• MV85

MAJ 2010

Eftersom vår tråd är avstängd startar jag en ny här så vi kan fortsätta vårt härliga tjötande

Här samlas alltså vi som gifter oss i Maj månad 2010, nykomlingar som "gamla" rävar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-03 16:02
    Vår förra tråd:
    brollopstorget.se/Forum-1-22/m3306394.html

• Svar på tråden MAJ 2010
  • Martinaa

Vad gör en bröllopskoordinator som inte en toastmaster/värdpar gör? Och kan man plugga till sånt???

• johi77

Det finns något som heter Bröllopsakademien där man går sån utbildning. En bröllopskoordinator är för mig en osynlig person som inte är så synlig under vigsel/fest men som ändå är spindeln i nätet. Som ger råd, stöd, kan sköta bokningar/kontakter om man hellre lämnar bort det, som ser till att allt flyter på enligt planerna och som snabbt kan fixa till om något blir galet...

• CiaLovesAndreas

Martinaa,
    Tack så mycket!
    Fastnade för den så fort jag såg den och sen satt den som ett smäck så då var det inget att fundera över

• CiaLovesAndreas

Martinaa,
    Jag har också funderingar på att skicka ut inbjudningarna vid jul istället för traditionella julkort ´

Hur tidigt ska man egentligen fråga värdpar och toastmaster?
    Mannen tycker att det är alldeles för tidigt nu.

Kan ha man två tjejer som värdpar eller "måste" det vara en man och en tjej?
    Vi har "hittat" en tänkbar tjej som värd, bara det att hon bara känner mannen. Så nu känns det som att jag måste "hitta" nån som känner mig. Förstår ni hur jag menar?
    En som känner mig är tärnan, men blir det för mycket för samma person att vara både tärna och värd?

johi,
    Jag röstar på den första klänningen.
    Hmm, vi ska nog också öpnna presenterna efteråt och vi kommer ju dessutom att erbjuda de som vill att sova över där festen kommer hållas.
    Har inte ens tänkt tanken på vad jag ska ha på mig. Kanske bröllopsklänningen igen, eller är det för konstigt?

• Martinaa

Vi frågade ju vårt värdpar nu precis, men det var mest för att vi kom på att vi ville ha dem. Skadar ju inte att vara ute i tid, om du vet vilka du vill fråga, så de hinner förbereda sig och funderar på hur och vad de vill göra.

Ett värdpar behöver absolut inte vara en kille och en tjej. Kan vara två killar, tre tjejer eller vad ni vill. En fördel är väl åtminstone om de känner varandra någorlunda så de kan planera och "jobba" ihop.

Ni kan ha bara en person också om ni vill, om personen ifråga är rätt person för det och klarar det själv. Jag var på ett bröllop då en tjej var ensam toastmadame och hon skötte tal och drog igång allsång själv, alldeles utmärkt!

Att både vara tärna och värd/toastmadame borde inte vara några problem. Att vara tärna är ju mest att stå med i kyrkan, sen har ju inte tärnan någon uppgift på själva festen, så visst kan hon nog agera toastmadame då också, om hon vill alltså. Bara att fråga henne!

Oj, nån klänning till dagen efter har jag inte ens tänkt på. Ska man ha det också?? :P

• johi77

Nja, inte bröllopsklänningen igen Cia, för den kommer vara sååå smutsig Skaffa dig istället en ny lite billigare blåsa tycker jag! Jag gillar mitt första alt bäst men sen tänker jag... sansa dig kvinna det är många månader kvar och om man har bröllopsögonen på sig så kanske den där klänningen bara dyker upp i en affär rätt som det är! Det lär ju t ex finnas många vita klänningar i affärerna till student å liknande om man nu ska ha vitt dag nr 2...

Jag tror det blir för mkt som tärna att även vara toastmadame. Det är ett stort ansvar båda uppdragen och också två olika uppdrag... Man kan def ha två tjejer som toastpar och visst räcker det att bara den ena känner till dig, deras uppdrag är ju eg att leda festen och inte att vara lustigkurrar hela tiden Jag ska inte ha någon tärna alls. Har svårt att välja och då känns det enklare att inte ha någon. Vi har våra barn som brudfölje istället. Lilleman får bära en ask med ringen i Sedan har jag en av mina bästa vänner som toastmadame och en annan som värd.

Vi skickar också iväg våra inbjudningar som julkort!

• CiaLovesAndreas

Martinaa,
    Åh, tack för dina svar!
    Den tjej som vi tänkt och tärnan känner dessvärre inte varandra. Dock är ingen av dem tillfrågad än så vi får väl se hur det blir.
    Inte lätt det här.

Nä, jag hade heller inte tänkt på klänning tidigare förrän jag läste johis inlägg.
    Iofs har jag en somrig axelbandslös klänning som jag skulle kunna ha...vid närmare eftertanke. För det kanske är för konstigt att ha bröllopsklänningen två dagar i rad

Svar på tråden MAJ 2010