? Eftersom de inte har minimumisättning och fria uttag?

• JustMeAndMyLove

Okej, jo jag funderar just på buffert också, krisbuffert... vad brukar man rekomendera privat personer att den ska ligga på om vi säger procentuellt på hur mycket utgifter man har totalt i månaden?
    Har enbart CSN lån, och bor i hyresrätt. Min sambos föräldrar har en del pengar de sparat själv till henne som hon ska få när hon ska köpa bostad, men annars har vi inget sparande alls just idag.

Förstod dock inte det med att dra av på skatten? Nått som görs automatiskt eller nått man sköter själv och bör läsa på om innan man väljer pansionssparande?

Imma skrev 2009-07-15 15:41:30 följande:
    Det fiffiga med att privat pensionssparande är att en rätt stor del kan du dra av året efter på skatten. Det blir liksom som gratis sparande då. Det förutsätter att du sparar de här speciella pensionsfonderna.Att sedan komplettera det med ett par justa vanliga fonder att ha framöver (husköp, barn, osv) är ju toppen tycker jag.Om du äger ditt eget boende är ju amorteringen på lånet ett av det viktigaste sparandet som du kan ägna dig åt.
  • Imma

3,4 låter skitbra om det inte finns någon hake!

Rörlig eller fast ränta... Där finns det inget bra svar att ge tror jag.

• JustMeAndMyLove

hehe, okej, men om de har rörlig brukar de ha minimum ränta då?
    Jag ska kolla med de banker som har högst ränta helt enkelt och se omd e har någon hake.
    Att man bara får ta ut x antal ggr per år skulle också vara okej då jag först och främst tänker lägga upp en kris-buffert och sen börja spara långsiktigt.
    Men man bör skilja på pansionssparandet då och framtids-sparande till hus, barn (och ni anar inte vad det kostar oss gays att skaffa barn, haha) mm.?

Imma skrev 2009-07-15 15:45:49 följande:
    3,4 låter skitbra om det inte finns någon hake!Rörlig eller fast ränta... Där finns det inget bra svar att ge tror jag.
  • Imma

Minimumränta på rörliga inlånekonton vågar jag inte svara på. Fördelen är ju att det aldrig kan bli lägre än noll.

Jag tycker att du ska skilja på pensions- och övrigt framtidssparande. Främst med bakgrund av avdragsrätten på pensionssparande (jag tror att du får tillbaka hela det sparade beloppet upp till 12 000 kr). Alltså gratis pengar!

Vaddå kostar pengar att skaffa barn, det är ju bara att gå ut och ragga upp en kille på krogen.... (Ursäkta det högt olämpliga skämtet. Jag tror att jag lider av tourettes idag...)

JustMeAndMyLove skrev 2009-07-15 15:48:34 följande:
    hehe, okej, men om de har rörlig brukar de ha minimum ränta då?Jag ska kolla med de banker som har högst ränta helt enkelt och se omd e har någon hake.Att man bara får ta ut x antal ggr per år skulle också vara okej då jag först och främst tänker lägga upp en kris-buffert och sen börja spara långsiktigt.Men man bör skilja på pansionssparandet då och framtids-sparande till hus, barn (och ni anar inte vad det kostar oss gays att skaffa barn, haha) mm.?
  • JustMeAndMyLove

Hahahaha, jag sa det själv till min sambo häromdagen: "men du, anar du hur mycket pengar vi sparar på att dra hem nått ragg bara för en natt ... eller två??" (jag satt och kollade på danska priser för insemination)
    Hon svarade bara:
    "Säger du sådär blir det valpar istället för barn"
    Jag undrade då hur homo man inte måste vara för att hellre ha sex med en han-hund än en man och fick då en kudde i huvudet och äran att diska, hahaha (var ju liksom inte riktigt så hon menat)

Imma skrev 2009-07-15 16:05:38 följande:
    Minimumränta på rörliga inlånekonton vågar jag inte svara på. Fördelen är ju att det aldrig kan bli lägre än noll. Jag tycker att du ska skilja på pensions- och övrigt framtidssparande. Främst med bakgrund av avdragsrätten på pensionssparande (jag tror att du får tillbaka hela det sparade beloppet upp till 12 000 kr). Alltså gratis pengar!Vaddå kostar pengar att skaffa barn, det är ju bara att gå ut och ragga upp en kille på krogen.... (Ursäkta det högt olämpliga skämtet. Jag tror att jag lider av tourettes idag...)
  • Imma
    JustMeAndMyLove skrev 2009-07-15 16:12:15 följande:
    Hahahaha, jag sa det själv till min sambo häromdagen: "men du, anar du hur mycket pengar vi sparar på att dra hem nått ragg bara för en natt ... eller två??" (jag satt och kollade på danska priser för insemination) Hon svarade bara:"Säger du sådär blir det valpar istället för barn"Jag undrade då hur homo man inte måste vara för att hellre ha sex med en han-hund än en man och fick då en kudde i huvudet och äran att diska, hahaha (var ju liksom inte riktigt så hon menat)
  • JustMeAndMyLove

Okej nu känns det som att jag har lite mer kött på benen i alla fall!
    Kommer börja med att med Norge pengarna spara på ett räntekonto med fria uttag som "krisbuffert". Tänker mig lite mer än vad vi har i utgifter totalt 1 månad.
    Sen kommer jag efter det lägga upp panisonssparande på Länsförsäkringar när jag har råd att lägg undan 400 kr / månad (väljer dem för man kan "pausa" sparandet om ens ekonomiska situation ändras) och sen får det nog dröja ett tag tills jag har fast jobb innan jag påbörjar nått privat fond-sparande för framtiden (hus, krograggsbarn mm.) och ett bröllopssparande ;)

Jäklar va länge jag tänkt kolla upp det här men nu känns det riktigt bra!
    Tack för hjälpen!

• shakynose

Jag avskyr att spara och gör det bara om jag vill ha något särskilt. Fattar inte varför man ska sitta på en massa stålar utan att veta vad man ska ha dem till. Men jag slösar för den skull inte bort mina pengar på skitsaker, jag ser bara ingen poäng med att leva som en råtta bara för att. Har jag överskott i kassan någon månad så brukar dessa pengar gå till katthjälp av olika slag eller unicef. Men man skulle nästan kunna säga att jag är principiellt emot att spara för sparandets skull.
    När jag väl har ett mål som jag behöver pengar till så brukar det inte vara några problem att spara dock. Nu t.ex. sparar jag till husbygge.

Svar på tråden Ekonomi - hur tusan ska man veta??