• Juli 2010

Fler som har en budget på max 20 000?

Känner mig väldigt ensam när jag kikar runt här. Verkar som att alla har råd med ett bröllop på minst 100 000 och uppåt.

Vi kommer inte lägga så mycket pengar. Vår budget nu ligger på 21 000 och jag gör allt jag kan för att pressa ned den så mycket det bara går. Målet är att hamna på max 15 000, tror dock det antagligen kommer landa på kring 20 000.

Dock vill jag ändå inte kalla det "budgetbröllop", det känns som ett nervärderande ord för de som inte kan slänga en massa pengar omkring sig.

Fler som inte kommer lägga så mycket pengar på bröllopet?

• Svar på tråden Fler som har en budget på max 20 000?
  • oliveroebbasmamma

Fråga mig inte hur jag gör, men vårt bröllop med 50 gäster kommer gå på ca 10 tusen! Då betalar våra föräldrar maten, men vi står för drickat till alla hela kvällen. Och då tycker inte jag vi har "snålat" järnet..utan prioriterat!

Har köpt en hel del lull lull som man skulle kunna vara utan, men unnar oss det där lilla extra!

• fru natander

Vi hade också ett "lågbudgetbröllop."

Hyrde en liten bygdegård för festen - ca 500kr + 300kr för städning
    Lagade all maten själva med hjälp av släkt o vänner. Vi hade många frivilliga som hjälpte till m servering o uppläggning av maten. Funkade jättebra o alla tyckte det var trevligt. Vi hade valt rätter som gick att förebereda långt före: älgstek, potatisgratäng, murkelsås. Efterrätt - frusen osttårta. O till förrätt hade vi kavring m skagenröra.
    Vi hade ca 50 gäster så det blev trångt o mysigt.
    Bröllopsnatten spenderade vi på en herrgård. Inkl fruksot o allt gick det på 1200kr.
    Alkohol köpte vi i Polen, men det blev inte så mkt billigare än om man köpt det i Sverige tyvärr. Sen hade vi betalbar till självkostnadspris.
    Tårtorna gjorde jag själv.
    Bordsdekorationerna gjorde vi själva - vi gifte oss på luciadagen så det blev pepparkakshjärtan m namen i glasyr.
    Brudgummen köpte en ny vit skjorta o manchettknappar.
    Jag hittade en jättefin klänning för 1700, höga vita stövlar för ca 700, en vit pälsig sjal för 400kr o diadem o brudhandskar för ett par hundra.
    Det som kostnade mest var alkoholen som gick på ca 5000kr. Älgköttet fick vi från älgjakten så det var nästan "gratis".
    Accessoarer o skor köpte jag på nätet på aldestam.se
    Brudgummens kläder från en herrbutik i södertälje.

Lycka till!

• Meria84

Oliveroebbasmamma: nej, men jisses vilken fin klänning du hittat! Svart/vitt kommer jag också köra på. Klänningen min är helvit och kommer ha svarta skor och en svart kofta till den. Bilder finns i mitt galleri.

• suzem

Här hoppas jag in som lågbudgetW2B =)
    Vi har också ca 20tusen i budget men jag tror att det kommer att gå bra =)
    Vi ska göra allt själva tex laga all mat själva.

• Fjosok

Gillar denna tråden, ska inte kosta en förmögenhet att gifta sig. En del brudar som ni kan se i mitt galleri hade tom lägre budgetar. Vart förvånad att man faktiskt kan gifta sig under 15 000 idag, men det går visst :)

// Fjosok

• T0612
    Fjosok skrev 2009-05-16 00:49:22 följande:
    Gillar denna tråden, ska inte kosta en förmögenhet att gifta sig. En del brudar som ni kan se i mitt galleri hade tom lägre budgetar. Vart förvånad att man faktiskt kan gifta sig under 15 000 idag, men det går visst :)// Fjosok
    att gifta sig kostar inget, det är allt runt om som kostar ;)
  • Fjosok

Exakt, men det är ju hela aölltet, med allt runt, som brukar räknas som att gifta sig. :)

• Hannaz

Mao går ert bröllop för 50 pers inte på 10 000 kr. Hur mkt kommer maten att kosta?

oliveroebbasmamma skrev 2009-05-15 08:44:15 följande:
    Fråga mig inte hur jag gör, men vårt bröllop med 50 gäster kommer gå på ca 10 tusen! Då betalar våra föräldrar maten, men vi står för drickat till alla hela kvällen. Och då tycker inte jag vi har "snålat" järnet..utan prioriterat!Har köpt en hel del lull lull som man skulle kunna vara utan, men unnar oss det där lilla extra!
  • agtiwi

Det är ju inte så svårt att vara ekonomisk om någon annan betalar...

• passionsblomman

Nä, just vad jag sitter och tänker när jan nu läst hela denna tråd. Flera säger att de ras bröllop bara kostar si och så, men om man får 20 000 av mamma eller spriten betald av pappa så är ju det intae alls sant. Jag tycker också att om man har lyxen att någon gör ens bukett och dekorationer, så ska man veta vad detta hade kostat att köpa. jag har hjälpt flera vänner och de vet vad butikspriserna hade varit.

Annar s tycker jag det nästan blir lite att slå sig för bröstet att man minsann inte är så där märkvärdig som hon som la jättemycket pengar. Nä, har man plockat buketten själv på ängen så har man ju, men är den bunden av ett proffs och butiksvärdet är 2000 kr, så är man ju bara en som har turen att få hjälp av någon, men "märkvärdighetsgraden" är ju densamma som för den som inte kände en florist/fotograf/kock/frisör/sminkös/konditor.

Väljer man ett helt alkoholfritt bröllop blir det ju genast mycket lättare också, då det ju är skitdyrt med vin och sprit.
    Jag är uppvuxen i frikyrkomiljö. Där hölls det rätt stora bröllop i gästantal, men det var nog rätt blilligt ekonomiskt, då man kunde låna församlingslokaler billigt eller gratis, hade gott om ungdomar i församlingen att fråga om serveringshjälp och oftast ett kök där det gjordes potatisgratäng så det stod härliga till. Att det inte var någon sprit där anar ni kanske. Dt var heller inte tradition med DJ och dans efter middagen utan det var spex och lekar istället.

Inte konstigt om de som gifte sigså kunde hålla låg budget.

Om mitt bröllop blir av lär det handla om att köpa både alkohol och ha serveringspersonal, lokal och alltihop. Det kommer kosta. Därför har det inte blivit av än heller...

Men det är i vårt fall helt uteslutet att ställa våra anhöriga i serviceposition den dagen. De är ju de viktigaste gästerna och vi vill verkligen få dem att känna sig ompysslade.
    Sean behöver man ju inte ta i så man gör i brallan med allting bara för det.

agtiwi skrev 2009-05-16 17:26:05 följande:
    Det är ju inte så svårt att vara ekonomisk om någon annan betalar...
Svar på tråden Fler som har en budget på max 20 000?