• Gemma

Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna

...och de ihärdigaste livsnjutarna brukar visst också samlas här. I vått och torrt. Idag har jag. Börjat dagen med extrafluffig cappuccino i den ena handen och en skär nappflaska i den andra (samt ett monster inklämt under ena armen). Fortsatt den till tonerna av Hugh Grant's Pop! Goes your heart. Skrivit en krönika om varför GI-mat inte alltid är det bästa, och landat i samma slutsats som jag alltid gör (för just den här kunden): Att man bör komplettera med kosttillskottet XXX. Shoppat två Jacadi-kappor till monstret à 200 kronor och ett otroligt pilligt träpussel med hela kinas geografi till syskonbarnen; det borde få dem att hålla sig lugna och fina hela påskhelgen. Käkat lunch med monstret. Lagt monstret. Skapat en ny tråd. Och klockan är inte ens två! Skäms på mig, nu blir det soffan och "Californication" resten av eftermiddagen (plus en och annan kaffe och lekdejt med kinesiska väninnan). Monstret har slutligen hittat min handväskkollektion och klarar sig på egen hand. Jag måste säga att jag är rätt impad, hon tog min minsta broderade Versace-eveningbag och trädde raskt på sig den, helt korrekt, sen marscherade hon kokett omkring i en kvart med handen vinklad i en Birkin-pose så perfekt att jag aldrig själv skulle lyckas få till den. Jag säger det... de är ruskigt formbara de små liven. I alla avseenden.

Kram på er, G

• Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna
  • Izunia

Tack för igår Gemma och Fru F! Trevligt som vanligt att träffas. Det blev några fina bilder från karusellen igår, så fru F du kan väl smsa din mailadress så ska jag skicka över dem.
    Gemma det gick ju att åka karusell utan att må alltför illa.. eller??

Förhoppningsis du ska inte vara orolig med flyget. Visst är det väldigt ibehagligt just när nåt sånt här hänt, men det är ju ytterst ovanligt.

Hoppas din lilla nagel mår bättre. Sånt gör ju förbaskat ont!

Igår kväll var jag och min vännina ute och åt och drack en massa vin!! Riktigt trevligt och vi har lovat varandra att göra det betyligt oftare. Typ en gång i månaden. Tyvärre ska hon flytta med sin familj om bara 3 veckor och då blir avståndet mellan oss mycket längre... men hon får komma in tll stan ändå och krascha i vår gästsäng! Vin måste vi ju ha!

Så nu ska jag på pedikyr om några timmar och jag kommer verkligen på mig själv räkna ner timmarna! haha!

• Izunia

Jag hittar förresten inga roliga inbjudningskort.. Nu blir det nog att fixa själv. Men jag ska nog göra några på photoshop och sedan bara få de printade. Orkar inte med alltför mycket pyssel oigen. Jag vet själv att jag bara kommer att göra dem alltför avancerade.

Kalaset kommer nog att bjuda på många gäster men vi kommer att vara utomhus (HOPPAS JAG!!) så då behöver man inte stressa bland alla galna barn.

Fru F - vagnen heter Titanium Breeze. Googla.

• FruFräken

Izunia - tack för tips! Och jag har inboxat dig min mailadress, vore jättesnällt om du mailar bildbevis på dotterns första tur med hästkarusellen! Smart drag att ha kameran med sig i skötväskan.

Förhoppningsis - har tyvärr inte varit i KL så där har jag inget tips att komma med. Den ruskigt beresta Lapinette (var håller hon hus?) kanske vet? Däremot besökte jag Kambodja för många år sedan på en Asienluff och det var häftigt!! det var långt innan jag fick barn och blev en bekväm småstadsmamma (hur nu det gick till..?). Angkor Wat får ni inte missa, trots att det tydligen har blivit en riktig turistmagnet. Se till att ta er dit tidigt, tidigt på morgonen och se solen gå upp över det stora templet (som finns på landets flagga och som jag tyvärr har tappat namnet på). Underbart vackert. Och området är stooort, så ta god tid på er och försök inte hinna med allt. Det finns riktigt häftiga byggnader som mer eller mindre har tagits över av naturen, så coolt. Phnom Penh är också kul att besöka och lite underskattat tycker jag, en riktig gammal kolonialstad. Vill också rekommendera boken Pol Pots leende av Peter Fröberg Idling som handlar om röda khmererna, intressant bakgrundsläsning. ÅÅÅH, jag vill också resa!!!!!

Gemma - hur har det gått med er förälskelse i sunkiga huset?

