• Svar på tråden Tantvarning 5
  • TinkerBelle

God förmiddag på er tanter,

Väldans vilken rulle det varit här inne på morgonen.

Passion - jag avundas dig inte! Har "lingonvecka" och är extra känslig i dem nedre regionerna just nu. Tanken på att spola får mig att rysa. Sänder dig en tanke och hoppas att det går vägen. *kram*

Cantaton - ett steg i taget! skönt att höra att saker och ting börjar ta form och att du bit för bit får ordning på saker och ting.

Im Yours - jag har massor av tankar ideer som sitter fast i huvudet, men få ut dem på papper lär nog aldrig hända. Strongt att ta tag i det!

Här har vi måndags mys. Sista dagen innan skolan startar. Har lovat dottern att baka morotskaka idag. Vi får se hur det går.

• Cantaton

Tinker. Ja, det känns bra. Ska dessutom gå till en coach för första gången idag. Hon utbildar sig dock bara och jag är testobjekt - men nånting kanske det ger. Annars har jag fått massa hjälp av en toppenkompis. En timmas fika och jag hade massa idéer och massor klart för mig. Han har dessutom inte så mkt inplanerat i höst utan kommer börja jobba i januari, så han har massa tid att hjälpa mig Jag sa att jag gärna ville ha honom som coach och det ville han gärna.

• Sonja68

Jo, här är det också lingonvecka och huvudet dunkar ilsket.
    Har varit på skolan och bekantat mig med Tanjas grupp på Sexårs.
    Sasha var helt i chocktillstånd när vi for därifrån. "Ska det där kallas skola??"
    Hrm... vi har lite olika referensramar, han är ju uppvuxen i den Sovjetiska skolan där ALLA sexåringar måste kunna läsa, skoluniform, och Gud nåde den som pladdrade eller inte satt stilla när fröken pratade...
    Marchera på led snällt och beskedligt. Osv.
    Idag fick han bekanta sig med Svenska skolan. Barnen satt INTE stilla, kravlade och kröp på golvet vid samlingen, ställde sig upp, pratate i mun på varandra och lyssnade föga på fröken. Visserligen uppställning i ett led när de skulle gå ut på skolgården för att höra rektorn tala och hissa flaggan. Men ute på skolgården var det ju kaos... Alla skingrades och de äldre barnen busade och stojade, struntade totalt i rektor, sin lärare och sin grupp. "Lek o ha kul" är det som gäller här försökte jag förklara för Sasha. Sedan när han såg rekotorn i jeans och sandaler höll han på att smälla av
    Sedan är han nu djupt oroad när han upptäckte att förutom Tanja var det inga barn som kunde läsa JA eller NEJ som stod skrivet på tavlan. "Hur ska det gå för henne som redan läser och skriver både på ryska och svenska???. Det kommer bli tvärstopp i hennes utveckling de närmaste två åren" STackars Sasha, han kommer bli gråhårig och flintis innan första terminen är avklarad

• Sonja68

En liten grupp i alla fall, endast tolv elever på en fröken.
    Sju killar och fem tjejer

• Fjällbruttan

Hej tanter...
    Idag har jag sovit!
    Har vaknat av och till i natt med täppt näsa och svetten strömmande ur kroppen
    För en gångs skull är de äldre tjejernas pappa hemma så han följde dem till skkolan i morse, båda börjar ju med nya lärare och på nya våningar i skolan...
    och båda tyckte det var lika pinsamt att vi ville följa med Skönt att han får göra bort sig nån gång

I Izas klass (6:an, fy så stor hon blivit) är de 3 tjejer och 2 killar..
    i Moa´s två av varje
    Vi har en rätt liten skola och tack och lov har jag barn utan problem, dvs, ingen av dem har fått dyslexi vilket finns i min familj eller nåt annat större mankemang, för deras skola är URUSEL på att se och hjälpa de barnen! Så dåligt! Sen vi bytte rektor för 1 år sen blev det bättre och nu blir det en ny rektor som är på plats hela tiden ( den andra fanns i Vilhelmina) så nu hoppas jag det blir ännu bättre! Vi har en lärare som Iza får nu som Mattias hade som liten.... lite insnöad kan man ju säga!

Cantataon, om ja orkar ska jag plocka vinbär imorgon, tänker också göra gelé, fast jag gör i stora burkar på en gång, barnen och gubben slukar i sig gelé til kött...
    Låter som du har en massa bra på gågn nu i ditt liv, hoppas coachen är en bra coachm, även om du är försökskanin

Passion, håller tummar och tår för att spolningen går fort och smärtfritt och att du får ett enormt jättestarkt+ nästa gång!
    Och så tycer jag Frulle är snål med 1,8... Vi säger väl 3,5
    Så du kan bjuda oss på en riktig tantfest

• TinkerBelle

Hallå i stugan,

Nu har jag varit på passexpeditionen och ansökt om nytt pass med mitt nya efternamn.
    Dem lovade sms när det var färdigt. Lysande service måste jag säga!

