• MV85

MAJ 2010

Eftersom vår tråd är avstängd startar jag en ny här så vi kan fortsätta vårt härliga tjötande

Här samlas alltså vi som gifter oss i Maj månad 2010, nykomlingar som "gamla" rävar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-03 16:02
    Vår förra tråd:
    brollopstorget.se/Forum-1-22/m3306394.html

• Svar på tråden MAJ 2010
  • snuttfia

Hejsan vad mycket jag har missat nu :) Här är man borta ett par dagar och så har n skrivit så mycket så jag vet inte ens var jag ska börja svara. Många fina uppsättningar har jag tittat på bland era länkar. Vet inte riktigt vad jag vill ha, beror lite på vad jag bestämmer för klänning till sist.

Har haft lite bröllopsångest senaste dagarna. Det kostar såååå mycket pengar och jag vet inte vad jag ska börja med så vi skojade om att rymma till Vegas eller nåt ;) Har i vart fall en jättebra och superpeppad tärna som ska hjälpa mig sen när jag kommer igång, hon har varit på fler bröllop än jag så det känns tryggt.

Har hittat fina inbjudningskort på Calligraphen. Lite sugen är jag på att göra egna för jag gillar att scrappa och göra kort och sånt, men det blir alltid så sista minuten när man ska sitta med saker själv. Har två barn, 1,5 och 3 år gamla så fritid är inte det man har mest av och till hösten ska jag börja plugga heltid igen och skriva c-uppsats. Tror det blir knivigt med tid... Usch, nu behöver jag bröllopspepp tjejer! Har ju inte ens lyckats kolla in kyrkan och festlokalen vi funderar på. Har inga tvivel på att gifta mig, bara på själva bröllopet. Är det värt all tid och alla pengar??? (`jo, det är klart, men jag behöver nåt konkret att göra så jag känner att det är på riktigt tror jag!)

Sorry för deppinlägg. Nu har lillan somnat så nu ska jag och sambon göra sushi och mysa resten av kvällen :) Kramar på er!

• Fröken Strössel

Här har det varit febril aktivitet idag!

Jag letar också efter en klänning att ha på brunchen vi ska ha dagen efter.

Detta är favoriten nu:

image.lightinthebox.com/images/l/200906/leno1244182481187.jpg

Men jag känner lite som du johi, jag måset sansa mig lite! Det är 10 månader kvar

Jag ska inte ha någon tärna, kunde helt enkelt inte bestämma mig. Vi kommer ha en toastmaster och en toastmadame (ett syskonpar som är barndomsvänner till mig) och jag tror att de kommer göra ett fantastiskt jobb! Inget värdpar planerat nu men vi kommer be våra mammor att välkomna vid vigselplatsen och sen tar toastmasters över vid själva festen.

Snuttfia: Försök att ta ett steg tillbaka och lägg en ram för bröllopet som ni känenr er bekväma med. Sätt en budget som funkar och lägg ribban för vad ni ska fixa själva på en bra nivå så att ni inte blir stressade. Om du tycker om att skrappa kanske det är en jättebra idé att du gör era kort och andra trycksaker men att du sedan ber om hjälp med andra saker. Jag har märkt att det är många i min omgivning som verkligen vill hjälpa till med olika saker och det är faktiskt lite överraskande och självklart jättekul!

Släng bort atta måsten och fokusera på det viktigaste. Ni ska gifta er för att ni älskar varandra Kram på dig!

• CiaLovesAndreas

johi,
    Ok, men då kommer jag troligtvis satsa på sommarklänningen. Känns som att det räcker med det man måste köpa till bröllopet. Gissar att budgeten kommer spräckas nånstans

Aha, men då kanske det räcker att tärnan "bara" är tärna.
    Min tärna är samma person som är gudmor till vår dotter.

Det svåra blir då att hitta nån som känner mig, av de vi bjudit och som helst inte är släkt. Fast släkt kanske också funkar?

Fröken,
    Åh, den var fin!

• Fröken Strössel

Cia: Tack

Släkt funkar finfint! Något som nog är en födel som martinaa sa är nog att de som är toastmasters eller värdpar känner varandra eller i alla fall funkar bra tillsammans så att de kan snacka ihop sig ordentligt.

• CiaLovesAndreas

Fröken,
    Då tror jag minsann att vi får tänka om helt.
    Vi tänkte att vi vill ha såna som passar för det och då "hittade" vi en jobbarkompis till mannen. Bara det att hon känner ju ingen från min sida.
    Hmm, undrar om jag kommer ligga sömnlös i natt och grubbla på detta nu då?

• Fröken Strössel

Cia, inte ligga sömnlös såhär långt innan!!

Ni behöver ju inte ha två personer. Vi hade bara tänkt att ha en men så blev hon gravid nu så jag vill inte lägga hela ansvaret på henne så vi frågade hennes bror också och de kommer bli ett bra team! Om ni tror att din mans jobbarkompis är rätt person och kan klara det själv så finns det ju ingen anledning att ha två...

Tänk på att ni har lite tid på er

• nu gifter vi oss

Hallå! Jag har inte loggat in på BT på över en månad!
    Har haft välbehövlig semester tillsammans med min bebis, vi har varit hos mina föräldrar och bara haft det bra och blivit omhändertagna. Sambon fick stanna hemma för han har jobbat som en dåre.

Jag ska ju låna min klänning av en kompis i USA, bröllopet är nu över och klänningen klarade sig från fläckar! De hade hela konkarongen i deras trädgård, så dåligt väder hade betytt väldigt smutsig klänning. Nu är det bara lite gräs precis längst ned på tyget, men jag kommer förmodligen ändå att lägga upp den lite. En lättnad!!!

Jag har fått ett par gamla skor av min farmor, som jag tror jag har på bröllopet. Liknar gamla snygga typ 40-talsskor som jag länkat till tidigare. Fast dessa kostar inte 1500:-... De är helt i läder och är ljusbeiga typ ivory, blandat med ljusbrunt och klacken är mörkt trä. Blir nog fint till min klänning som är ljus guld.

Lokalen släpar efter, har fortfarande inte varit och tittat på den vi tror mest på... *suck* Snart är den nog fullbokad hela maj.

Mamma har köpt ett mörklila garn som hon ska sticka en jättevacker sjal av. Garnet är otroligt fint, det är krulligt med små knorrar på och jättelent. Det ska stickas med jättetjocka stickor så hålen blir nästan 2 cm, då blir den väldigt skir och fin och klänningen syns igenom. Det kan ju vara kallt i maj och vi ska ha vigseln utomhus. Den lila färgen tänkte jag ska gå igen i buketten.

• nu gifter vi oss

Och Fröken Strössel - suuuuperfint halsband!
    Min mamma gör smycken av pärlor och ska göra alla mina smycken, ska absolut skicka länken till henne som inspiration.

• Fröken Strössel

Ja visst är det fint!

Vad härligt att ha både smycken och sjal som din mamma gjort! Lila till guld blir jättevackert!

Vi ska också gifta oss utomhus, vilket datum är det som gäller för er?

Vi kommer ha en backupplan vid regn men om det är kallt men uppehåll så blir det någon typ av sjal men tror jag satsar på vit. Har inte kollat alls på det faktiskt. Ska din mamma sticka efter mönster eller är hon ett gammalt proffs som kan utan?

Min moster är duktig på att sticka så jag kanske ska fråga om hon vill hjälpa med det...

• nu gifter vi oss

Vi köpte garnet i byns lokala hantverksboda, det är färgat för hand och med nystanet följer instruktioner till sjalen. 135:- för garnet, eller 650:- för en färdigstickad. Men mamma säger att den är superlätt, om du vill kan jag säkert be henne scanna in mallen och maila till mig om du vill ha den. Det är ett A4-blad bara.

Har tänkt sätta ihop sjalen med en sån där superstor säkerhetsnål som man använder när man stickar, har aldrig sett en sån förut me alla som stickar vet vad jag menar. Den ska pyntas upp med pärlor så blir den en enkel brosch.

Vi siktar på 29/5 men håller datumet preliminärt tills lokalen är bokad. Om det blir den jag tror ska vi ha vigseln i en närliggande park. Blir nog svårt med ström där så inget PA utan det får bli akustisk musik live. Hade gärna velat ha utgångslåd från CD men men... Plan B blir väl att kolla vädret dagarna före och ser det dåligt ut köper vi altandukar (eller heter det segelduk) på IKEA och spänner upp mellan träden. Som jag hoppas finns där.

Svar på tråden MAJ 2010