• FruFräken

Och GRATTIS Mille M till bröllopet! Oj vad ni måste ha haft tur med vädret

• Gemma

Vänner, klart att det finns sol också! Och en massa saker att vara glad över. Idag till exempel lärde monstret sig att säga "dajis" (dagis); hon övade hela vägen i bilen i morse och sen sa hon inte ett pip när jag lämnade henne med fröken (som är ungerska, precis som jag, hon sjunger ungerska sånger också för monstret när hon blir ledsen och det blir hon ofta för det finns stora läskiga grävskopor precis vid deras gård). När jag kom hade hon ätit en massa kycklinggryta och höll en isbjörn i plast i handen. "bye bye björnen" sa hon i bilen, hela vägen hem. Fast dessförinnan hade hon fått ett litet sammanbrott när det stod klart att hon inte fick ta med sig sina rödrandiga gummistövlar tillbaka hem till hyllan där de brukar stå. När vi kom hem åt vi de godaste svenska jordgubbar jag har ätit på två år (dvs när jag senast kom åt dem). Sen la jag monstret, sen ringde jag mäklaren om det räliga huset och det gamla budet står fast. Vi ska avvakta lite till och inte hoppa in än, men vi har gott om marginal. Ringde stadsbygnadskontoret igår och kollade hur mycket vi skulle få bygga ut; som det är nu är det knappt 100 kvadrat och bara ETT sovrum så ni kan ju tänka er. Men läget! Och kakelugnen! Den mest pittoreska lilla gränd ni kan tänka er, helt nära havet. Och en rejäl trädgård som sagt. Nåja, vi får se. Det är mögel och svampangrepp och gud vet vad, plus att det mesta är gjort på sjuttiotalet som sagt, även om själva huset är från 1908.

Ringde även mvc och shit vad annorlunda det är här jämfört med Shanghai, man kollar typ ingenting, alla ultraljud (nästan) får vi fixa själva, det är nåt gruppinformationl i vecka tolv, vid det laget i Shanghai hade jag varit på TRE ultraljudskontroller, först för att utesluta utomkveds, sen för att kolla att den växte till sig och till sist för att se att det kritiska stadiet (v12) hade passerats på bästa sätt. Varje gång fick jag träffa en läkare. Jag är verkligen såå glad över att jag fick gå igenom min första, ängsliga graviditet under strikt uppsyn; nu när jag känner mig lugnare är det skönt att vara här, där man utgår från att allt är normalt. Och vi kommer i alla fall kolla en del grejer privat, i synnerhet när det närmar sig - av säkerhetsskäl. Vi har ju tack och lov sjukförsäkring via mannens jobb eftersom vi är expats.

Förhoppningsis: Festen var ett cocktailparty som min väninna hade svängt ihop helt spontant och folk hade också - helt spontant - flugit in över dagen från Schweiz, Frankrike och England. Så det låg purfärska tryfflar från Lindt Sprüngli i stora skålar överallt, jag och mannen kunde omöjligt hålla tassarna borta.

Izunia: Tack själv, det var supertrevligt! Och jättegulligt att ta foton, jag skulle bli urglad om jag fick. Har du min mail? Annars kan jag skicka via facebook.

Idag har jag njutit av min nyvunna frihet. Gått och tränat. Gått och ätit en enormt stor och god bagel. Handlat mat. Inte saknat monstret för jag vet ju att hon har det bra och får vara med om så mycket spännande; det var länge sedan hon var så lycklig, sprallig och yster som hon har varit de senaste eftermiddagarna. Jag trodde det skullle vara tvärtom, att hon skulle vara grinig och trött men icke. Hon har så mycket att berätta. Men jag måste erkänna att jag stod i omklädningsrummet på gymmet och spanade bort mot dagisets gård i hopp om att se en liten orange prick någonstans i sanden.

Kram på er, G.

• FruFräken

Gemma, vad spännande med huset!!!! Och ja, Sveriges mödravård tycks bestå mycket i att utgå från att allt är normalt och bra, tills det visar sig inte vara det. Dessutom är det tydligen ännu färre kontroller för bebis nr 2 (där du befinner dig) än bebis nr 1. Fast man kan ju gå privat och göra UL och andra test. Ett tidigt ultraljud gjorde vi med dottern, bara för att förvissa om att nyheten som, ähum, fyra (4) graviditetstest hade gett oss, var sann. Och vore jag gravid igen, så skulle jag göra om det. Samt kanske kolla könet! Vill ni veta den här gången?

• Mlle M

hejsan,

kikar in med en snabb rapport- japp, nu ar jag gift och det var helt helt underbart. Pa brollopsresa o googlar efter en restaurtang ( darav datoriserandet!) Aterkommer med en Laaang utforlig rapport nasta vecka.

Izunia: Ha, ha vad kul att du fatt kika lite pa bilderna.... Andi var super, alla var sa imponerade och det blev bra fart pa festen!!!

• Izunia

Mlle M - Ha det så superromantiskt nu på er bröllopsresa!! Du får berätta om allt när ni kommer hem igen. Jag fick se nån bild utomhus och på festlokalen. Såg riktigt finfint ut!! Du får lägga upp lite bilder av er också på FB sen!

Så roligt att höra att ni fick en bra fest med bra musik. Jag ska hälsa mannen det! kram kram

Fru F och Gemma - jag ska maila bilderna så fort jag hinner koppla upp kameran till datorn.. brukar ta lång tid för mig.

Fru F igen - Vi ska nog beställa Titanium Breeze. Jag har läst på utländska forum att vagnen är toppen. Du kan läsa lite här :
    strollersandprams.com/forums/viewtopic.php&t=12423&start=0
    De jämför Zapp och Breeze. Den verkar faktiskt super. Nu vet vi bara inte vilken färg! haha! Funderar mellan orange och grön.

Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna