• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • fru AM

Telis: kan du pricka in min makes födelsedag (31 januari) så vore det piffigt! Du och BS kanske igge på BB tillsammans!!!
    Jag kan inte koncentrera mig på någonting idag! Detta är så stort!!!

• Piggelin1

Men självklart är det olika!
    Vissa klarar sig inte utan amningskudde/babywatch/babybjörn/blöjhink/hoppgunga/lägg-till-vad-som-helst-mer - det är helt enkelt så himla olika. Jag blev tex aldrig riktigt kompis med babybjörnen, så jag är glad att vi hade fått en begagnad av släktingar & inte hade köpt en sprillans ny. "Inlägget/Insatsen" jag köpte till badbaljan skrotade vi efter två bad tex, det var enklare med bara baljan.
    Vi har hittills klarat oss utan babywatch, men som sagt babysittern hade jag inte velat vara utan. Men det kanske blir precis tvärtom för er

Mitt råd är väl egentligen att vänta lite & se - man kan ju shoppa lite alltefterhand.

• MSW
    muggles skrev 2009-05-18 10:01:53 följande:
    Haha fy fan vad coolt! www.thinkgeek.com/tshirts-apparel/womens/bc2c/
    Grym! Sådan vill jag ha när(om) jag är gravid nästa gång!

Telis: Mitt illamående kom inte förrän lite senare.. Så bara så du vet så kan du "aldrig" känna dig säker på att ha sluppit..
  • Piggelin1

Babygym lånade vi av vänner, men Amanda var rätt ointresserad av det, funkade lika bra med en filt med leksaker.

• fru AM

Kängu: får du en liten närhetsnarkoman till bebis så kan bärsele vara nödvändigt - men det kan du avvakta med att köpa. (Livia avskydde bärselen medan storsonen på sin tid bars omkring i selen i tre månader och vägrade vagnen).

En bra filt - gärna stickad eller virkad i bomull så att du kan linda ihop bebisen till ett litet tryggt knyte.

• Piggelin1

Telis - låt oss hoppas att du inte får det som en väninna till mig (hon som fick en Harriet) - hon spydde i nio månader
    Fast det måste vara extremt ovanligt, tror knappt jag hört talas om ngn annan som haft det så precis hela graviditeten

• MSW

Kängu: Låna så mycket som möjligt, sen kan man juh investera i det bebben gillar! Vi använde inte vår babysitter jättemycket (men när vi använde den var den super bra), men den lånade vi (lixom en massa annat) av makens syster! Vi hade jättenytta av bärselen (lånad)..

• kängu

Piggis, jag ska shoppa med min mor idag och tror att hon är sugen på att köpa en massa saker. Så jag tänker att om hon vill köpa babysitter, etc så får hon ju gärna göra det Men det verkar absolut som att det är olika för alla vad man tycker är nödvändigt!

• MSW
    Piggelin1 skrev 2009-05-18 10:14:45 följande:
    Telis - låt oss hoppas att du inte får det som en väninna till mig (hon som fick en Harriet) - hon spydde i nio månader Fast det måste vara extremt ovanligt, tror knappt jag hört talas om ngn annan som haft det så precis hela graviditeten
    Jag kräktes hela graviditeten (förutom ett par veckor i början), fast inte varje dag, ibland kunde det gå någon vecka i mellan, men sen kunde det lika gärna vara i ett par dagar i sträck..
Svar på tråden Livets stora och små frågor