Vi är som sagt olika och jag är inte ute efter att övertala dig. Jag vill ha en buffert för att jag inte vet hur framtiden ser ut och jag vill vara beredd på olika eventualiteter.
Skulle jag eller min man eller vi båda bli arbetslösa i framtiden kommer vi att kunna hantera det också, utan att behöva lita till att någon annan betalar för oss.
Det som du beskriver i övrigt, köpa produkter för att gynna vissa producenter, ekonomiskt bistånd och dylikt ägnar jag mig också åt. Jag är dock en sån som först ser till att jag kan ta hand om min familj, sedan hjälper jag andra. Omoraliskt eller inte; så fungerar jag.
shakynose skrev 2009-07-16 16:03:05 följande:
Nej, jag litar mest till min egen förmåga att klara mig ändå och snabbt jobba ihop till det jag behöver för dagen. Allt utom huset (som jag sparar till eftersom jag ska börja bygga mitt eget) är sådant jag inte behöver. Har ingen bil, tänker inte skaffa barn, resor lyckas jag ta mig iväg på utan att spara osv. osv. Jag ser hellre till att mina pengar kommer till nytta på olika sätt, lägger mer pengar på vissa produkter för att gynna småföretagare t.ex. än att spara för att ha råd med eventuell lyx i framtiden. Det är just det där sparandet utan mål som inte är min grej. Egentligen onaturligt och nästan omoraliskt att bara lägga allt sitt överflöd på hög, tycker jag.