Efteråt passade dotra och jag på att ta en fika lunch på Waynes coffe, kila in på Panduro och Granit. Och kan ni tänka er att på Granit har dem saftflaskor, och syltburkar i diverse storlekar ? ni vet såna som mormor hade.
    Så Cantaton om du ska göra mera gelé är det Granit du ska gå till. Dem har en butik i Farsta centrum också. Borde finna någonstans i city, men jag är osäker på var.

Nu väntar jag på att yngsta sonen ska komma hem innan vi svischar vidare till biblioteket.

• TinkerBelle

Alldeles utmärkt tycker jag att det låter!
    Även om coachen du ska till idag "bara" håller på och utbildar sig så kommer det säkert ge dig en hel del.
    Oftast är bara möjligheten att kunna bolla ideer tankar och känslor med en "neutral" part det som behövs.

Cantaton skrev 2009-08-24 11:07:59 följande:
    Tinker. Ja, det känns bra. Ska dessutom gå till en coach för första gången idag. Hon utbildar sig dock bara och jag är testobjekt - men nånting kanske det ger. Annars har jag fått massa hjälp av en toppenkompis. En timmas fika och jag hade massa idéer och massor klart för mig. Han har dessutom inte så mkt inplanerat i höst utan kommer börja jobba i januari, så han har massa tid att hjälpa mig Jag sa att jag gärna ville ha honom som coach och det ville han gärna.
  • TinkerBelle

*Gapaskrattar*

Känner så väl igen mig även om maken min är från England.
    Han var djupt oroad över hur min/våra barn ska klaras sig vid en ev. flytt till England.

Han har lugnat ner sig nu, ett par år senare, när han upptäkt att mina barn, trotts svensk undervisning, ligger ljusår före de engelska barn som finns i hans bekantskaps krets/släkt.

Sonja68 skrev 2009-08-24 11:49:44 följande:
    Jo, här är det också lingonvecka och huvudet dunkar ilsket.Har varit på skolan och bekantat mig med Tanjas grupp på Sexårs.Sasha var helt i chocktillstånd när vi for därifrån. "Ska det där kallas skola??" Hrm... vi har lite olika referensramar, han är ju uppvuxen i den Sovjetiska skolan där ALLA sexåringar måste kunna läsa, skoluniform, och Gud nåde den som pladdrade eller inte satt stilla när fröken pratade...Marchera på led snällt och beskedligt. Osv.Idag fick han bekanta sig med Svenska skolan. Barnen satt INTE stilla, kravlade och kröp på golvet vid samlingen, ställde sig upp, pratate i mun på varandra och lyssnade föga på fröken. Visserligen uppställning i ett led när de skulle gå ut på skolgården för att höra rektorn tala och hissa flaggan. Men ute på skolgården var det ju kaos... Alla skingrades och de äldre barnen busade och stojade, struntade totalt i rektor, sin lärare och sin grupp. "Lek o ha kul" är det som gäller här försökte jag förklara för Sasha. Sedan när han såg rekotorn i jeans och sandaler höll han på att smälla av Sedan är han nu djupt oroad när han upptäckte att förutom Tanja var det inga barn som kunde läsa JA eller NEJ som stod skrivet på tavlan. "Hur ska det gå för henne som redan läser och skriver både på ryska och svenska???. Det kommer bli tvärstopp i hennes utveckling de närmaste två åren" STackars Sasha, han kommer bli gråhårig och flintis innan första terminen är avklarad
  • Cantaton

Granit var mitt förstval av butik.. och det hjälpte dessvärre inte när det gällde geléburkar

TinkerBelle skrev 2009-08-24 15:36:50 följande:
    Hallå i stugan,Nu har jag varit på passexpeditionen och ansökt om nytt pass med mitt nya efternamn.Dem lovade sms när det var färdigt. Lysande service måste jag säga!Efteråt passade dotra och jag på att ta en fika lunch på Waynes coffe, kila in på Panduro och Granit. Och kan ni tänka er att på Granit har dem saftflaskor, och syltburkar i diverse storlekar ? ni vet såna som mormor hade.Så Cantaton om du ska göra mera gelé är det Granit du ska gå till. Dem har en butik i Farsta centrum också. Borde finna någonstans i city, men jag är osäker på var.Nu väntar jag på att yngsta sonen ska komma hem innan vi svischar vidare till biblioteket.
  • Frulle

Hur går det passion?? Hänt nåt??

Själv är jag dödsförkyld/sjuk. Kanske är svinet som kommit och tagit mgi?!?!

Svar på tråden Tantvarning 5