• JustMeAndMyLove

Ekonomi - hur tusan ska man veta??

Spara pengar, vilken karusell!
    Vågar man sig på fonder eller aktier som vanlig dödlig? Det verkar ju vara rena karusellen från dag till dag? Eller ska man bara köra det "safe" och ha skiten insydd i madrassen hemma?

Har tre kategorier alla fall:
    Bröllop
    Nöjen
    Framtiden

Hur gör ni andra?

(ja, ush vilken tråkig tråd)

• Svar på tråden Ekonomi - hur tusan ska man veta??
  • föralltidhans

Bröllop: låst sparkonto som jag ej kan ta ut ifrån men sätta in.
    Nöjen: vanligt hederligt sparkonto
    Framtiden: fonder

Tyvärr är det inga bra räntor i dagsläget( inte ens personalräntor;) men håller tummarna för att det vänder

• Imma

Vi är som sagt olika och jag är inte ute efter att övertala dig. Jag vill ha en buffert för att jag inte vet hur framtiden ser ut och jag vill vara beredd på olika eventualiteter.

Skulle jag eller min man eller vi båda bli arbetslösa i framtiden kommer vi att kunna hantera det också, utan att behöva lita till att någon annan betalar för oss.

Det som du beskriver i övrigt, köpa produkter för att gynna vissa producenter, ekonomiskt bistånd och dylikt ägnar jag mig också åt. Jag är dock en sån som först ser till att jag kan ta hand om min familj, sedan hjälper jag andra. Omoraliskt eller inte; så fungerar jag.

shakynose skrev 2009-07-16 16:03:05 följande:
    Nej, jag litar mest till min egen förmåga att klara mig ändå och snabbt jobba ihop till det jag behöver för dagen. Allt utom huset (som jag sparar till eftersom jag ska börja bygga mitt eget) är sådant jag inte behöver. Har ingen bil, tänker inte skaffa barn, resor lyckas jag ta mig iväg på utan att spara osv. osv. Jag ser hellre till att mina pengar kommer till nytta på olika sätt, lägger mer pengar på vissa produkter för att gynna småföretagare t.ex. än att spara för att ha råd med eventuell lyx i framtiden. Det är just det där sparandet utan mål som inte är min grej. Egentligen onaturligt och nästan omoraliskt att bara lägga allt sitt överflöd på hög, tycker jag.
  • Svanboet

Vi sparar varje månad men snålar inte i onödan! Vi har ett liv som inte kräver mer än vi gör av med i dagsläget vilket gör det lättare när vi behöver saker.

Vi gillar att ha en buffert som kan täcka trasiga hushållsapparater, en och annan lön om de inte kommer i tid och de fasta utgifter vi har för ett tag framöver.

Att vi dessutom planerar att gifta oss gör ju att vi vill hålla lite hårdare i slantarna och verkligen bevaka varje kronas värde innan de spenderas.

Sen har vi ju huslånet, renovering och annat som alltid slukar pengar. Hade jag inte haft pengar undanlagda till mig sen jag var liten (fonder) så hade jag aldrig haft råd med mitt körkort, studentresan eller balen och knappast att flytta till Gbg som nybakad student. Sparat är bra att ha när man behöver och skönt att lägga undan när man kan.

• Aleta

OK, detta är vad jag har lyckats snappa upp genom livet. (Ekonomi...gääääsp vad tråkigt.)

Fonder kostar att spara i, bättre med rena aktier.

Problemet med dessa sparformer är att man inte ska behöva pengarna akut någon gång, för då kan man slå sig i backen på att börsen har gått ner.

Om man ska spara i aktier, så välj olika branscher så att man fördelar riskerna.

Ta en del i räntebärande papper också, de ger inte så stor avkastning, men man vet att det man har satt in inte försvinner.

Beräkna att pengarna ska stå i minst tio år och puttra.

Låna aldrig för att köpa aktier och investera bara det som man har råd att förlora.

När man väl har sålt något, kolla aldrig kursen på dessa aktier igen!

Skaffa en tidsmaskin, åk bakåt i tiden och köp billiga aktier som är dyra nu.

• Svanboet

Att inte JAG tänkte på det!

Aleta skrev 2009-07-16 16:50:07 följande:
    Skaffa en tidsmaskin, åk bakåt i tiden och köp billiga aktier som är dyra nu.
  • JustMeAndMyLove

Det är bra att ha ett jobb som man kan göra det genom, jag har det inte och vet att jag kommer möta många månader utan en krona i inkomst. Min sambo kan inte jobba men är för frisk för sjukskrivning så jag har fler än mig själv att försörja och jag känner en stolthet i att klara mig själv utan att behöva låna, vilket jag fått göra de senaste åren var och varranan månad.
    Så jag lägger inte på hög för framtida lyx utan för att ha råd att äta nästa gång jag går utan jobb.

shakynose skrev 2009-07-16 16:03:05 följande:
    Nej, jag litar mest till min egen förmåga att klara mig ändå och snabbt jobba ihop till det jag behöver för dagen. Allt utom huset (som jag sparar till eftersom jag ska börja bygga mitt eget) är sådant jag inte behöver. Har ingen bil, tänker inte skaffa barn, resor lyckas jag ta mig iväg på utan att spara osv. osv. Jag ser hellre till att mina pengar kommer till nytta på olika sätt, lägger mer pengar på vissa produkter för att gynna småföretagare t.ex. än att spara för att ha råd med eventuell lyx i framtiden. Det är just det där sparandet utan mål som inte är min grej. Egentligen onaturligt och nästan omoraliskt att bara lägga allt sitt överflöd på hög, tycker jag.
  • shakynose
    JustMeAndMyLove skrev 2009-07-17 17:55:33 följande:
    Det är bra att ha ett jobb som man kan göra det genom, jag har det inte och vet att jag kommer möta många månader utan en krona i inkomst. Min sambo kan inte jobba men är för frisk för sjukskrivning så jag har fler än mig själv att försörja och jag känner en stolthet i att klara mig själv utan att behöva låna, vilket jag fått göra de senaste åren var och varranan månad.Så jag lägger inte på hög för framtida lyx utan för att ha råd att äta nästa gång jag går utan jobb.
    Dina skäl är dina och enbart dina.
    Jag är inte heller ute efter att få någon att låta bli att spara! Jag tycker bara att det är wack att folk behöver ha en massa pengar på banken för att känna sig trygga. That´s all!
  • Aleta

Det sägs att de som har motsvarande en månadslön sparad som buffert mår psykiskt bättre.
    Helt logiskt tycker jag, det ger ju en viss trygghet mot oförutsedda händelser.

shakynose skrev 2009-07-17 19:45:15 följande:
    Dina skäl är dina och enbart dina.Jag är inte heller ute efter att få någon att låta bli att spara! Jag tycker bara att det är wack att folk behöver ha en massa pengar på banken för att känna sig trygga. That´s all!
  • JustMeAndMyLove

Ja nog skulle jag må bättre av det i alla fall!

Aleta skrev 2009-07-18 08:58:09 följande:
    Det sägs att de som har motsvarande en månadslön sparad som buffert mår psykiskt bättre. Helt logiskt tycker jag, det ger ju en viss trygghet mot oförutsedda händelser.
  • shakynose
    Aleta skrev 2009-07-18 08:58:09 följande:
    Det sägs att de som har motsvarande en månadslön sparad som buffert mår psykiskt bättre. Helt logiskt tycker jag, det ger ju en viss trygghet mot oförutsedda händelser.
    Det låter absolut rimligt. Det är inte "en massa pengar" och t.o.m. jag kan se ett par månader framåt i min ekonomiska situation. Hittills har jag dock alltid lyckats jobba ihop pengar snabbt för allt jag behövt/velat göra.
Svar på tråden Ekonomi - hur tusan ska man veta??